TYDZIEŃ (DATA) |
KOMPLEKSOWY TEMAT TYGODNIA |
PODJĘTE DZIAŁANIA |
UWAGI |
VII 04.05.2020 |
JAK POWSTAJE KSIĄŻKA? Moje książki |
1. Kącik książki – aranżowanie kącika czytelniczego w domu w miejscu dostępnym dziecku-ulubione książeczki. 2. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – rozwijanie umiejętności związanych z samoobsługą i czynnościami porządkowymi. Pomoc w przygotowaniu do posiłku – działanie dzieci. 3. Strażnik książek – rozmowa na temat treści opowiadania Magdaleny Zawadzkiej. *Karta pracy 1 „Książki, książeczki”– zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.1 – klasyfikowanie wg wskazanych cech. -Dzieci mają przed sobą różne rodzaje książek – encyklopedie, książki popularnonaukowe, podręczniki, książki z bajkami, albumy. Dzieci oglądają je i starają się posegregować książki wg rodzaju. Określają kryteria klasyfikacji. Na koniec wykonują ćwiczenia z KP4.1. 4.„Bohaterowie naszych książek” – zabawa grafomotoryczna z wykorzystaniem PiL 64 – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej dzieci. - Recytując popularną wyliczankę R. prezentuje na wzorze sposób kreślenia szlaczka: Entliczek – pentliczek czerwony stoliczek, na kogo wypadnie, na tego bęc. Następnie dzieci robią to samo – kreślą szlaczek na dużym wzorze, w powietrzu, na tackach z piaskiem, na kartkach A4. Następnie wykonują ćwiczenia grafomotoryczne w PiL 64. Po zakończeniu zabawy dzieci opowiadają o tym, jakich bohaterów książek narysowały. *Karta pracy 2 5. „Czytankowo” – słuchanie tekstów literackich czytanych przez rodzica- ulubione bajki, opowiadania, baśnie; rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. 6. Zabawy dowolne dzieci -samodzielnie , z udziałem rodziców, rodzeństwa. Taniec:
|
|
05.05.2020
|
W bibliotece.
|
1. Zabawy dowolne dzieci w domu- doskonalenie różnorodnych umiejętności. 2. „Supełkowa biblioteka” – działanie dzieci. - Dzieci, wykorzystując kącik książki, organizują w nim bibliotekę. Pod kierunkiem R. przygotowują napis: Biblioteka, wspólnie ustalają zasady – wypożyczania i oddawania książek do biblioteki- zabawa w bibliotekarza. 3. Kłótnia książek – rozmowa na temat treści opowiadania Łukasza Bernady i ilustracji w Cz 64–65 – tworzenie logicznych wypowiedzi. *Karta pracy 3 4. „Książki na półkach” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.2. Wprowadzenie liczby 9 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym. 5.Zabawy muzyczne przy piosence – rozwijanie wrażliwości muzyczno-ruchowej.
6. „W bibliotece” – zabawa plastyczna,malowanie farbami na podany temat. -„Plastelinowe czytanki” – zabawa manualna. Dzieci ugniatają kawałki plasteliny,robią z nich wałeczki i starają się nadać im kształt – najpierw liter podawanych przez R., a następnie kolejnych liter w wymyślonym przez siebie słowie. 7. „Czytankowo” – słuchanie tekstów literackich czytanych przez R. lub słuchanie audiobooków – rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. |
|
06.05.2020 |
Jak powstaje książka?. |
1. „Kto to jest?” – działanie dzieci, rozwijanie umiejętności zdobywania informacji. - R. nazywa zawody związane z powstawaniem książek (pisarz, autor, ilustrator, grafik, redaktor, drukarz itp.). Dzieci określają,czym taka osoba się zajmuje, jakie czynności wykonuje podczas swojej pracy. 2. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – rozwijanie umiejętności związanych z samoobsługą i czynnościami porządkowymi. Pomoc w przygotowaniu do posiłku – działanie dzieci. 3. „Skąd się biorą książki?” – rozmowa z dziećmi na temat historyjki obrazkowej z wykorzystaniem KP4.3 – rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; ćwiczenia w czytaniu. 4. „Litery” – zabawa ruchowa; rozwijanie wyobraźni przestrzennej- układanie wybranych liter- znanych dzieciom za pomocą własnego ciała( ręce, nogi , całe ciało) 5. „Supełek w księgarni” – zabawa dydaktyczna, rozwijanie umiejętności posługiwania się monetami. - zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem PiL 65. R. wykorzystując ulubioną maskotke dziecka opowiada, że wybrała się ona z mamą do księgarni (dzieci w tym momencie mają wyjaśnić, co to jest księgarnia). Razem z mamą kupowali książki do swojej biblioteki. Kupili różne rodzaje książek. R. układa po 2–3 książki z bajkami, albumy, kolorowanki itd. Obok każdego zestawu umieszcza symbole monet z W 42.(lub monety czy banknoty) Zadaniem dzieci jest policzenie, ile zapłacił Supełek lub inna maskotka za każdy z zestawów. Dzieci mają do dyspozycji liczmany lub mogą liczyć na palcach. Na koniec wykonują zadanie pierwsze w PiL 65. 6. „Mali graficy” – zabawa grafomotoryczna, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. zadanie drugie w PiL 65. 7. „Jestem ilustratorem” – zabawa plastyczna Dzieci rysują kredkami pastelowymi, świecowymi lub olówkowymi ilustrację do wybranej sceny ze swojej ulubionej bajki. - „Czytankowo” – słuchanie tekstów literackich czytanych przez rodzica. |
|
07.05.2020 |
Szanujmy książki. |
1. Zabawy dowolne dzieci w domu- rozwijanie zainteresowań, doskonalenie różnorodnych umiejętności. 2. „Prawda czy fałsz” – zabawa dydaktyczna – rozwijanie myślenia logicznego. - N. mówi zdania będące stwierdzeniami. Dzieci oceniają prawdziwość wypowiedzi i mówią prawda lub fałsz- mogą one dotyczyć książek, bajek itp. „Dbamy o książki” – działanie dzieci, rozwijanie sprawności manualnej. Dzieci z pomocą R. próbują obkładać książki w papierowe okładki (te, które się da).
3. Książka czeka – rozmowa na temat treści wiersza Hanny Łochockiej i Cz 66–67 – rozumienie potrzeby dbania o książki i ustalenie zasad korzystania z książek. Po wysłuchaniu wiersza dzieci odpowiadają na pytania R., np.: Co robi dla nas książka?; Jak inaczej możemy nazwać książkę?; Co daje nam czytanie książek?; Co to znaczy szanować książki?; Jak należy postępować z książkami, by były zawsze czyste i zadbane? Po rozmowie dzieci wykonują zadania w Cz 66–67. 4„Jesteśmy bohaterami z bajek” – zabawa ruchowa, rozwijanie wyobraźni przestrzennej dzieci. -R. wypowiada nazwę bajkowej postaci, zadaniem dzieci jest ją naśladować. Mogą to być następujący bohaterowie: Wawelski Smok, Kot w Butach, krasnoludki i olbrzymy, wilk itd. 5. „Zakładka do książki” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna – rozwijanie sprawności manualnej. 6. Książka czeka – nauka wiersza na pamięć – rozwijanie pamięci krótkotrwałej. Cz.66 |
|
08.05.2020 |
Przygody Supełka |
1„Książki w pudełku” – zabawa dydaktyczna; ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu. -R. ma dowolne liczmany i pudełko. pokazuje dzieciom, że pudełko jest puste. Wkłada do niego dwa liczmany i zadaje pytanie: Ile książek jest w pudełku? Powtarza tę czynność kilkakrotnie, wkładając za każdym razem jeden lub dwa liczmany. Następnie zadaje to samo pytanie i wyjmuje liczmany z pudełka. Dzieci pomagają sobie w liczeniu palcami. 2. Ćwiczenia gimnastyczne– doskonalenie motoryki i sprawności; wyrażanie radości ze wspólnych zabaw z rodzicami, rodzeństwem.
3. „Nieuważny ilustrator” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.4 – rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej. 4. „Przygoda przecinka” – zabawa twórcza – rozwijanie myślenia twórczego dzieci. - R. trzyma w ręku kartkę, na której jest narysowany duży przecinek. Rozpoczyna zabawę, mówiąc: Pewnego dnia przecinkowi znudziło się mieszkanie razem z literami i … Przekazuje kartkę z przecinkiem dziecku, które ma za zadane powtórzyć słowa R. i dopowiedzieć dalszą część opowiadania wymyśloną przez siebie. „Ilustratorzy” –zabawa plastyczna, rozwijanie wrażliwości plastycznej. - Dzieci rysują kredkami wybraną przez siebie przygodę przecinka. 5. „Robimy książkę” – działanie dzieci, rozwijanie umiejętności planowania i myślenia przyczynowo- -skutkowego- dla chętnych „Gimnastyka buzi i języka” – rozwijanie sprawności narządów mowy. - –– „Mówienie na wydechu” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci nabierają powietrze nosem do brzucha, a następnie wypowiadają wyliczankę: Każdy aktor o tym wie, że nie można mówić źle na jednym wydechu. –– Ćwiczenia ortofoniczne: jest zimno – brr, leci pszczółka – bzy. –– Ćwiczenia języka: wysuwanie języka do przodu – język wąski i szeroki. –– Liczenie językiem dolnych i górnych zębów. –– Zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka. –– Ćwiczenia szybkiego wymawiania głoski r. |
*Karta pracy 1
Strażnik książek
Magdalena Zawadzka
W ogromnym zamku mieszkał tajemniczy czarodziej. Ludzie mawiali, że to
najmądrzejszy człowiek na świecie i zawsze potrafił znaleźć radę. Pewien rybak,
z którego śmiano się we wsi, że jest najgłupszy ze wszystkich rybaków, postanowił
udać się do niego i poprosić o pomoc.
– Skoro jest taki mądry, to na pewno wie, jak przestać być głupim – powiedział
rybak i wyruszył w drogę.
Wędrował wiele dni aż dotarł do wielkiego zamczyska o ostrych wieżach
i grubych murach. Zapukał w bramę.
– Kto tam? – odezwał się jakiś głos.
– To ja! Chcę wejść, wpuść mnie! – zawołał się rybak.
– Nie jesteś zbyt grzeczny, idź sobie – odparł głos.
Rybak zanocował w lesie i wrócił rano. Znów zapukał i znowu usłyszał:
– Kto tam?
– Proszę, wpuść mnie!
Wtedy brama otworzyła się ze zgrzytem, a na progu stanął czarodziej we
własnej osobie.
– Witaj, wejdź proszę i powiedz, co cię sprowadza.
Rybak podziękował i opowiedział o swoim zmartwieniu. Czarodziej uśmiechnął
się i zaprowadził gościa do głównego holu. Pod ścianami stały niezliczone
regały, na których były miliony książek.
– Oto rada na twój kłopot – powiedział czarodziej.
Rybak nie mógł uwierzyć, że na świecie istnieje tyle książek.
– Co ja mam zrobić? – zapytał przestraszony.
– Zacznij się uczyć. Weź jedną książkę, przeczytaj ją, a potem weź drugą
i kolejną. Kiedy przeczytasz wszystkie, będziesz mądrzejszy ode mnie.
– Ale przecież ty jesteś najmądrzejszy na świecie.
– O nie! – zaprzeczył czarodziej. – Tak myślą tylko ci, którym nie chce się
uczyć. Zapewniam cię, że jeśli się postarasz, możesz stać się o wiele mądrzejszy.
Rybak został u czarodzieja i wiele lat czytał księgi. A kiedy czarodziej odszedł,
zajął jego miejsce w zamku i strzegł ksiąg dla kogoś innego, kto zechce
przyjść, by się uczyć.
- Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania R., np.: Dlaczego rybak postanowił odszukać
czarodzieja?; Dokąd czarodziej zaprowadził rybaka i jaką dał mu radę?;
Co zrobił rybak?; Jak zakończyła się ta historia?; Dlaczego powinno się czytać książki?;
Dlaczego ważne jest, by umieć dobrze czytać?; Do czego służą książki?
*Karta pracy 2
*Karta pracy 3
Kłótnia książek
Łukasz Bernady
W sobotę w bibliotece zrobił się szum. To kolorowe książki dla dzieci kłóciły
się między sobą.
– Ja jestem najciekawsza – przechwalała się historia o piratach. – Opowiadam
o niesamowitych przygodach!
– Nieprawda! – odpowiedziała inna. – U mnie można przeczytać informacje
o dinozaurach. Dzieci wolą dinozaury niż piratów. – Nie macie racji! – krzyknęła
następna. – Najciekawsze są nowe modele aut!
Potem włączyły się też inne książki. Już nikt nikogo nie słuchał. O rozwiązanie
poproszono mądrą księgę baśni.
– Zanim odpowiem – rzekła – wykorzystam czar wróżki z bajki i zabiorę was
w podróż po naszym miasteczku. Wypowiedział zaklęcie i okno się uchyliło,
a książki wyfrunęły jak ptaki, machając okładkami. Nastał wieczór i w wielu
oknach paliły się światła. Książki zaglądały do mieszkań. W jednym dzieci czytały
historię przygodową. W drugim dziewczynka siedziała nad stronicami o ciastkach
i wypie– Tam nie lecimy – oznajmiła księga baśni, wskazując biały domek. – Tam nie
ma książek. Muszą się najpierw o nas dowiedzieć.
Zajrzały do wielu okien i przekonały się, że ludzi interesują bardzo różne
książki. Po powrocie milczały zawstydzone. Nikt nie czytał o piratach, dinozaurach,
czy samochodach.
– Czytelnicy lubią różne książki – uspokajała księga baśni. – A to oznacza,
że każda z nas jest ważna.
– Naprawdę?! – zapytały z niedowierzaniem.
– Tak. Tylko dla kogoś innego.
W poniedziałek rano pierwsza zjawiła się pani bibliotekarka. Wkrótce przybyły
również dzieci ze szkoły z wychowawczynią. Gdy się zapisywały do biblioteki,
jeden z chłopców powiedział:
– Mieszkam niedaleko. My nie mamy książek.
Czy mogę wypożyczyć od razu trzy?
– Oczywiście! A które byś chciał?
– O piratach, o samochodach i… o dinozaurach!
- Dzieci odpowiadają na pytania R., np. Jak nazywa się miejsce, w którym były
książki?; O co pokłóciły się książki?; Kto pomógł rozwiązać problem?; Co zrobiła
księga z bajkami, by pogodzić książki?; Popatrzcie na ilustrację w książce. Co
można robić w bibliotece?; Jak należy zachowywać się w bibliotece? Po rozmowie
dzieci wykonują kolejne ćwiczenia w Cz 64–65.
Opracowała:
Magdalena Wawrzyńska