Drukuj

TYDZIEŃ (DATA)

KOMPLEKSOWY TEMAT TYGODNIA

PODJĘTE DZIAŁANIA

UWAGI

           XI

01.06.2020

DZIEŃ DZIECKA.

Święto dzieci.

1.„Zabawa na z” – działanie dzieci. Dzieci wyszukują w gazetach litery z, Z, naklejają je na kartkę A4. Następnie rysują przedmioty, które zaczynają się na głoskę ,,z’’ – robią słownik obrazkowo-literowy.

2.„H jak hamak” – zabawa dydaktyczna; wprowadzenie litery h, H z wykorzystaniem

KP4.19.

Rozwiązanaie zagadki jako wprowadzenie do tematu.

*Karta pracy 1

3„Ręce na huśtawce” – zabawa ruchowa rozwijająca dużą motorykę. Dzieci poruszają się podskokami przy melodii piosenki Dobrze z tatą iść.

*Karta pracy 2 – link do piosenki

Na przerwę w muzyce naśladują ruchy rąk R., ilustrując treść rymowanki:

W dół i w górę, w dół i w górę,

na huśtawce lecę w chmury – dzieci trzymają wyprostowane ręce przed sobą,

opuszczają je w dół i podnoszą do góry.

W lewo, w prawo, w lewo, w prawo

na hamaku mam zabawę – dzieci trzymają ręce wyciągnięte do przodu i zataczają

nimi koła w lewą i prawą stronę naprzemiennie.

ZABAWY NA DZIEŃ DZIECKA

-„Wesołe kapelusze” – zabawa twórcza.

Dzieci ozdabiają swoje nakrycia głowy za pomocą kolorowej pasmanterii, resztek materiałów

według własnej inwencji i pomysłu. Na koniec prezentują swoje wytwory na „kapeluszowej rewii mody”-sesja zdjęciowa.

–– „Przedszkolny idol” – konkurs piosenki.

Dzieci indywidualnie przedstawiają swoje umiejętności wokalne podczas występów-nagrywanie filmów

––Malowanie farbami na temat „Kolorowy świat marzeń”.

–– Bańki mydlane – R. przygotowuje dla dziecka słomki, patyczki do dmuchania baniek, wodę pojemniki oraz mydło w płynie. Dzieci samodzielnie

przygotowują roztwór, którym później bawią się w dowolny sposób.

 

02.06.2020

 

Prawa dzieci.

 

1.„Domino sylabowe” – zabawa dydaktyczna. Dzieci dobierają się w parę z rodzicem. Każde

ma komplet sylab z W 50–54. Dziecko rozpoczyna zabawę, kładąc dowolną sylabę. Rodzic dokłada swoją tak, by powstał dowolny wyraz.

Dzieci dokładają sylaby na zmianę. Ostatnia sylaba wyrazu jest zarazem pierwszą sylabą następnego wyrazu – dzieci układają wyrazy dwusylabowe.

2„Mam prawo do...” – zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza Jarosława Poloczka z wykorzystaniem KP4.20. Dzieci odpowiadają na pytanie R.:

Co to znaczy, że mamy do czegoś prawo?

Dzieci podają swoje pomysły – nie oceniamy

wypowiedzi dzieci.

R. wyjaśnia, że jest organizacja,

która dba o to, by dzieci miały swoje prawa – UNICEF. Ludzie pracujący w tej

organizacji spisali wszystkie prawa dziecka i stworzyli KONWENCJĘ PRAW DZIECKA. Jeśli jakiemuś dziecku dzieje się krzywda, to może się poskarżyć

do RZECZNIKA PRAW DZIECKA.

*Karta pracy 3

3.„Paluszkowe zabawy” – zabawy grafomotoryczne z wykorzystaniem PiL 72.

„Ręce na huśtawce” – zabawa ruchowo-słuchowo-wzrokowa rozwijająca dużą motorykę –R. prezentuje dzieciom literę h pisaną na kartonie. Dzieci

opowiadają, jak wygląda, z jakich części się składa. Następnie R., recytując rymowankę :

W dół i w górę, w dół i w górę, na huśtawce lecę w chmury. W lewo,w prawo, w lewo, w prawo na hamaku mam zabawę, wodzi palcem po kształcie

litery. Potem to samo robią dzieci. Kreślą kształt litery w powietrzu, na tackach z kaszą manną, palcem na kartkach formatu A4 i na koniec malują farbami na czystych kartkach A4. Następnie wykonują ćwiczenia w PiL 72.

*Karta pracy 4

4.„Szczęśliwy świat dzieci” – zabawa plastyczna; malowanie farbami. R. stawia przed dziećmi pudełko z wyciętym kształtem dziurki od klucza. Zaprasza dzieci

do zajrzenia przez dziurkę od klucza do krainy szczęśliwych dzieci i wyobrażenia sobie, co tam mogłyby zobaczyć. Następnie dzieci malują to, co sobie wyobraziły.

Po wykonaniu pracy dzieci opowiadają o tym, co namalowały.

 

03.06.2020

Dzieci na świecie.

1.Nowa dziewczynka – rozmowa z dziećmi na temat opowiadania; wykonanie ćwiczeń

w KP4.21.

*Karta pracy 5

2.Dobrze z tatą iść – osłuchanie z piosenką.

*/Karta pracy 6

3.„Koledzy z dalekich krajów” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem Cz 74.

R. prezentuje rysunki lub fotografie dzieci o różnych kolorach skóry, włosów,różnie ubranych – mogą być ubrane w stroje tradycyjne. R. zadaje dzieciom

pytania: Czym różnią się te dzieci? Co mają takiego samego? – tutaj należy tak

pokierować rozmową, by dzieci stwierdziły, że wszystkie dzieci chcą być szczęśliwe i kochane, mają rodziców, lubią się bawić, chcą poznawać nowe osoby, uczyć się itp.Na koniec dzieci odczytują tekst w Cz 74 i opisują, jak może wyglądać

ratownik Hirek.

*Karta pracy 7

4„Mój kolega z innego kraju…” – zabawa plastyczna. Dzieci rysują kredkami pastelowymi lub świecowymi wyobrażonego kolegę z innego kraju. Po skończeniu pracy opowiadają,jak może mieć na imię, co lubi, gdzie mieszka itp.

 

04.06.2020

Gdy jest nam nudno.

1.„Mój sposób na nudę” – rozmowa z dziećmi, dywanik pomysłów. R. zadaje dzieciom pytanie: Co to jest nuda?; Co można robić, żeby się nie nudzić? Dzieci odpowiadają,a R. zapisuje każdy pomysł na kolorowych paskach papieru. Następnie dzieci układają pomysły jeden pod drugim.

2.„Zabawy z Supełkiem” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.22. R. wykorzystuje

sylwetę Supełka, 10 sylwet dzieci oraz komplet cyfr i znaków matematycznych z W. Każde dziecko ma komplet cyfr i znaków. R. wciela się w Supełka

i opowiada dzieciom: Mam dziś nudny dzień, choć zapowiadał się bardzo wesoło. Dziś po południu mieli przyjść do mnie koledzy – pokazuje 10 sylwet. Ilu

ich jest? Dzieci liczą i wybierają właściwą liczbę. Ale dwóch kolegów uprzedziło mnie, że nie przyjdzie – odsuwa dwie sylwety. Prosi, by dzieci ułożyły to, co przed chwilą zrobił Supełek, ale jest potrzebny do tego znak odjąć. Prezentuje go, a dzieci szukają takiego znaku w swoich kompletach i układają za liczbą 10.

Ilu będę miał gości? Dzieci liczą. R. mówi: 10 odjąć 2 równa się 8. Dzieci kończą

układanie działania: 10 – 2 = 8. Zbierają wszystkie liczby i znaki, a zostawiają tylko liczbę 8. Ale to nie koniec – potem zadzwoniło jeszcze 2, że są chorzy i też

nie przyjdą. R. odsuwa dwie sylwety: 8 odjąć dwa? Ilu zostało? Ułóżcie kartoniki.

Dzieci układają, a następnie wspólnie czytają: 8 – 2 = 6. Po kilku takich ćwiczeniach dzieci wykonują ćwiczenia w KP4.22.

3.„Czytam i liczę” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem PiL 73. Dzieci wykonują

ćwiczenia w PiL 73. Samodzielnie odczytują zdania, wpisują liczby i przeliczają na palcach.

4.„Lubię” – zabawa plastyczna. Dzieci rysują na kartkach siebie podczas ulubionego zajęcia.

Po wykonaniu pracy, opowiadają o jej treści i nadają jej tytuł.

 

05.06.2020

Mój przyjaciel.

1.„Supełek na Hawajach” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem Cz 75. Dzieci najpierw starają się odczytać tekst, a następnie odpowiadają na pytania R.: Dokąd wybiera się Supełek?; Co zabrał Supełek do plecaka?; Jak nazywa się taniec,który jest tańczony na Hawajach?; Jak ma na imię dziewczynka, która tańczy taniec Hula?

2.„Przyjaciele Pak i Supełek” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.23.

3.„Taniec Hula” – zabawa ruchowa. Jeśli dzieci mają obręcze hula-hop i starają się obracać je na biodrach, jeśli nie udają ,że kręcą jak przy hula-hop.

 

 

*Karta pracy 1

Wakacyjna to huśtawka,

obozowy hit harcerzy.

Hulaj dusza – można chrapać,

niech spróbuje, kto nie wierzy.

Huśtał się w nim bez wahania,

hardy Hubert, a tymczasem,

wpadł huragan, zachwiał drzewem,

druh na ziemię spadł z hałasem. /hamak/

  1. N. odwołuje się do wyrazu hamak i wprowadza literę h, H zgodnie ze schematem

zaprezentowanym przy poprzednich literach.

*Karta pracy 2

    

*Karty pracy 3

Jarosław Poloczek

Mam prawo do życia, do bycia, do chcenia.

Mam prawo do miłości, radości i tworzenia.

Mam prawo do nauki, wiedzy i wiary.

Mam prawo do marzeń, do snu i zabawy.

Mam prawo do chleba, ubrania, pokoju.

Mam prawo do gniewu i złego nastroju.

To wszystko jest takie poważne, dorosłe,

powiem to jak dziecko, zwyczajnie,

najprościej.

Chcę się bawić w piaskownicy,

dom zbudować dla dżdżownicy.

Z kolegami w piłkę grać i niczego się nie bać.

Latem lizać zimne lody,

stać na deszczu dla ochłody.

Chcę, na łące zrywać kwiaty

i przytulać się do taty.

Zimą toczyć śnieżne kule.

Chcę, by mi czytano bajkę,

o kocie, co palił fajkę.

Chcę też domek mieć na drzewie

i co jeszcze chcę mieć, nie wiem.

Ale jedno wiem na pewno, to chcę mieć:

bez wojen, głodu i bicia,

bez strachu, smutku i łez.

*Karta pracy 4

*Karta pracy 5

Nowa dziewczynka

Olga Masiuk

Supełek i Pak przyszli pierwsi do przedszkola i usiedli na dywanie, czekając

aż nadejdą pozostałe dzieci. Nagle Supełek szturchnął w ramię Paka:

– Patrz! – i kazał mu spojrzeć w kierunku drzwi, przez które weszła właśnie

dziewczynka z jakąś kobietą. Pani podeszła do nich i zaczęły rozmawiać. Dziewczynka

odsunęła się nieco i nieśmiało rozglądała się wokół.

– Ale jest opalona, co? – zwrócił się Supełek do Paka.

– Jesteś niemądry. Ona ma taką skórę – pouczył Supełka Pak.

– Jak to? Taką brązową? – zdziwił się Supełek. – Takiej nie widziałem.

– A ty jakiego masz koloru? – zapytał Pak.

– No… niebieską.

– Właśnie – odpowiedział Pak. – Nie taka znowu częsta. A ja mam żółtą. Też

wyglądamy inaczej niż większość dzieci w przedszkolu.

Supełek spojrzał uważnie na swoje łapki. Rzeczywiście. Nigdy się nad tym nie

zastanawiał. Tymczasem dziewczynka przyglądała się dzieciom wchodzącym

do sali. Kobieta, która rozmawiała z Panią, podeszła do niej, pocałowała ją

w policzek i pomachała ręką. Widać było, że dziewczynka chciała wykonać krok,

żeby pójść za kobietą, ale wzięła głęboki oddech i została na miejscu.

W powietrzu zawisło jakieś napięcie, bo wszystkie dzieci bez słowa usiadły

na dywanie i przyglądały się tej nowej. Ona zaś, łapiąc ich spojrzenia, czuła się

chyba nieco przerażona. Na szczęście Pani wzięła ją za rękę i przyprowadziła

do dzieci.

– To jest Mia – powiedziała Pani.

– Cześć – Blue wstała i wyciągnęła rękę.

Mia z uśmiechem uścisnęła dłoń i z pewnym trudem powtórzyła: „Część”.

– Mia bardzo słabo mówi po polsku. Jest w Polsce od niedawna. Mówi trochę

po angielsku.

– Ja też mówię po angielsku – ucieszył się Staś. – Hał ju du du? – Zapytał.

– Hau hau – to nie po angielsku – skrzywiła się Marysia.

Wszystkie dzieci wybuchnęły śmiechem. Mia, widząc, że wszyscy się śmieją,

także się uśmiechnęła.

– Widzicie – powiedziała Pani – udało nam się porozumieć. Spróbujmy się

teraz przedstawić. I dzieciaki wymieniały swoje imiona, a Mia próbowała je powtarzać.

– Jestem Supełek – powiedział Supełek i wyciągnął w stronę Mii niebieską

łapkę.

Mia chętnie ją uścisnęła i powiedziała:

– Upeł.

– Nie. Nie supeł, ponieważ jestem jeszcze mały. SU – PE – ŁEK.

– Supełek – powtórzyła w dużym skupieniu Mia.

– Już chciałbym, żeby znała tyle słów, żebym mógł ją zapytać, skąd jest i co

lubi. Szkoda, że się nie uczę angielskiego – westchnął Supełek.

– Widzisz, może teraz zechcesz dołączyć na zajęcia z innymi – powiedziała

Pani. – Mia mogłaby ci wtedy powiedzieć wszystko o sobie.

– Teraz ja – Pak odsunął Supełka – Jestem Pak – przedstawił się i wykonał

elegancki ukłon.

– Pak – powtórzyła bardzo wyraźnie Mia.

– Póki co musimy opracować jakiś system porozumiewania się – powiedziała

Blue.

– I szybkiego uczenia Mii nowych słów – dodał Staś.

– Potem się nad tym zastanowimy – zawołała Marysia. – Chodźcie teraz pograć

w piłkę. Możemy iść na plac? – zapytała Panią.

– Chodźmy – odpowiedziała Pani.

– Idziemy grać w piłkę – zwróciła się do Mii Marysia, wskazując na gumową

kulę, którą Jacek już trzymał.

Mia pokiwała głową.

Na przedszkolnym placu było bardzo przyjemnie. Słońce prażyło już lekko.

Dzieci rozdzieliły się na dwie drużyny. Mia trafiła do drużyny Supełka, Blue

i Marysi. Jacek stanął na bramce. Piłka turlała się szybko po boisku to w jedną, to

w drugą stronę. Wciąż jednak nie było bramki. W końcu potoczyła się pod nogi

Supełka. Nie wypuszczając piłki, Supełek przedarł się przez pole przeciwnika.

Metr przed bramką zwolnił. Był otoczony przez dzieci z drużyny przeciwnej.

Nagle zobaczył, że Mia macha do niego ręką. Skierował w jej stronę piłkę, która

przeleciała między nogami kolegów. Mia odebrała ją i mocnym kopnięciem

posłała prosto do bramki.

– Goool!!! – wykrzyknęła Blue.

– Goool! – wrzasnął Supełek.

– Goool! – zawołała Mia.

I wszyscy zawodnicy zwycięskiej drużyny rzucili się sobie na szyję.

– Czasem nie trzeba znać zbyt wielu słów, żeby strzelić komuś bramkę – westchnął

Pak, który był w przegranej drużynie.

Dzieci odpowiadają na pytania R., np.: Kto zjawił się w przedszkolu?; Jak wyglądała

nowa dziewczynka?; Jak miała na imię nowa dziewczynka?; Wybierzcie

właściwy wyraz (dzieci wybierają wyraz Mia spośród innych, np. Pak, Supełek, Maja);

Jaki kłopot miały dzieci i Mia?; Jak zachowały się dzieci w stosunku do nowej

dziewczynki?; Jak myślicie, czy z każdym człowiekiem można się porozumieć?

Po skończonej rozmowie dzieci wykonują ćwiczenia w KP4.21.

*Karta pracy 6

Dobrze z tatą iść

sł. Wanda Chotomska, muz. Adam Markiewicz

Ten nasz tata to okropnie fajny facet,

nie chciał draki, więc dzieciaki, wziął na spacer.

Ref.: Dobrze z tatą iść, dobrze z tatą iść.

Teraz pewnie dla ochłody

zaprowadzi nas na lody,

zimne lody dla ochłody,

zimne lody dla ochłody,

to jest myśl.

Choć nasz tata robi strasznie duże kroki

i nie patrzy wcale na nas, lecz w obłoki.

Ref.: Dobrze …

Chociaż tata teraz wcale nas nie słucha

bo mu słońce właśnie szepce coś do ucha.

Ref.: Dobrze …

–– Aktywne słuchanie piosenki. Dzieci podczas słuchania piosenki rytmicznie

uderzają dłońmi o kolana, siedząc w siadzie skrzyżnym.

–– Rozmowa na temat treści piosenki. Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące

tekstu piosenki: Dokąd tata wziął dzieci? Jakie były lody? Gdzie patrzył tata?

Które słowa w piosence rymują się?

*Karta pracy 7

                                                                                                                  

                                                                                                                 Opracowała:

                                                                             Magdalena Wawrzyńska