TYDZIEŃ (DATA) |
KOMPLEKSOWY TEMAT TYGODNIA |
PODJĘTE DZIAŁANIA |
UWAGI |
IX 18.05.2020 |
MAMA I TATA. Moja rodzina. |
1„Etykietki” – zabawa dydaktyczna. Dzieci z rozsypanki sylabowej układają podpisy do obrazków z W 50–52 2.„Idzie rak” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się zgodnie z rytmem wiersza: Chodzi sobie mały rak (dzieci idą cztery kroki do przodu) Raz do przodu, a raz wspak (dzieci robią cztery kroki do tyłu) Dokąd idziesz mały raku (dzieci robią cztery kroki do przodu) Tam, gdzie domek z tataraku, (dzieci robią cztery kroki do tyłu) bo w nim mama, tata, brat (dzieci robią cztery kroki do przodu) i ja, bardzo mały rak (dzieci, stojąc w miejscu, pokazują na siebie i kucają) 3.„Rodzina” – rozmowa z dziećmi na temat ich obserwacji i ilustracji w KP4.10 – swobodne wypowiedzi dzieci. R. trzyma sylwetę Supełka lub ulubionej maskotki dziecka i przekazując ją dziecku rozpoczyna zdanie: Rodzina to… . Dziecko bierze sylwetę i kończy zdanie. Przekazuje sylwetę R.Dziecko odpowiada tak jak czuje, chce. Następnie dzieci odpowiadają na pytania R.: Ile osób liczy nasza rodzina? Co robimy w rodzinie razem? Dzieci uzupełniają naklejkami luki w ilustracji, a następnie opowiadają treść ilustracji: Kogo przedstawia ilustracja?; Co robią poszczególne osoby?; Jakie emocje można odczytać z postawy poszczególnych osób? 4. „Odbicie w lustrze” – zabawa ruchowo-naśladowcza; ćwiczenia koncentracji uwagi. R staje przodem do dziecka i wykonuje wymyślone przez siebie ruchy, gesty,miny.Dziecko jest odbiciem w lustrze, naśladuje rodzica , następnie zmaina. 5„Moja wesoła rodzina” – zabawa grafomotoryczna z wykorzystaniem PiL 68; przygotowanie do pisania. Dzieci rysują portrety swoich najbliższych, podpisują je, kreśląc po śladzie. 6. „Moi rodzice” – zabawa dydaktyczna; ćwiczenia myślenia. - Każde dziecko otrzymuje kartkę z rozpoczętymi zdaniami: Moja mama jest … Mój tata jest… *Karta pracy 1 Dzieci starają się odczytać napisane zdania i dopowiadają ich zakończenie. Następnie dziecko rozmawia z mamą, tatą na temat ich pracy i zapamiętuje, co robią jego rodzice. 7. „Geometryczne obrazki” – zabawa dydaktyczna – rozwijanie percepcji wzrokowej. - Dzieci mają przed sobą elementy tangramu z W 21–22 i wzory do ich układania. Rozkładają elementy, nazywają kształty. Wybierają dowolny wzór i układają go na kartce papieru. Po kilku ułożeniach według wzoru układają dowolny, wymyślony przez siebie, przerysowują go na papier i kolorują. Nazywają figury, które zostały wykorzystane do ułożenia obrazka. |
|
19.05.2020
|
Moja mama wszystko umie.
|
1.„Piegowate liczby” – zabawa dydaktyczna – ćwiczenia w szybkim liczeniu. R. pokazuje dzieciom figury liczbowe – kwadraty z układem kropek jak na kostce (0–5). Eksponuje je szybko, a dziecko ma odpowiedzieć, ile to jest. Przy liczbach powyżej pięciu R. pokazuje dwie figury (można wykorzystać kostki do gry). 2. Walczyk dla mamy – osłuchanie z piosenką – aktywne słuchanie piosenki, zabawa rytmiczna, zabawa taneczna. Nauka pierwszej i drugiej zwrotki piosenki.
*Karta pracy 2 3. „Tajemnicza mama, tajemniczy tata” – rozmowa z dziećmi na temat zawodów wykonywanych przez rodziców i innych ludzi. - R. opowiada o czynnościach swoich i innych ludzi wykonywanych w ich pracy,np. uczy dzieci w szkole; dzieci mają za zadanie odgadnąć nazwę zawodu. Od nazwy zawodu w formie męskiej dzieci tworzą nazwę w formie żeńskiej i odwrotnie(nauczyciel-nauczycielka). Następnie R. pokazuje kilka rekwizytów charakterystycznych dla różnych zawodów – może to być kilka rekwizytów odnoszących się do jednego zawodu. Dzieci łączą te pasujące do siebie i starają się odgadnąć nazwę zawodu zarówno w formie męskiej, jak i żeńskiej. Próby czytania nazw zawodów i dopasowania do obrazków. *Karta pracy 3 4. „Korale dla mamy” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.11 – rozwijanie myślenia matematycznego. - Dziecko ma do dyspozycji figury geometryczne (z wyprawki) i tasiemkę. - projektuje na tasiemce układy rytmiczne zaczęte przez R., np.: koło żółte, małe, trójkąt czerwony mały, trójkąt czerwony duży; prostokąt niebieski mały, prostokąt niebieski duży, koło małe czerwone. Następnie same wymyślają układy rytmiczne. Później układają sznur korali z figur o takim samym kształcie i kolorze. Następnie R. wydaje dzieciom polecenie, np. Zróbcie tak, by co drugi koralik był kwadratowy (co trzeci prostokątny, co piąty trójkątny itp.). Na koniec dzieci wykonują polecenia z KP4.11. 5. „Rodzice przy pracy” – zabawa plastyczna – przekazywanie wiedzy o świecie za pomocą plastycznych środków wyrazu. · Dzieci rysują kredkami świecowymi swoich rodziców podczas pracy związanej z ich zawodem lub podczas prac domowych. 6.„Zgaduj – zgadula” – zabawa dydaktyczna: kodowanie czynności matematycznych za pomocą znaków i liczb. - Każde dziecko ma komplet liczb i znaków (z W 48–49). R. wybiera kostki z domina (odrzuca te, których suma kropek na obu polach przewyższa 10). Pokazuje dzieciom wybraną kostkę i objaśnia, np. trzy i dwa to pięć. Dzieci mają za zadanie ułożyć działanie za pomocą liczb i znaków. Po kilku czynnościach rolę R. przejmuje dziecko. |
|
20.05.2020 |
Pomagam w domu. |
1.Kosmici z odkurzacza – rozmowa z dziećmi na temat opowiadania Liliany Fabisińskiej – uważne słuchanie czytanego tekstu. *Karta pracy 4 2. „Domowi pomocnicy” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.12 – tworzenie pojęcia na podstawie definicji; czytanie globalne wyrazów; rozumienie konieczności zakazu korzystania przez dzieci z urządzeń elektrycznych. *Karty pracy 5 3.„Domowe porządki” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem PiL 69 – ćwiczenia w dodawaniu. Zabawa dydaktyczna z Cz 70–71; ćwiczenia w czytaniu. 4. „Kruche ciastka” – działanie dzieci – wdrażanie do planowania działań i realizacji planu oraz odpowiedzialności za powierzone zadania. Przykładowe przepisy:
5. „Figurki zmieniajcie się” – zabawa ruchowa pobudzająco--hamująca. · Dzieci stoją w bezruchu w dowolnej pozie. gdy usłyszą hasło: Figurki zmieniajcie się!, – biegają swobodnie na kolejne hasło zmieniają pozę. |
|
21.05.2020 |
Przygotowujemy upominki dla mamy i taty. |
1, Walczyk dla mamy – nauka trzeciej zwrotki i refrenu; ćwiczenie pamięci. 2. Zabawa „Układanka” – rozwijanie intuicji geometrycznych. R. ma w woreczku trójkąt, prostokąt i kwadrat, dziecko losuje z woreczka figurę, kładzie ją, i stara się za pomocą patyczków czy zapałek ułożyć jej kształt 3.„Laurka dla rodziców” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.13 – ćwiczenia w czytaniu. Dzieci wykonują polecenie z KP4.13 – wycinają wyrazy, odczytują je i wklejają we właściwe miejsca. Próbują napisać swoje imię. 4. „Kwiatki dla mamy i taty” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem W 40–41 – działanie wg instrukcji słowo-obrazkowej. |
|
22.05.2020 |
Dzień Rodziny. |
1.Święto Rodziny – uroczystość z okazji Dnia Matki, Ojca i Dziecka; działanie dzieci (przygotowanie portretu i nauka wierszyka , wizytówki i degustacja na dzień 26 MAJA - ŚWIĘTO MATKI) *Każdy przedszkolak uczy się swojego wiersza , następnie rodzic wysyła do mnie nagrany film. -Malowanie farbami, kredkami portretu mamy i taty, samodzielne podpisanie MAMA, TATA; -Wizytówki – układanie wyrazów, rysowanie kredkami. Każde dziecko otrzymuje 2 kartoniki o wymiarach ok. 30×15 cm. Składa je na pół. Na jednej stronie każdego kartonika nakleja przygotowane wcześniej wyrazy: Mama (tu imię mamy), Tata (tu imię taty). Następnie ozdabia wizytówkę w dowolny sposób. - recytacja nauczonego wierszyka; 2. Degustacja ciastek przygotowanych przez dzieci – rozwijanie potrzeby dzielenia wolnego czasu z bliskimi; integrowanie rodziców. 3. Wspólne słychanie piosenki
Polecam aby uroczystość DOMOWA odbyła się 26 MAJA w ŚWIĘTO MATKI -dzieci składają życzenia , mówią wierszyki i wręczają własnoręcznie wykonane prezenty. *Karta pracy 6 3.„Skrzynia domowych skarbów” – zabawa sensoryczna. R. wkłada do pudełka czy woreczka różne domowe przedmioty: gąbkę do zmywania, trzepaczkę, kubek, szczotkę – końcówkę od odkurzacza itp. dziecko wkłada ręce do pudełka, przez chwilę dotyka jednego z przedmiotów, mówi, co to może być, a następnie wyjmuje i sprawdza. |
*Karta pracy 1
Moja mama jest.....
Mój tata jest.....
*Karta pracy 2
Walczyk dla mamy
sł. Wanda Chotomska, muz. Antonii Szaliński
- 1. Najpierw będzie przygrywka na blaszanych pokrywkach,
potem tłuczkiem w patelnię się stuknie,
i już gramy, śpiewamy, i jest walczyk dla mamy,
taki walczyk na całą kuchnię.
Ref.: Ten walczyk to walczyk dla mamy,
więc go tańczą naczynia i ścierki,
wyręczamy dziś mamę, nic jej zrobić nie damy,
wiwat walczyk na cztery fajerki!
- 2. Garnki błyszczą jak w sklepie albo może i lepiej,
cała kuchnia jak lustro już świeci,
mama śmieje się do nas zaskoczona, zdziwiona,
nasza mama ma zdolne dzieci.
Ref.: Ten walczyk to walczyk dla mamy,
więc kwiatki w walczyku nam kwitną,
tańczy płatek przy płatku i wstążeczka przy kwiatku,
wiwat walczyk na nutę błękitną!
- 3. Nasza mama jest ładna, taka ładna jak żadna,
nie ma w świecie ładniejszej kobiety,
więc do taty wołamy: Podejdź, tato, do mamy
i nie czytaj już tej gazety!
Ref.: Ten walczyk to walczyk dla mamy
wyrzuć, tato, gazetę do kosza,
zaproś mamę do tańca, zaproś mamę do walca...
Wiwat walczyk w domowych bamboszach!
- Rozmowa na temat treści piosenki – dzieci udzielają odpowiedzi na pytania R.,
- np. Na czym był grany walczyk?; W jakim pomieszczeniu był grany walczyk?
- Zabawa rytmiczna – każde dziecko ma trzy drewniane klocki lub miseczki ułożone
w szeregu i drewnianą łyżkę. Podczas słuchania piosenki dzieci uderzają łyżką w
kolejny klocek lub miseczkę w tempie piosenki.
*Karty pracy 3
*Karta pracy 4
Kosmici z odkurzacza
Liliana Fabisińska
Rodzice Paulinki dostali na rocznicę ślub wspaniały prezent: odkurzacz, który
sam jeździ po całym pokoju i sam sprząta. Nie trzeba za nim chodzić, nie
trzeba nosić niewygodnej rury. Na ten prezent złożyła się cała rodzina.
– Wszyscy wiemy, że macie mnóstwo pracy i mało czasu na sprzątanie – powiedział
dziadek uroczyście, wręczając rodzicom wielką paczkę. Paulinka mogłaby
godzinami wpatrywać się w jeżdżący po podłodze statek kosmiczny. UFO
– tak nazywała ten odkurzacz, oczywiście tylko w myślach, bo nie chciała, żeby
ktoś się z niej śmiał. Wyobrażała sobie, że w środku siedzą niewidzialne ludziki,
które sprzątają ich dom swoimi malutkimi, niewidocznymi miotełkami. – Ach,
gdybym tak mogła was zobaczyć! – szepnęła kiedyś w stronę odkurzacza. A wtedy
on… (mogłaby przysiąc, że tak było) …delikatnie się poruszył i zagrzechotał!
– Chcecie urządzić sobie jakąś zabawę? – powiedziała z nadzieją w głosie. – Tak,
żeby nikt was nie zobaczył? Obiecuję, nikomu nie powiem! Możecie bawić się
przy mnie!
Ale niewidzialne ludziki nie dały się namówić. Nie wyszły ze swojego statku
kosmicznego i nie przywitały się z Paulinką. Ona jednak nie rezygnowała. Próbowała
zaskoczyć małych kosmitów z samego rana, próbowała i wieczorem,
wbiegając do pokoju na palcach, już po zgaszeniu światła.
Któregoś dnia wróciły z mamą do domu trochę wcześniej niż zwykle. Zastały
tatę przy stole. Kiwał się na krześle, czytając instrukcję obsługi.
– Coś się zepsuło? – zdenerwowała się mama.
– Nie, nie – uśmiechnął się niepewnie, jak dziecko przyłapane na gorącym
uczynku. – Po prostu… no wiecie… po prostu zupełnie nie rozumiem, jakim
cudem ten odkurzacz jeździ i sprząta całkiem sam. Szukam informacji w instrukcji.
Ale nic tam nie ma. Zaczynam już podejrzewać, że w środku siedzą jakieś
małe niewidzialne ludziki.
- Dzieci odpowiadają na pytania R. dotyczące treści opowiadania, np.:
-Co dostali rodzice Paulinki w prezencie?;
-Nad czym zastanawiała się Paulinka?;
-W jaki sposób próbowała sprawdzić, czy w środku są ludziki?;
-Co sprawdzał tata Paulinki?;
-Jakie inne sprzęty pomagają w codziennych pracach domowych?
*Karta pracy 5
W każdej kuchni stoi
metalowa skrzynka,
w której się nie psuje
mleko ani szynka. /lodówka/
Dzięki niemu łatwiej
i lepiej się sprząta.
Wciągnie każdy pyłek
z najdalszego kąta. /odkurzacz/
Gdy włożysz do niej
brudne ubranie,
po jakimś czasie
czyste się stanie. /pralka/
Wygląda jak duża
metalowa skrzynia,
sama zmywa sztućce
i brudne naczynia. /zmywarka/
Kiedyś miało duszę,
dziś jest elektryczne.
Dzięki niemu spodnie
mają kanty śliczne. /żelazko/
Gdy się włączy silnik,
ta sprytna maszyna
trawę na trawniku
równiuteńko ścina. /kosiarka/
- R. zadaje dzieciom pytania, np. Co łączy te wszystkie sprzęty?; Kto może z nich
korzystać?; W jaki sposób pomagacie w domowych obowiązkach? Na koniec dzieci
wykonują ćwiczenia w KP4.12.
*Karta pracy 6
***
Kochana Mamo, kochany Tato - zacznę zwyczajnie,
że z Wami w domu zawsze jest fajnie:
cz to w smutku, czy to w radości,
uczycie mnie życia i miłości.
Dzisiaj za wszystko chcę podziękować,
Skromny bukiecik Wam podarować. MAJA ROJEWSKA
***
Moje serduszko dla Mamy bije,
Niech moja Mama 100 lat mi żyje!
Dla Ciebie Mamusiu na Dzień Matki
Z serduszka mam życzenia i te piękne kwiatki! WOJTEK
***
Mama jest lepsza od plasterka,
Mama najlepiej ból ukoi, choćby rana była wielka,
Mama dobra na wszystkie bolączki,
płacz ustaje, a ból mija, gdy Mama bierze na rączki.
Mama jest po prostu kochana
bo... wiadomo, to Mama! KORNELIA
***
Dziękuję za to wszystko,
Czym dobroć jest na ziemi,
Że Jesteś najważniejsza,
Że tego nikt nie zmieni,
Że jeden dzień najpiękniej
W mym sercu jaśnieć musi:
Dla jednych to Dzień Matki,
A dla mnie Dzień Mamusi. OLA JASIŃSKA
***
Za to, że zawsze jesteś przy mym boku,
Za to, że wskazujesz mi drogę w mroku,
Za to, że dni moje tęczą malujesz,
Dziś Mamo z całego serca Ci dziękuję! OLA NOWICKA
***
Za wszystkie cudowne chwile,
Które wspominam tak mile,
Za jesień, zimę, wiosnę i lato
Dziękuję Ci kochana Mamo i kochany Tato! MICHAŁ
***
Kochana Mamo żyj 100 lat
Dzisiaj to powie każdy szkrab
I ja Ci Mamo życzyć chcę
Byś zawsze była obok mnie
I jeszcze Ci powiem w sekrecie
Że jesteś najlepszą Mamą na świecie! KACPER ADAMIAK
***
Z okazji Twojego Swieta,
za wczoraj i dzis,
kazdym czulym serca uderzeniem
i kazdym z niego plynacym zyczeniem - zdrowia, sil i codziennej radosci -
wraz ze slowami najwiekszej wdziecznosci
za wszystkie dla mnie trudy i starania
skladam Ci dzisiaj MAMO - podziekowania... GABRYSIA MAJCHRZAK
***
Czy to dzidziuś czy przedszkolak
Nastolatek czy małolat
Każdy dzisiaj bez wyjątku
Chce dla Mamy być w porządku
I ja dzisiaj bardzo chcę
Żebyś uśmiechnęła się
Droga Mamo dziś Twój dzień:
100 lat Mamo, kocham Cię! JULIA RUSEK
***
Dla najpiękniejszej Mamusi
Życzenia od córusi:
Wszystkiego najlepszego w dniu Twojego Święta
Zawsze bądź taka uśmiechnięta.
Kiedy urosnę chcę być taka sama
Dla swoich dzieci tak samo kochana
I taka piękna i wspaniała
Od stóp do głów cała doskonała GABRYSIA DERDOŃSKA
***
Mamusiu moja miła
Życzę Ci byś długo żyła
Przyjmij życzenia pełne miłości
Niech Ci przyniosą dużo radości
Dziękuję, że każdego dnia
Z taką miłością o mnie dbasz. PIOTREK WITKOWSKI
***
Dzień Ojca jest raz w roku,
szczęśliwy i pełen uroku.
W tym dniu pragnę złożyć Ci życzenia:
zdrowia, szczęścia i powodzenia. SZYMON URBAŃSKI
***
Ile kwiatków w maju,
Ile szczęścia w raju,
Tyle radości i słodyczy
Kochający synek życzy. ANTOŚ URBAŃSKI
***
Moje serduszko dla Mamy bije,
Niech moja Mama 100 lat mi żyje!
Dla Ciebie Mamusiu na Dzień Matki
Z serduszka mam życzenia i te piękne kwiatki! LENA
***
100 lat Mamo, dziś Twój Dzień
100 lat Mamo, kocham Cię! MAKS
***
Przyjmij więc kwiatek - do życzeń dodatek
Z okazji Dnia Matki mam słowa lepsze niż czekoladki:
Z okazji Twojego Święta
pragnę byś była uśmiechnięta
więc życzę Ci Mamo tego,
czego Ty pragniesz dla mnie - wszystkiego najlepszego!!! KACPER BARANOWSKI
***
Dziękuję Ci Mamusiu,
przyjmij moje słowa,
dla mnie szczęście
to największe,
gdy jesteś wesoła. NATANIEL
Opracowała:
Magdalena Wawrzyńska