TYDZIEŃ (DATA)

KOMPLEKSOWY TEMAT TYGODNIA

PODJĘTE DZIAŁANIA

UWAGI

            VII

04.05.2020

JAK POWSTAJE KSIĄŻKA?

Moje książki

1. Kącik książki – aranżowanie kącika czytelniczego w domu w miejscu dostępnym dziecku-ulubione książeczki.

2. Kształtowanie codziennych

nawyków higienicznych – rozwijanie umiejętności związanych z samoobsługą i czynnościami

porządkowymi. Pomoc w przygotowaniu do posiłku – działanie dzieci.

3. Strażnik książek – rozmowa na temat treści opowiadania Magdaleny Zawadzkiej.

*Karta pracy 1

„Książki, książeczki”– zabawa dydaktyczna                            z wykorzystaniem KP4.1 – klasyfikowanie wg wskazanych cech.

-Dzieci mają przed sobą różne rodzaje książek – encyklopedie, książki popularnonaukowe,

podręczniki, książki z bajkami, albumy.

Dzieci oglądają je i starają się posegregować książki wg rodzaju. Określają kryteria klasyfikacji.

Na koniec wykonują ćwiczenia z KP4.1.

4.„Bohaterowie naszych książek” –

zabawa grafomotoryczna z wykorzystaniem PiL 64 – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

dzieci.

- Recytując popularną wyliczankę R.

prezentuje na wzorze sposób kreślenia szlaczka:

Entliczek – pentliczek czerwony stoliczek,

na kogo wypadnie, na tego bęc.

Następnie dzieci robią to samo – kreślą szlaczek na dużym wzorze, w powietrzu,

na tackach z piaskiem, na kartkach A4. Następnie wykonują ćwiczenia grafomotoryczne

w PiL 64. Po zakończeniu zabawy dzieci opowiadają o tym, jakich bohaterów książek narysowały.

*Karta pracy 2

5. „Czytankowo” – słuchanie tekstów literackich czytanych przez rodzica- ulubione bajki, opowiadania, baśnie; rozmowa na temat wysłuchanego tekstu.

6. Zabawy dowolne dzieci -samodzielnie , z udziałem rodziców, rodzeństwa.

Taniec:

 

05.05.2020

 

W bibliotece.

 

1. Zabawy dowolne dzieci w domu-

doskonalenie różnorodnych umiejętności.

2. „Supełkowa biblioteka” – działanie dzieci.

- Dzieci, wykorzystując kącik książki,

organizują w nim bibliotekę. Pod kierunkiem R. przygotowują napis: Biblioteka,

wspólnie ustalają zasady – wypożyczania i oddawania książek do biblioteki- zabawa w bibliotekarza.

3. Kłótnia książek – rozmowa na temat treści opowiadania Łukasza Bernady i ilustracji w Cz 64–65

– tworzenie logicznych wypowiedzi.

*Karta pracy 3

4. „Książki na półkach” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.2. Wprowadzenie liczby 9

w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym.

5.Zabawy muzyczne przy piosence – rozwijanie wrażliwości muzyczno-ruchowej.

 

6. „W bibliotece” – zabawa plastyczna,malowanie farbami na podany temat.

 -„Plastelinowe czytanki” – zabawa manualna. Dzieci ugniatają kawałki plasteliny,robią z nich wałeczki i starają się nadać im kształt – najpierw liter podawanych przez R., a następnie kolejnych liter w wymyślonym przez siebie słowie.

7. „Czytankowo” – słuchanie tekstów literackich czytanych przez R. lub słuchanie audiobooków –

rozmowa na temat wysłuchanego tekstu.

 

06.05.2020

Jak powstaje książka?.

1. „Kto to jest?” – działanie dzieci, rozwijanie umiejętności zdobywania informacji.

- R. nazywa zawody związane z powstawaniem

książek (pisarz, autor, ilustrator, grafik, redaktor, drukarz itp.). Dzieci określają,czym taka osoba się zajmuje, jakie czynności wykonuje podczas swojej pracy.

2. Kształtowanie codziennych

nawyków higienicznych – rozwijanie umiejętności związanych z samoobsługą i czynnościami

porządkowymi. Pomoc w przygotowaniu do posiłku – działanie dzieci.

3. „Skąd się biorą książki?” – rozmowa z dziećmi na temat historyjki obrazkowej z wykorzystaniem

KP4.3 – rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; ćwiczenia w czytaniu.

4. „Litery” – zabawa ruchowa; rozwijanie wyobraźni przestrzennej- układanie wybranych liter- znanych dzieciom za pomocą własnego ciała( ręce, nogi , całe ciało)

5. „Supełek w księgarni” – zabawa dydaktyczna, rozwijanie umiejętności posługiwania się monetami.

- zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem PiL 65.

R. wykorzystując ulubioną maskotke dziecka

opowiada, że wybrała się ona z mamą do księgarni (dzieci w tym momencie mają wyjaśnić, co to jest księgarnia). Razem z mamą kupowali książki do swojej biblioteki. Kupili różne rodzaje książek.                  R. układa po 2–3 książki z bajkami, albumy, kolorowanki itd. Obok każdego zestawu umieszcza symbole monet z W 42.(lub monety czy banknoty) Zadaniem dzieci jest policzenie, ile zapłacił Supełek lub inna maskotka za każdy z zestawów. Dzieci mają do dyspozycji liczmany lub mogą liczyć na palcach.

Na koniec wykonują zadanie pierwsze w PiL 65.

6. „Mali graficy” – zabawa grafomotoryczna, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

zadanie drugie w PiL 65.

7. „Jestem ilustratorem” – zabawa plastyczna

Dzieci rysują kredkami pastelowymi, świecowymi lub olówkowymi ilustrację do wybranej sceny ze swojej ulubionej bajki.

- „Czytankowo” – słuchanie tekstów literackich czytanych przez rodzica.

 

07.05.2020

Szanujmy książki.

1. Zabawy dowolne dzieci w domu-

rozwijanie zainteresowań, doskonalenie różnorodnych umiejętności.

2. „Prawda czy fałsz” – zabawa dydaktyczna – rozwijanie myślenia logicznego.

- N. mówi zdania będące stwierdzeniami.

Dzieci oceniają prawdziwość wypowiedzi i mówią prawda lub fałsz- mogą one dotyczyć książek, bajek itp.

 „Dbamy o książki” –

działanie dzieci, rozwijanie sprawności manualnej.

Dzieci z pomocą R. próbują obkładać książki

w papierowe okładki (te, które się da).

3. Książka czeka – rozmowa na temat treści wiersza Hanny Łochockiej i Cz 66–67 – rozumienie

potrzeby dbania o książki i ustalenie zasad korzystania z książek. Po wysłuchaniu wiersza dzieci odpowiadają na

pytania R., np.: Co robi dla nas książka?; Jak inaczej możemy nazwać książkę?;

Co daje nam czytanie książek?; Co to znaczy szanować książki?; Jak należy postępować z książkami, by były zawsze czyste i zadbane? Po rozmowie dzieci wykonują zadania w Cz 66–67.

4„Jesteśmy bohaterami z bajek” –

zabawa ruchowa, rozwijanie wyobraźni przestrzennej dzieci.

-R. wypowiada nazwę bajkowej postaci, zadaniem dzieci jest ją naśladować. Mogą to być następujący

bohaterowie: Wawelski Smok, Kot w Butach, krasnoludki i olbrzymy, wilk itd.

5. „Zakładka do książki” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna – rozwijanie sprawności manualnej.

6. Książka czeka – nauka wiersza na pamięć – rozwijanie pamięci krótkotrwałej.

Cz.66

 

08.05.2020

Przygody Supełka

1„Książki w pudełku” – zabawa dydaktyczna; ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.

-R. ma dowolne liczmany i pudełko.

pokazuje dzieciom, że pudełko jest puste. Wkłada do niego dwa liczmany i zadaje pytanie: Ile książek jest w pudełku? Powtarza tę czynność kilkakrotnie,

wkładając za każdym razem jeden lub dwa liczmany. Następnie zadaje to samo pytanie i wyjmuje liczmany z pudełka. Dzieci pomagają sobie w liczeniu palcami.

2. Ćwiczenia gimnastyczne– doskonalenie motoryki                  i sprawności; wyrażanie radości ze wspólnych zabaw                 z rodzicami, rodzeństwem.

3. „Nieuważny ilustrator” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.4 – rozwijanie analizy i syntezy

wzrokowej.

4. „Przygoda przecinka” – zabawa twórcza – rozwijanie myślenia twórczego dzieci.

- R. trzyma w ręku kartkę, na której

jest narysowany duży przecinek. Rozpoczyna zabawę, mówiąc: Pewnego dnia

przecinkowi znudziło się mieszkanie razem z literami i Przekazuje kartkę z przecinkiem dziecku, które ma za zadane powtórzyć słowa R.                   i dopowiedzieć dalszą część opowiadania wymyśloną przez siebie.

„Ilustratorzy” –zabawa plastyczna, rozwijanie wrażliwości plastycznej.

- Dzieci rysują kredkami wybraną przez siebie

przygodę przecinka.

5. „Robimy książkę” – działanie dzieci, rozwijanie umiejętności planowania i myślenia przyczynowo-

-skutkowego- dla chętnych

„Gimnastyka buzi i języka” – rozwijanie sprawności narządów mowy.

- –– „Mówienie na wydechu” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci nabierają powietrze

nosem do brzucha, a następnie wypowiadają wyliczankę: Każdy aktor o tym

wie, że nie można mówić źle na jednym wydechu.

–– Ćwiczenia ortofoniczne: jest zimno – brr, leci pszczółka – bzy.

–– Ćwiczenia języka: wysuwanie języka do przodu – język wąski i szeroki.

–– Liczenie językiem dolnych i górnych zębów.

–– Zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka.

–– Ćwiczenia szybkiego wymawiania głoski r.

 

*Karta pracy 1

Strażnik książek

Magdalena Zawadzka

W ogromnym zamku mieszkał tajemniczy czarodziej. Ludzie mawiali, że to

najmądrzejszy człowiek na świecie i zawsze potrafił znaleźć radę. Pewien rybak,

z którego śmiano się we wsi, że jest najgłupszy ze wszystkich rybaków, postanowił

udać się do niego i poprosić o pomoc.

– Skoro jest taki mądry, to na pewno wie, jak przestać być głupim – powiedział

rybak i wyruszył w drogę.

Wędrował wiele dni aż dotarł do wielkiego zamczyska o ostrych wieżach

i grubych murach. Zapukał w bramę.

– Kto tam? – odezwał się jakiś głos.

– To ja! Chcę wejść, wpuść mnie! – zawołał się rybak.

– Nie jesteś zbyt grzeczny, idź sobie – odparł głos.

Rybak zanocował w lesie i wrócił rano. Znów zapukał i znowu usłyszał:

– Kto tam?

– Proszę, wpuść mnie!

Wtedy brama otworzyła się ze zgrzytem, a na progu stanął czarodziej we

własnej osobie.

– Witaj, wejdź proszę i powiedz, co cię sprowadza.

Rybak podziękował i opowiedział o swoim zmartwieniu. Czarodziej uśmiechnął

się i zaprowadził gościa do głównego holu. Pod ścianami stały niezliczone

regały, na których były miliony książek.

– Oto rada na twój kłopot – powiedział czarodziej.

Rybak nie mógł uwierzyć, że na świecie istnieje tyle książek.

– Co ja mam zrobić? – zapytał przestraszony.

– Zacznij się uczyć. Weź jedną książkę, przeczytaj ją, a potem weź drugą

i kolejną. Kiedy przeczytasz wszystkie, będziesz mądrzejszy ode mnie.

– Ale przecież ty jesteś najmądrzejszy na świecie.

– O nie! – zaprzeczył czarodziej. – Tak myślą tylko ci, którym nie chce się

uczyć. Zapewniam cię, że jeśli się postarasz, możesz stać się o wiele mądrzejszy.

Rybak został u czarodzieja i wiele lat czytał księgi. A kiedy czarodziej odszedł,

zajął jego miejsce w zamku i strzegł ksiąg dla kogoś innego, kto zechce

przyjść, by się uczyć.

  • Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania R., np.: Dlaczego rybak postanowił odszukać

czarodzieja?; Dokąd czarodziej zaprowadził rybaka i jaką dał mu radę?;                                            

Co zrobił rybak?; Jak zakończyła się ta historia?; Dlaczego powinno się czytać książki?;

Dlaczego ważne jest, by umieć dobrze czytać?; Do czego służą książki?

 *Karta pracy 2

kartapracy

*Karta pracy 3

Kłótnia książek

Łukasz Bernady

W sobotę w bibliotece zrobił się szum. To kolorowe książki dla dzieci kłóciły

się między sobą.

– Ja jestem najciekawsza – przechwalała się historia o piratach. – Opowiadam

o niesamowitych przygodach!

– Nieprawda! – odpowiedziała inna. – U mnie można przeczytać informacje

o dinozaurach. Dzieci wolą dinozaury niż piratów. – Nie macie racji! – krzyknęła

następna. – Najciekawsze są nowe modele aut!

Potem włączyły się też inne książki. Już nikt nikogo nie słuchał. O rozwiązanie

poproszono mądrą księgę baśni.

– Zanim odpowiem – rzekła – wykorzystam czar wróżki z bajki i zabiorę was

w podróż po naszym miasteczku. Wypowiedział zaklęcie i okno się uchyliło,

a książki wyfrunęły jak ptaki, machając okładkami. Nastał wieczór i w wielu

oknach paliły się światła. Książki zaglądały do mieszkań. W jednym dzieci czytały

historię przygodową. W drugim dziewczynka siedziała nad stronicami o ciastkach

i wypie– Tam nie lecimy – oznajmiła księga baśni, wskazując biały domek. – Tam nie

ma książek. Muszą się najpierw o nas dowiedzieć.

Zajrzały do wielu okien i przekonały się, że ludzi interesują bardzo różne

książki. Po powrocie milczały zawstydzone. Nikt nie czytał o piratach, dinozaurach,

czy samochodach.

– Czytelnicy lubią różne książki – uspokajała księga baśni. – A to oznacza,

że każda z nas jest ważna.

– Naprawdę?! – zapytały z niedowierzaniem.

– Tak. Tylko dla kogoś innego.

W poniedziałek rano pierwsza zjawiła się pani bibliotekarka. Wkrótce przybyły

również dzieci ze szkoły z wychowawczynią. Gdy się zapisywały do biblioteki,

jeden z chłopców powiedział:

– Mieszkam niedaleko. My nie mamy książek.

Czy mogę wypożyczyć od razu trzy?

– Oczywiście! A które byś chciał?

– O piratach, o samochodach i… o dinozaurach!

  • Dzieci odpowiadają na pytania R., np. Jak nazywa się miejsce, w którym były

książki?; O co pokłóciły się książki?; Kto pomógł rozwiązać problem?; Co zrobiła

księga z bajkami, by pogodzić książki?; Popatrzcie na ilustrację w książce. Co

można robić w bibliotece?; Jak należy zachowywać się w bibliotece? Po rozmowie

dzieci wykonują kolejne ćwiczenia w Cz 64–65.

                                                                                                                  

                                                                                       Opracowała:

                                                                             Magdalena Wawrzyńska