Drukuj

TYDZIEŃ (DATA)

KOMPLEKSOWY TEMAT TYGODNIA

PODJĘTE DZIAŁANIA

UWAGI

           X

25.05.2020

MOJE ZWIERZĄTKO.

Mój przyjaciel- pies i kot.

1.„Pięć kociątek” – zabawa paluszkowa

Dzieci naśladują R.:

Śpi w koszyku pięć kociątek,

to bajeczki jest początek.

(dzieci do koszyka ułożonego z jednej dłoni wkładają wszystkie palce drugiej dłoni)

Gdy się kotki obudziły,

to z koszyka wychodziły:

(dzieci poruszają wszystkimi palcami w koszyku)

najpierw rudy, potem szary

(dzieci wysuwają z koszyka najpierw kciuk, a potem palec wskazujący)

potem czarne dwa do pary.

(dzieci wysuwają palec środkowy i serdeczny)

A na końcu wyszedł biały,

dzielny, chociaż bardzo mały.

(dzieci wyjmują mały palec i poruszają nim nad koszykiem)

2. Pół marzenia – rozmowa na temat treści opowiadania Joanny Raweckiej.

*Karta pracy 1

3.„Zabawy z moim ulubieńcem” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.14.

Dzieci opowiadają o zabawach ze swoim ulubieńcem – zwierzątkiem domowym.Następnie dziecko buduje zdanie i dokonuje jego analizy wyrazowej. Dalej dzieci opowiadają o zabawach ze zwierzęciem domowym na podstawie ilustracji w KP4.14. Na koniec wykonują ćwiczenie w KP4.14.

4.„Kotki piją mleczko” – zabawa na czworakach. „Dzieci-kociątka” klęczą obok swoich „misek” , nachylają się i naśladują picie mleka językiem

z miski. Na hasło: Kotki na spacer! – chodzą na czworakach między miskami.

Na hasło: Kotki piją mleko! – wracają do swoich miseczek i dalej naśladują picie mleka.

5.„Pies” – praca plastyczna z wykorzystaniem materiałów odpadowych. Dzieci mają

do dyspozycji rurki po papierze toaletowym, kolorowe nakrętki o różnej wielkości,

papier makulaturowy, patyczki po lodach lub słomki do napojów, nożyczki, klej.

Każde dziecko ma dwie rurki. Z jednej odcina kawałek długości ok. 1/3 całości

– jest to głowa psa. Na papierze rysuje i wycina uszy, które dokleja do głowy.

Do tułowia dokleja cztery nogi z patyczków po lodach i ogon – zrolowany kawałek papieru gazetowego. Następnie mocuje głowę do tułowia i dorysowuje lub dokleja szczegóły – oczy, nos, obrożę, łatki na tułowiu itp. – według własnego pomysłu.

 

26.05.2020

 

To, co pływa, gryzie, piszczy.

 

1.„Ile łap w koszyku” – zabawa dydaktyczna.

R. ma przygotowanych 5 sylwet psów

oraz koszyk dla psa-miseczka, talerzyk.

Dzieci mają przed sobą liczmany – ok. 20 dla dziecka oraz komplet liczb i znaków (W 48–49).

R. wkłada pierwszego psa do koszyka i zadaje dzieciom pytanie:

Ile jest łap w koszyku? Dzieci odpowiadają.

R. wyjaśnia: zero dodać cztery równa się

cztery, dzieci układają właściwe działanie.

R. dokłada drugiego psa i pyta:

Ile jest łap w koszyku? Dzieci odpowiadają,

R. wyjaśnia: cztery dodać cztery równa się

osiem. Dzieci układają właściwe działanie.

W analogiczny sposób R. postępuje

do momentu, aż wszystkie psy będą w koszyku – dzieci nie muszą już układać działań z liczb i znaków. Następnie R. wyjmuje po jednym psie z koszyka                  i zadaje to samo pytanie.

Gdy R. wyjmie ostatniego psa (zbiór pusty), także zadaje to samo pytanie. Dzieci manipulują liczmanami lub obliczają na palcach albo w pamięci.

*Karta pracy 2

2. W sklepie zoologicznym – rozmowa na temat wiersza Bożeny Formy. Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.15; wprowadzenie liczby 10.

*Karta pracy 3

3.„Akwarium” – zabawa muzyczno-plastyczna.            Dzieci mają do dyspozycji kartki A3 i kolorowe farby oraz pędzle. Przy spokojnej melodii malują fale lub pętle od lewej strony kartki do prawej w tempie słuchanej muzyki. Następnie wycinają

z kolorowego papieru rośliny i naklejają je na kartkę. Z tektury wycinają kształty rybek i ozdabiają je. Z kolorowych tasiemek i sznurków doklejają im ogony.

Z rozsypanki literowej (W 45–47) układają wyraz AKWARIUM – można pokazać dzieciom wzór wyrazu.

4.„Dywanik dla kotka” – zabawa dydaktyczna.

Dzieci mają do dyspozycji liczby

w kolorach z W 43. Układają 10 białych kwadratów, a potem szukają klocka tej samej długości. Następnie łączą ze sobą kolorowe klocki tak, by każdy rząd

klocków miał długość 10.

 

27.05.2020

U weterynarza.

1.„U weterynarza” – wycieczka do lecznicy zwierząt-słuchowisko.

Odpowiedzi dzieci na pytania dotyczące pracy

weterynarza, np.: Jak nazywa się lekarz, który leczy zwierzęta?; Na czym polega praca weterynarza?; Kiedy weterynarz jest potrzebny zwierzętom?

2.„Przygoda Reksa” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.16. Dzieci wycinają

ilustracje i porządkują je, układając w szeregu. Na ich podstawie tworzą opowiadanie – R. zaczyna słowami: Pewnego słonecznego dnia…, następnie wskazuje dziecko, które dopowiada zdania.(można na zmianę z rodzicem).Na koniec dzieci naklejają ilustracje

w odpowiedniej kolejności.

3.„Wąż idzie do lekarza” – zabawa ruchowa. Dzieci siedzą na dywanie w siadzie prostym. Starają się poruszać do przodu bez zginania kolan. Unoszą lekko

do góry – raz jedną raz drugą nogę wraz z biodrem i pośladkiem i przesuwają się do przodu.

4. „W lecznicy” – praca plastyczna. Dzieci rysują to, co najlepiej zapamiętały ze słuchowiska.

 

28.05.2020

W ZOO.

1.„W zoo” – zabawa słuchowa. Dzieci słuchają nagranych odgłosów i starają się je nazwać. Przy powtórnym słuchaniu, nazywają je samodzielnie. Następnie R. zadaje pytanie: Czyj głos słyszeliśmy jako pierwszy /

trzeci / czwarty?

2.„Jestem rak – czytam wspak” – zabawa wzrokowa. Dzieci dostają kartoniki z wyrazami:

rak, sok, mak, koty itp., napisane pismem lustrzanym. Przy pomocy lusterek starają się je odczytać.

*Karta pracy 4

3. Wycieczka do zoo – rozmowa na temat wiersza Bożeny Formy.

*Karta pracy 5.

4.„Z jak zebra” – zabawa dydaktyczna; wprowadzenie litery z, Z z wykorzystaniem KP4.17. R. odwołuje się do wyrazu zebra i wprowadza literę z, Z zgodnie ze

schematem zaprezentowanym przy poprzednich literach. Po przeprowadzeniu zabaw z materiałem do manipulacji (alfabet z W 45–47) dzieci wykonują zadania z KP4.17.

5.„Paski zebry” – zabawa grafomotoryczna z wykorzystaniem PiL 70. R. pokazuje wzór pisanej litery

,,z’’

W trakcie recytacji rymowanki: Zebra paski ma, zebrę lubię ja, R. wodzi palcem po śladzie litery z. Następnie dzieci robią to samo z jednoczesną recytacją.                       R. zwraca uwagę na kierunek i dokładność kreślenia. Dzieci powtarzają czynność na tackach z piaskiem lub mąką. Na koniec wykonują ćwiczenia w PiL 70.

*Karta pracy 6

6.„Spacer po zoo” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem Cz 72–73.

 

29.05.2020

Uwaga!Nieznajome zwierzę.

1.„Kto więcej” – zabawa dydaktyczna. Dzieci, mając do dyspozycji sylaby z W 50–54,

układają dowolne wyrazy; odczytują je i wyjaśniają ich znaczenie.

2.„Uwaga! Nieznajome zwierzę” – rozmowa z dziećmi na temat ilustracji w KP4.18. R. zadaje dzieciom pytania: Co to jest obce, nieznajome zwierzę?

O czym należy pamiętać, kiedy spotkamy gdzieś nieznajome dla nas zwierzę, np. psa? Jak powinniśmy się zachować, gdy podczas spaceru widzimy za siatką psa? Jak powinniśmy się zachować, gdy podczas pobytu w zoo oglądamy zwierzęta na wybiegu, np. słonia, żyrafę lwa, foki? Dzieci wypowiadają się na temat kolejnych ilustracji w KP4.18; oceniają zachowania poszczególnych osób w przedstawionych

sytuacjach. Następnie wykonują ćwiczenia w KP4.18.

3.„Żółwie w terrarium” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem PiL 71. Każde dziecko ma komplet kostek domina (W 31), liczby oraz znaki z W 48–49. Zabawę zaczyna R. – losuje jedną kostkę (np. kostkę z pięcioma i dwoma oczkami) i pokazując ją dziecku, mówi: W moim terrarium jest pięć dużych żółwi i dwa

małe; pięć i dwa to siedem. Następnie R. układa działanie: 5+2=7. W następnej kolejności kostkę domina losuje dziecko i zabawa toczy się w taki sam sposób.

Na koniec dzieci wykonują ćwiczenia z PiL 71.

4.„Kodeks” – zabawa dydaktyczna. Dzieci redagują zasady bezpiecznego zachowania się podczas spotkań z nieznajomymi zwierzętami, np.: Trzymamy ręce

z dala od ogrodzenia, za którym jest zwierzę! Stoimy bez ruchu, gdy pies nas wącha!

Nigdy nie dotykamy nieznanych zwierząt. Gdy chcemy pogłaskać psa, zawsze musimy o to zapytać jego właściciela. W zoo stoimy za barierkami!

Dzieci wykonują ilustracje do zapisanych przez R. na kartonie zasad i przyklejają je obok właściwego zdania. Wykonany kodeks wieszają w widocznym miejscu.

 

*Karta pracy 1

Pół marzenia

Joanny Raweckiej

Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała

ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała,

ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.

– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność – mówiła mama, a Ninka już

wiedziała, że to słowo wiąże się z kolejną odmową.

Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem

i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileżby za to dała!

Pewnego ranka spotkała sąsiadkę, panią Adę, która miała starego kundelka

Czarusia. Co prawda odbiegał od ideału z marzeń Niny, ale uwielbiała, kiedy

wesoło merdając ogonem, podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.

– Widzę, że umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy

dziewczynka delikatnie drapała Czarusia za uchem.

– Bardzo chciałabym mieć pieska – westchnęła Ninka. – Ale moi rodzice nie

chcą się zgodzić.

Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:

– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność.

„Znowu to samo” – pomyślała ze smutkiem Ninka.

– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo. – Można mieć

psa „na pół”.

Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.

– Chciałabyś mieć ze mną Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.

Ada aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny

wydawała jej się nawet piękny.

– Podzielimy się odpowiedzialnością. Możesz przychodzić do mnie po szkole,

bawić się z Czarusiem, a jeśli rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzać go na

skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.

– Ojej! Dziękuję! – wykrzyknęła Nina i pobiegła z nowiną do domu.

– Pół psa? – zapytał tata, nie rozumiejąc dokładnie, o czym w pośpiechu

opowiada mu córka.

– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – powiedziała dziewczynka,

czując, że jest to bardzo mądre.

Dzieci odpowiadają na pytania R.: O czym marzyła Nina?; Dlaczego rodzice nie

chcieli się zgodzić na jej prośby?; Co oznacza to słowo – odpowiedzialność?; Kto

pomógł Nince?; Jak rozwiązała problem pani Ada?; Jakie zwierzątka macie w domu

lub jakie chcielibyście mieć?; Jak należy opiekować się zwierzętami?; Jakie znacie

zwierzątka domowe, które mają cztery łapy?

Dzieci odszukują w atlasach zwierząt lub swoich książeczkach ilustracje zwierząt domowych                  

z czterema łapami, podają ich nazwy.

Dzieci dokonują analizy i syntezy słuchowej głoskowej wyrazów – nazw zwierząt,

np.: kot, pies, chomik, mysz.(podział na sylaby, głoski)

 

 

 

 

*Karta pracy 2

    

*Karty pracy 3

W sklepie zoologicznym

Bożena Forma

Ulicami miasta

idzie Maciuś z mamą.

Nagle przed sklepem

na chwilę przystanął.

W sklepie pełno zwierząt:

myszki i szynszyle,

kolorowe ryby.

Skąd ich tutaj tyle?!

Papugi, kanarki,

jest też morska świnka,

a w akwarium mieszka

żółwiowa rodzinka.

Może da się wreszcie

namówić dziś mamę

i Maciuś wymarzone

zwierzątko dostanie.

Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania R.: Przed jakim sklepem przystanęli Maciuś

z mamą?; Jakie zwierzęta zobaczył Maciuś?; Jak wygląda szynszyla? – jeśli

dzieci nie wiedzą, mogą odszukać ilustrację w albumach , internecie.

  1. R. odsłania sylwety zwierząt (mogą to być inne liczmany), których jest po 9 z każdego

rodzaju. Sylwety są ułożone w szeregu. Dzieci przeliczają je, pokazują na

palcach, ile ich jest i oznaczają właściwą liczbą. Potem R. dokłada do każdego

gatunku po jednym zwierzęciu i dzieci znowu przeliczają i pokazują na palcach

ich liczbę. Przed oznaczeniem przez dzieci liczby zwierząt, innych przedmiotów cyfrą –              

  1. R. demonstruje, liczbę 10 .Monografia liczby 10. Dzieci opowiadają, jak ta liczba wygląda,

określają,z której strony stoi 1, a z której 0 i dopiero potem podpisują nią zwierzętalub inne

przedmioty.

Wykonanie ćwiczenia z KP4.15.

                                                                        

*Karta pracy 4

rak

sok

mak

oko

koty

*Karta pracy 5

Wycieczka do zoo

Bożena Forma

Do zoo dzisiaj wyruszamy,

skromny bagaż zabieramy.

Każdy niesie plecak mały,

a w nim ekwipunek cały.

Pelerynę, z daszkiem czapkę,

mały soczek i kanapkę.

Jest aparat, zatem dzisiaj

będzie zdjęcie obok misia.

Już bilety są kupione,

więc ruszamy w prawą stronę.

Pełno krzewów dookoła,

nagle dziwny głos nas woła.

Spoglądamy, a przed nami

basen z małymi fokami.

Szybkie, zwinne, wciąż nurkują,

różne sztuczki pokazują.

Zaraz obok jest żyrafa,

a z nią mama oraz tata.

Długie szyje wyciągają,

z góry na nas spoglądają.

Tuż za nimi niedźwiedź biały

zanurzony w wodzie cały.

Słońce daje się we znaki,

upał jest nie byle jaki.

Trochę z boku wielka skała,

a tam lwia rodzina cała.

Lew w półcieniu jak głaz leży,

bacznie wszystkich wzrokiem mierzy.

Na polanie wielkie słonie,

ktoś wyciąga do nich dłonie.

Tak nie wolno! Zapamiętaj!

Wszak to dzikie są zwierzęta.

Są flamingi i bociany,

barwne kaczki, pelikany.

Jastrząb, orzeł, oraz sępy,

każdy z nich ma dziób zagięty.

Koło klatki z niedźwiedziami

pełno dzieci z rodzicami.

Misie pięknie się kłaniają,

śmiesznie głowy przechylają.

Była także pani zebra,

lecz przed chwilą gdzieś pobiegła.

Widać Emu, piękne lamy

i gazele jak z reklamy.

Oto tygrys w pręgi cały,

łowczy z niego doskonały.

Wspominając dawne życie,

o wolności marzy skrycie.

Pora kończyć tę wyprawę,

chociaż wszystko tu ciekawe.

Chętnie kiedyś powrócimy,

resztę zwierząt zobaczymy.

Dzieci odpowiadają na pytania R.: Jakie zwierzęta są wymienione w wierszu?;

Jakiego zwierzęcia dzieci nie zobaczyły, bo gdzieś pobiegło?; Jakie ptaki widziały

dzieci w zoo?; Dlaczego zamyka się zwierzęta w ogrodach zoologicznych?; W jaki

sposób możemy pomóc zwierzętom w ogrodach zoologicznych?

*Karta pracy 6

                                                                                                                

                                                                                                                 Opracowała:

                                                                             Magdalena Wawrzyńska