TYDZIEŃ (DATA)

KOMPLEKSOWY TEMAT TYGODNIA

PODJĘTE DZIAŁANIA

UWAGI

            VI

27.04.2020

KTO TY JESTEŚ?

Polska- Legendy.

- „Ojczyzna" – słuchanie wiersza W. Domeradzkiego;

Omówienie treści wiersza ukierunkowane pytaniami R. z wcześniejszym wyja­śnieniem trudnych wyrazów.

*Karta pracy 1

-„Mapa Polski” – zabawa przy mapie Polski; czytanie globalne wyrazu: Polska.-podział na sylaby , głoski.

*Karta pracy 2

·        Odszukanie i zaznaczenie na mapie swojej miejscowości lub miasta położonego najbliżej miejsca zamieszkania.

·        Odszukanie najdłuższej rzeki w Polsce- Wisły

·        Odszukanie gór – Tatry –najwyższe góry w Polsce

·        Odszukanie morza- Morza Bałtyckiego- nasze polskie morze

·        Odczytywanie napisu: To mapa Polski. Zwróce­nie uwagi na wielką literę na początku nazwy państwa oraz nazw , rzeki, gór, morza.

 

- Podanie o Lechu – zapoznanie z treścią legendy; omówienie legendy.

·        Omówienie treści legendy przez uporządkowanie obrazków.

·        Wypowiadanie się na temat obrazków, zwracanie uwagi na poprawne budo­wanie zdań. Szczególne zwrócenie uwagi na pierwszą stolicę Polski – Gniezno;

·        wyszukanie Gniezna na mapie Polski.

*Karta pracy 3

 

- Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy – słuchanie wiersza - nauka na  pamięć.

*Karta pracy 4

- „Moje ręce” – zabawa dydaktyczna; odrysowywanie rąk; ozdabianie.

·        Dzieci odrysowują swoje dłonie na kart­kach papieru, zwracają uwagę na to, by palce były rozchylone i aby na kartce zmieściły się obie dłonie. Następnie, jeśli potrafią ,piszą swoje imię  na palcach dłoni,ozdabiają prace, dorysowują, doklejają różne elementy.

 

28.04.2020

 

Godło, Flaga, Hymn.

 

- „Barwy ojczyste” – zapoznanie dzieci z wierszem Cz. Janczarskiego.

*Karta pracy 5

·       Prezentacja flagi Polski z odwołaniem się do zawodów sportowych – wciąganie flagi na maszt. Omówienie znaczenia flagi, miejsc i okoliczności jej prezentacji. Czytanie napisu: To flaga Polski.

·       Wyszukiwanie flagi Polski wśród innych – analiza i synteza wzrokowa -

-  Monografia litery f na podstawie wyrazów: flaga, Franek.

Praca w KP 3.30 – prezentacja liter f, F w oparciu o wyrazy podstawowe: flaga, Franek. Wyszukiwanie litery w w tekście, analiza i synteza słuchowa wyrazów; próby odczytywania sylab i wyrazów z poznanych liter, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.

·       Wypowiadanie całego wyrazu, wybrzmiewanie sylab, głosek.

·       Wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem – liczenie sylab.

·       Wypowiadanie kolejnych głosek.

·       Podawanie przykładowych wyrazów z taką samą głoską w nagłosie, jak w wy­razie podstawowym.

·       Podawanie przykładowych wyrazów z głoską odpowiadającą wprowadzanej literze w innych pozycjach: w śródgłosie, w wygłosie.

-  Praca z PiL 62 – ćwiczenia w pisaniu litery f po śladzie.

- „Flaga” –prezentacja flagi Polski; czytanie globalne wyrazu.

*Karta pracy 5

- „Wyszukiwanie głoski f” – zabawa dydaktyczna. Dzieci szukają w pomieszczeniu przedmio­tów, których nazwy zaczynają się na taką samą głoskę jak wyraz flaga.

- „Czy jest tu głoska f?” – zabawa dydaktyczna; R.wypowiada dowolne wyrazy; gdy dzieci usłyszą głoskę f, wykonują umówiony wcześniej ruch, np. podnoszą się i siadają na miejsce. Głoska na początku, w środku, na końcu wyrazu.

- „Godło” – prezentacja godła Polski; czytanie globalne wyrazu; analiza sylabowa i głoskowa wyrazów.

*Karta pracy 6

- „Godło Polski” – składanie obrazka z części.

Dzieci najpierw je kolorują zgod­nie ze wzorem, następnie tną na kilka części, ponownie składają i przyklejają na kartce.

*Karta pracy 7

 

-Odsłuchanie hymnu państwowego; przyjęcie postawy zasadniczej.

Mazurek Dąbrowskiego – nauka pierwszej zwrotki i refrenu i zaśpiewanie z przyjęciem postawy zasadniczej.

*Karta pracy 8

SYMBOLE NARODOWE

 

29.04,2020

Kraków.

Warszawa.

„Kraków na obrazkach” – zabawa dydaktyczna;

·       Prezentacja najbardziej charakterystycznych dla Krakowa miejsc i symboli.

-  Praca z KP 3.29 – dopasowywanie zdań do obrazka, ćwiczenia w czytaniu.

- O smoku wawelskim – prezentacja legendy o wawelskim smoku- krótkie omówienie treści legendy z wyjaśnieniem niezrozumiałych pojęć.

- „Smok wawelski” – praca plastyczno-techniczna.

- „Krakowiaczek jeden…” – zabawa taneczna. Przypomnienie kroku podstawowego

krakowiaka. Indywidualny taniec (lub w parze) przy muzyce krakowiaka po kole.

- „Chodzenie po tropach” – zabawa dydaktyczna.

„Mapa Polski” – zabawa przy mapie Polski; odszukanie Warszawy – karta pracy 2

·       Prezentacja najbardziej charakterystycznych miejsc i symboli tego miasta; wprowadzenie pojęcia: stolica; czytanie globalne wyrazów: stolica, syrenka.

- Praca z KP 3.31 – łączenie w pary zdjęcia z symbolem, odczytywanie zdań o Warszawie.

- Warszawska syrenka – wylepianie z plasteliny

*Karta pracy 9

„Podróż Wisłą” – zabawa z mapą; wodzenie palcem po linii Wisły od dołu do góry; wskazywanie gór, morza.

- Praca z PiL 63 – ćwiczenia orientacji na kartce.

 

30.04.2020

Jesteśmy Europejczykami.

- Praca z Cz 62–63 – ćwiczenia w czytaniu; odczytywanie nazw państw, podpisywanie flag tych państw.

-„Flaga Unii Europejskiej” – prezentacja flagi Unii Europejskiej.

*Karta pracy 10

-Praca z KP 3.32 – odszukiwanie flagi Unii Europejskiej.

- Dla chętnych –wykonanie sałatki greckiej z pomocą rodziców.

 

1 MAJA

Dzień ustawowo wolny od pracy dydaktyczno-wychowawczej