Drukuj

TYDZIEŃ (DATA)

KOMPLEKSOWY TEMAT TYGODNIA

PODJĘTE DZIAŁANIA

UWAGI

       XIII

15.06.2020

KOLORY LATA

Żółty

1. „Co zmieniło swoje miejsce?” – zabawa dydaktyczna. R. gromadzi 7 różnych

przedmiotów tego samego koloru. Ustawia je po kolei – dzieci mają za zadanie zapamiętać ich ustawienie. Następnie prosi, aby dzieci się odwróciły, i zmienia kolejność w ustawieniu. Zadaniem dzieci jest wskazać różnice w ustawieniach.

W następnej kolejności np. R. zamienia przedmioty na figury geometryczne.

2. ,,O Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu’’ – słuchanie bajki A. Czylok.

*Karta pracy 1

3. „Podstawowe kolory i ich pochodne” – zabawa dydaktyczna – zwrócenie uwagi na występujące w bajce trzy kolory (podstawowe), które w prezencie dostał król: czerwony, niebieski, żółty.

R. przygotowuje sztalugę oraz białe kartony. Do

pojemników wlewa farby: czerwoną, żółtą i niebieską. Dzieci eksperymentują z kolorami przez nakładanie wybranych kolorów na siebie, w celu uzyskania

nowej barwy.

BARWY PODSTAWOWE: żółty, czerwony, niebieski

BARWY POCHODNE: pomarańczowy (żółty+ czerwony); zielony (żółty + niebieski); fioletowy (niebieski + czerwony)

4. „O jakim kolorze będziemy dzisiaj mówić?” – rozwiązywanie zagadek wprowadzających

w temat dnia.

*Karta pracy 2

5. „Co jeszcze kojarzy się wam z kolorem żółtym?” – zabawa słownikowa. Dzieci odpowiadają na pytanie postawione przez R. – wszystkie odpowiedzi są dobre.

6. Praca w KP4.29 – klasyfikacja według 3 cech; rozwijanie percepcji wzrokoweji sprawności manualnej.

7. Praca w Cz 78 – „Na wakacje w góry” – ćwiczenia w czytaniu.

 

16.06.2020

 Dzień wolny         od zajęć dydaktycznych

Zielony.

 Dla chętnych

1. „Jak powstaje zielony kolor?” – zabawa badawcza. R.. gromadzi farby w kolorach podstawowych – jak w pierwszym dniu tygodnia. Dzieci na kartonach mieszają kolory – mają samodzielnie odgadnąć, jak powstaje kolor zielony.

2.Zielone – słuchanie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej.

*Karta pracy 3

3. „Co jest zielone?” – zabawa słownikowa. Dzieci wymyślają na podstawie własnych doświadczeń nazwy rzeczy, które są zielone. R. zwraca uwagę na różne odcienie zieleni.

4. „Jak pachnie kolor zielony?” – zabawa badawcza. R. w „magiczne pudełko”- może być pudełko po butach wkłada pozrywaną trawę, mlecze i inne zielone rośliny. Dzieci mają zamknięte oczy i po kolei wąchają rośliny. Każde dziecko powinno odpowiedzieć na pytania: Co czujesz? Czy wąchanie tego sprawia ci przyjemność? Na koniec R.

pokazuje dzieciom zawartość pudełka.

5. „Żaba” – praca plastyczna – płaskie origami. R. daje dziecku   koła w różnych rozmiarach. Dzieci mają za zadanie odrysować koła na zielonym

papierze, następnie je wyciąć i ułożyć żabę według wzoru.

6. Praca w PiL 76 – rozwijanie sprawności manualnej, ćwiczenia w pisaniu wyrazów po śladzie.

7. „Gra w zielone” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci maszerują, podskakują

bądź biegają w zależności od rytmu podawanego przez R . (rytm mozna wyklaskać). Na przerwę

w akompaniamencie R. głośno podaje nazwę koloru, np. zielony, wówczas dzieci muszą odszukać podany kolor i dotknąć go. Jeżeli R. poda nazwę

innego koloru, wówczas dzieci stają prosto w bezruchu.

 

17.06.2020

Dzień wolny od          zajęć dydaktycznych

Niebieski.

Dla chętnych.

1. Praca w Cz 79 – „Nad Bałtykiem”.

2„Jaki kolor ma morze?” – zabawa słownikowa. Dzieci odpowiadają, wszystkie odpowiedzi są dobre. Wspólnie maja dojść do wniosku, że morze może mieć

różne odcienie koloru niebieskiego, np. w zależności od pogody – jasnoniebieski,ciemnoniebieski, błękitny, granatowy itp.

3.„Szukamy koloru niebieskiego” – zabawa dydaktyczna. R. prosi dzieci, aby znalazły jak najwięcej koloru niebieskiego. Następnie dzieci porównują odcienie i starają się je właściwie nazwać.

4. „Deszczowa pogoda” – zabawa plastyczna – korelacja muzyki z plastyką – malowanie farbami.

R. prezentuje dzieciom obrazki przedstawiające różne rodzaje chmur: białe, deszczowe, ciężkie i ciemne burzowe, z których pada deszcz.

Dzieci przyglądają się uważnie obrazkom i opowiadają, z czym kojarzą się im te

chmury oraz do czego są podobne. Dzieci wspólnie powinny dojść do wniosku, że deszcz też jest koloru niebieskiego. R. szykuje w kubeczkach niebieskie farby w różnych odcieniach. Dzieci słuchają odgłosów i malują niebieski obrazek, wykorzystując naszykowane farby.

*Karta pracy 4

5. „W porcie wodnym” – zabawa matematyczna.

R. przygotowuje liczmany w różnych

kolorach oraz cyfry i znaki matematyczne z W 48–49. Dzieci manipulują nimi, dokładają, odkładają i rozwiązują zadania.

1. Do portu przypłynęły 2 żółte statki i 7 niebieskich. Ile statków przypłynęło do portu? (2 + 7 = 9)

2. Na przystani stało 9 żaglówek, 2 odpłynęły. Ile żaglówek pozostało na przystani?

(9 – 2 = 7) itd. – według pomysłu R.

6. „Co pływa, a co tonie?” – zabawa badawcza.

R. pokazuje dzieciom różne przedmioty:

metalowy klucz, piłkę gumową, korek, kawałek drewnianej deseczki następnie nalewa wody do wielkiej miski. R. zadaje dzieciom pytania:

Co stanie się z przedmiotami w wodzie?;

Które z nich zatoną?;

Które z nich będą pływały?;

Dlaczego jedne toną, a inne pływają?

Następnie dzieci wkładają przedmioty do miski z wodą i obserwują ich zachowanie.

 

18.06.2020

Dzień wolny od         zajęć dydaktycznych

Różowy bądź czerwony.

Dla chętnych.

1. „Co ma czerwony kolor?” – zabawa słownikowa. Dzieci na podstawie własnych doświadczeń odpowiadają na pytanie. Wyszukują przedmiotów w kolorze czerwonym w najbliższym otoczeniu (mogą je narysować).

2. „Ile czereśni mamy w koszyku?” – zabawa matematyczna. R. ma przygotowane

dla siebie 10 liczmanów, które na niby są czereśniami, oraz pudełko lub koszyk.

Każde dziecko ma 10 fasolek, cyfry i znaki matematyczne z W 48–49. Dzieci manipulują fasolkami, dokładają, odkładają i rozwiązują

zadania.

R. najpierw wkłada liczmany do koszyka (po 1 lub 2), informuje dzieci, ile „czereśni” wkłada i za każdym razem zadaje pytanie: Ile czereśni jest w koszyku? Dzieci odpowiadają od razu lub pomagają sobie, wkładając fasolki do swojego pudeeczka , koła , na bok –przeliczają, a następnie kładą właściwy kartonik z cyfrą. Gdy wszystkie liczmany są już w koszyku, R. wyjmuje kilka „czereśni” i zadaje pytanie: Ile czereśni zostało w koszyku? Dzieci przeliczają zabrane liczmany i liczą w pamięci lub przy pomocy liczmanów, ile „czereśni” zostało w koszyku. Dzieci wykonują to samo

działanie na fasolkach, podpisują je odpowiednim kartonikiem z liczbą. Na końcu układają działanie z cyfr i znaków matematycznych (W 48–49).    

3. Praca w KP4.30 – ćwiczenia w czytaniu; dopasowywanie wyrazu do obrazka.    

4.   Owocowo-warzywne zagadki” – rozwiązywanie zagadek.

*Karta pracy  

 

5.„Jaki to owoc?” – zabawa dydaktyczna – puzzle do złożenia. R. przygotowuje obrazki czerwonych owoców: truskawki, wiśnie. Każdy obrazek dziecko tnie na 6 części. Następnie układa na czas- może konkurować z rodzicem.

*Karta pracy 6

6. „Sałatka owocowa” – zajęcia kulinarne. R. gromadzi różne czerwone owoce (truskawki, arbuz, porzeczki i inne), jogurt naturalny, miętę, miód. Dzieci myją

owoce, obierają, kroją na kawałki; z jogurtu, mięty i miodu robią sos, którym polewają deser.

Pamiętają o zasadach higienicznej pracy i bezpieczeństwa podczas krojenia.

Wspólna degustacja sałatki.

 

19.06.2020

Tęczowy świat.

1. Kraina tęczy – praca z wierszem Agnieszki Karcz.

*Karta pracy 7

 

2. „Układanie tęczy” – zabawa dydaktyczna. R. pokazuje obrazek przedstawiający tęczę. Na stole dla dziecka jest przygotowanych 7 pasków

papieru w kolorach tęczy (fioletowe, ciemnoniebieskie, niebieskie, zielone, żółte, pomarańczowe, czerwone). Zadaniem dzieci jest dobrze przyjrzeć się obrazkowi

z tęczą i ułożyć swoje paski w dokładnie takiej samej kolejności-bez patrzenia.

*Karta pracy 8

3.Praca w KP4.31 – dopasowywanie obrazka do koloru tęczy; rozwijanie logicznego myślenia.

4. „Kolorowa łąka” – zabawa dydaktyczna – manipulowanie figurami geometrycznymi

(liczmanami).Dzieci układają liczmany (kolorowe

figury geometryczne o różnej wielkość) w odpowiednich polach – zbiorach.

Podnoszą figury według wskazanej komendy: CZERWONE FIGURY lewy –

górny ŻÓŁTE FIGURY prawy – górny; ZIELONE FIGURY lewy – dolny NIEBIESKIE

FIGURY prawy – dolny. Przykładowa komenda: Połóż mi czerwony,mały, trójkąt w lewym – górnym polu łąki. Pytania do zbiorów: Jakiego koloru jest

najmniej? Jakiego koloru jest najwięcej? Ile jest małych figur geometrycznych? Ile jest dużych figur geometrycznych? Ile mamy figur czerwonych? Ile mamy figur niebieskich?

Ile mamy figur zielonych? Ile mamy figur żółtych? Których kolorów figur jest po równo = tyle samo? W którym polu są figury czerwone? W którym polu są

figury zielone? Określ, gdzie jest więcej figur geometrycznych, czy w górnej – prawej

części, czy w dolnej prawej części łąki?

 

*Karta pracy 1

O Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu

  1. A. Czylok

Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”,

nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego,

iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze

bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury

i wrota.

Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać

ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi

dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie

inaczej.

Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko

mieszka wspaniały kucharz – czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić

na troski króla i poddanych. Słynie on ze wspaniałych wypieków. Kucharz ów

mieszka w „Kolorowej Krainie”, w której wszystko mieni się różnymi barwami.

Wypieki kucharza Kolorucha wyróżniają się smakiem oraz ozdobione są lukrem

w kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, a nawet pomarańczowym, fioletowym,

zielonym czy brązowym. Ludzie w tej krainie są bardzo weseli oraz uwielbiają

kolorowe wypieki kucharza Kolorucha. Wybrał się więc król na swoim rumaku

w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to

wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od

czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie:

barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony

z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawiłkrólowi, co ma

zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają

w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią ludzi. Jednak klucz do

zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości.

Wróciwszy do królestwa, król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała

słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy

domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował

niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo,

jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znów narzekać

i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowym. Król czuł się bezsilny,

wpadał raz w rozpacz, raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący

upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą

żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się, stworzyły nowy kolor

– zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni

i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy.

A gdy zmieszał wszystkie barwy, otrzymał brązowy.

Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu

barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby

Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy

więcej nie byli smutni.

Rozmowa R. z dziećmi na temat treści opowiadania:

Jak dawno temu wyglądała Biała Kraina?; Jacy byli ludzie w tej krainie?; Co postanowił

zrobić król?; Jakie kolory dostał król od czarnoksiężnika?; Czy te kolory wystarczyły, by

pomalować całą krainę?; Czy czarnoksiężnik podpowiedział królowi, jak wykorzystać

kolory?;W jaki sposób król rozwiązał zagadkę i czego się dowiedział?

*Karta pracy 2

W lato pięknie cię opali,

W zimę trzyma się w oddali,

Mieszka w niebie, jest gorące.

Każde dziecko lubi. /słońce/

Wyrósł na drodze

Na jednej nodze.

Wygląda jak słońce,

Ma ziarnek tysiące. /słonecznik/

Nie widać ich w ciągu dnia,

Chociaż są nad nami.

Można je zobaczyć tylko wieczorami. /gwiazdy/

Barwy żółtej ona cała,

Do herbaty doskonała.

Jest w niej dużo witaminy.

Kwaśny w smaku sok z …. /cytryny/

Roślina to taka, co kolby posiada.

Można prażyć jej nasiona, a potem je zjadać.

Ja jem często w kinie popcorn, przyznać się nie wstydzę.

W domu także można zrobić pyszną… /kukurydzę/

Na koniec R. zadaje dzieciom pytanie: Co wspólnego mają te wszystkie rzeczy?

(kolor żółty)

*Karty pracy 3

Zielone

Małgorzata Strzałkowska

Grasz w zielone?

Gram!

Masz zielone?

Mam!

Mam pączki,

listki,

gałązki,

zarośla,

łąki i drzewa,

ogrody,

w których wśród liści

zielony agrest

dojrzewa –

świat cały

po horyzont

zielenią

wokół się mieni,

więc mogę grać

w zielone

aż do jesieni!

Rozmowa R. z dziećmi na temat treści wiersza: W jaką grę gra bohater wiersza?;

Jaki kolor występuje w wierszu?; Co jest zielone?; Dlaczego to jest gra, w która

można grać tylko do jesieni?

*Karta pracy 4

*Karta pracy 5

Na małych krzaczkach

w promieniach słonka dojrzewają.

Są słodkie i pyszne

i czerwony kolor mają. /truskawki/

Jest warzywem bardzo znanym,

Do kanapek dodawanym.

Czerwień jego jest kolorem,

A nazwany… /pomidorem/

Czerwone, pachnące, słonkiem malowane,

Przyniosę ich z lasu w lecie pełny dzbanek. /maliny/

*Karta pracy 6

Obrazek do swobodnego pocięcia na 6 części.

                                                                                                                

*Karta pracy 7

Kraina tęczy

Agnieszka Karcz

Gdy na niebie słońce świeci,

Ziemia moknie w ciepłym deszczu.

To pojawia się nad światem

Droga do krainy tęczy.

Wielki pas wstęg kolorowych,

Które w kształcie są półkola.

Jeden koniec się wyłania,

drugi kończy tuż na ziemią.

Barwy widoczne tej drogi są,

Każda ze wstęg ma barwę swą.

Aż w siedmiu kolorach mienią się,

I swoim pięknem dzielą się.

Kolor czerwony to znak gorąca.

Kolor pomarańczowy to cytrusów barwa.

Kolor żółty to słońca promień.

Kolor zielony to traw i lasów barwa.

Kolor niebieski to symbol nieba.

Kolor granatowy to głębia morza.

Kolor fioletowy to lawendy zapach.

Spójrz na niebo i policz sama.

  1. R. zadaje dzieciom pytania: Kiedy powstaje tęcza?; Jakie kolory w niej występują?;

W jakiej porze roku tęczę na niebie możemy zaobserwować najczęściej?; Z czym

kojarzą się wam kolory występujące w tęczy?

*Karta pracy 8

                                                                                                                  

                                                                                                                     Opracowała:

                                                                                                            Magdalena Wawrzyńska