Drukuj

TYDZIEŃ (DATA)

KOMPLEKSOWY TEMAT TYGODNIA

PODJĘTE DZIAŁANIA

UWAGI

           IX

18.05.2020

MAMA I TATA.

Moja rodzina.

1„Etykietki” – zabawa dydaktyczna. Dzieci z rozsypanki sylabowej układają podpisy

do obrazków z W 50–52

2.„Idzie rak” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się zgodnie z rytmem wiersza:

Chodzi sobie mały rak (dzieci idą cztery kroki do przodu)

Raz do przodu, a raz wspak (dzieci robią cztery kroki do tyłu)

Dokąd idziesz mały raku (dzieci robią cztery kroki do przodu)

Tam, gdzie domek z tataraku, (dzieci robią cztery kroki do tyłu)

bo w nim mama, tata, brat (dzieci robią cztery kroki do przodu)

i ja, bardzo mały rak (dzieci, stojąc w miejscu, pokazują na siebie i kucają)

3.„Rodzina” – rozmowa z dziećmi na temat ich obserwacji i ilustracji w KP4.10 – swobodne wypowiedzi dzieci.

R. trzyma sylwetę Supełka lub ulubionej maskotki dziecka i przekazując ją dziecku rozpoczyna zdanie: Rodzina to… . Dziecko bierze sylwetę i kończy zdanie. Przekazuje sylwetę R.Dziecko odpowiada tak jak czuje, chce. Następnie dzieci odpowiadają na pytania R.: Ile osób liczy nasza rodzina? Co robimy

w rodzinie razem? Dzieci uzupełniają naklejkami luki w ilustracji, a następnie opowiadają treść ilustracji: Kogo przedstawia ilustracja?; Co robią poszczególne osoby?; Jakie emocje można odczytać z postawy poszczególnych osób?

4. „Odbicie w lustrze” – zabawa ruchowo-naśladowcza; ćwiczenia koncentracji uwagi.

R staje przodem do dziecka i wykonuje wymyślone przez siebie ruchy, gesty,miny.Dziecko jest odbiciem w lustrze, naśladuje rodzica , następnie zmaina.

5„Moja wesoła rodzina” – zabawa grafomotoryczna z wykorzystaniem PiL 68; przygotowanie do pisania.

Dzieci rysują portrety swoich najbliższych, podpisują je, kreśląc po śladzie.

6. „Moi rodzice” – zabawa dydaktyczna;

ćwiczenia myślenia.

- Każde dziecko otrzymuje kartkę z rozpoczętymi

zdaniami:

Moja mama jest …

Mój tata jest…

*Karta pracy 1

Dzieci starają się odczytać napisane zdania i dopowiadają ich zakończenie. Następnie dziecko rozmawia z mamą, tatą na temat ich pracy i zapamiętuje, co robią jego rodzice.

7. „Geometryczne obrazki” – zabawa

dydaktyczna – rozwijanie percepcji wzrokowej.

- Dzieci mają przed sobą elementy tangramu z W 21–22 i wzory do ich układania. Rozkładają elementy,

nazywają kształty. Wybierają dowolny wzór i układają go na kartce papieru. Po kilku ułożeniach według wzoru układają dowolny, wymyślony przez siebie, przerysowują go na papier i kolorują. Nazywają figury, które zostały wykorzystane do ułożenia obrazka.

 

19.05.2020

 

Moja mama wszystko umie.

 

1.„Piegowate liczby” – zabawa dydaktyczna – ćwiczenia w szybkim liczeniu.

R. pokazuje dzieciom figury liczbowe

– kwadraty z układem kropek jak na kostce (0–5). Eksponuje je szybko, a dziecko ma odpowiedzieć, ile to jest. Przy liczbach powyżej pięciu R. pokazuje

dwie figury (można wykorzystać kostki do gry).

2. Walczyk dla mamy – osłuchanie z piosenką – aktywne słuchanie piosenki, zabawa rytmiczna,

zabawa taneczna. Nauka pierwszej i drugiej zwrotki piosenki.

*Karta pracy 2

3. „Tajemnicza mama, tajemniczy tata” – rozmowa z dziećmi na temat zawodów wykonywanych przez rodziców i innych ludzi.

- R. opowiada o czynnościach swoich i innych ludzi wykonywanych w ich pracy,np. uczy dzieci w szkole; dzieci mają za zadanie odgadnąć nazwę zawodu. Od nazwy zawodu w formie męskiej dzieci tworzą nazwę w formie żeńskiej i odwrotnie(nauczyciel-nauczycielka). Następnie R. pokazuje kilka rekwizytów charakterystycznych dla różnych zawodów – może to być kilka rekwizytów odnoszących się do jednego zawodu. Dzieci łączą te pasujące do siebie i starają się odgadnąć nazwę zawodu zarówno w formie męskiej, jak i żeńskiej. Próby czytania nazw zawodów i dopasowania do obrazków.

*Karta pracy 3

4. „Korale dla mamy” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.11 – rozwijanie myślenia matematycznego.

- Dziecko ma do dyspozycji figury geometryczne (z wyprawki) i tasiemkę.

- projektuje na tasiemce układy   rytmiczne zaczęte przez R., np.: koło żółte, małe, trójkąt czerwony mały, trójkąt czerwony duży; prostokąt niebieski mały,

prostokąt niebieski duży, koło małe czerwone. Następnie same wymyślają układy rytmiczne. Później układają sznur korali z figur o takim samym kształcie i kolorze. Następnie R. wydaje dzieciom polecenie, np. Zróbcie tak, by co drugi koralik był kwadratowy (co trzeci prostokątny, co piąty trójkątny itp.). Na koniec dzieci wykonują polecenia z KP4.11.

5. „Rodzice przy pracy” – zabawa plastyczna – przekazywanie wiedzy o świecie za pomocą plastycznych środków wyrazu.

·         Dzieci rysują kredkami świecowymi

swoich rodziców podczas pracy związanej z ich zawodem lub podczas prac domowych.

6.„Zgaduj – zgadula” – zabawa dydaktyczna: kodowanie czynności matematycznych

za pomocą znaków i liczb.

- Każde dziecko ma komplet liczb i znaków (z W 48–49). R. wybiera kostki z domina (odrzuca te, których suma kropek na obu polach przewyższa 10). Pokazuje dzieciom wybraną kostkę i objaśnia,

np. trzy i dwa to pięć.

Dzieci mają za zadanie ułożyć działanie za pomocą

liczb i znaków. Po kilku czynnościach rolę R. przejmuje dziecko.

 

20.05.2020

Pomagam w domu.

1.Kosmici z odkurzacza – rozmowa z dziećmi na temat opowiadania Liliany Fabisińskiej – uważne

słuchanie czytanego tekstu.

*Karta pracy 4

2. „Domowi pomocnicy” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.12 – tworzenie pojęcia

na podstawie definicji; czytanie globalne wyrazów; rozumienie konieczności zakazu korzystania

przez dzieci z urządzeń elektrycznych.

*Karty pracy 5

3.„Domowe porządki” – zabawa dydaktyczna                   z wykorzystaniem PiL 69 – ćwiczenia w dodawaniu. Zabawa dydaktyczna z Cz 70–71; ćwiczenia w czytaniu.

4. „Kruche ciastka” – działanie dzieci – wdrażanie do planowania działań i realizacji planu oraz odpowiedzialności za powierzone zadania.

Przykładowe przepisy:

5. „Figurki zmieniajcie się” – zabawa ruchowa pobudzająco--hamująca.

·         Dzieci stoją w bezruchu w dowolnej pozie. gdy usłyszą hasło: Figurki zmieniajcie się!,

– biegają swobodnie na kolejne hasło zmieniają pozę.

 

21.05.2020

Przygotowujemy upominki dla mamy i taty.

1, Walczyk dla mamy – nauka trzeciej zwrotki i refrenu; ćwiczenie pamięci.

2. Zabawa „Układanka” –

rozwijanie intuicji geometrycznych.

R. ma w woreczku trójkąt, prostokąt

i kwadrat, dziecko losuje z woreczka figurę, kładzie ją,

i stara się za pomocą patyczków czy zapałek ułożyć jej kształt

3.„Laurka dla rodziców” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.13 – ćwiczenia w czytaniu.

Dzieci wykonują polecenie z KP4.13 – wycinają wyrazy, odczytują je i wklejają we właściwe

miejsca. Próbują napisać swoje imię.

4. „Kwiatki dla mamy i taty” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem W 40–41 – działanie wg instrukcji

słowo-obrazkowej.

 

22.05.2020

Dzień Rodziny.

1.Święto Rodziny – uroczystość z okazji Dnia Matki, Ojca i Dziecka; działanie dzieci (przygotowanie portretu i nauka wierszyka , wizytówki i degustacja na dzień 26 MAJA - ŚWIĘTO MATKI)

*Każdy przedszkolak uczy się swojego wiersza , następnie rodzic wysyła do mnie nagrany film.

-Malowanie farbami, kredkami portretu mamy i taty, samodzielne podpisanie MAMA, TATA;

-Wizytówki – układanie wyrazów, rysowanie kredkami. Każde dziecko otrzymuje

2 kartoniki o wymiarach ok. 30×15 cm. Składa je na pół. Na jednej stronie każdego kartonika nakleja przygotowane wcześniej wyrazy:

Mama (tu imię mamy),

Tata (tu imię taty).

Następnie ozdabia wizytówkę w dowolny sposób.

- recytacja nauczonego wierszyka;

2. Degustacja ciastek przygotowanych przez dzieci – rozwijanie potrzeby dzielenia wolnego czasu

z bliskimi; integrowanie rodziców.

3. Wspólne słychanie piosenki

Polecam aby uroczystość DOMOWA odbyła się                26 MAJA w ŚWIĘTO MATKI

-dzieci składają życzenia , mówią wierszyki i wręczają własnoręcznie wykonane prezenty.

*Karta pracy 6

3.„Skrzynia domowych skarbów” – zabawa sensoryczna.

R. wkłada do pudełka czy woreczka różne domowe przedmioty: gąbkę do zmywania, trzepaczkę,

kubek, szczotkę – końcówkę od odkurzacza itp. dziecko wkłada ręce do pudełka, przez chwilę dotyka jednego z przedmiotów, mówi, co to może być,

a następnie wyjmuje i sprawdza.

 

*Karta pracy 1

Moja mama jest.....

Mój tata jest.....

 

*Karta pracy 2

     Walczyk dla mamy

sł. Wanda Chotomska, muz. Antonii Szaliński

  1. 1. Najpierw będzie przygrywka na blaszanych pokrywkach,

potem tłuczkiem w patelnię się stuknie,

i już gramy, śpiewamy, i jest walczyk dla mamy,

taki walczyk na całą kuchnię.

Ref.: Ten walczyk to walczyk dla mamy,

więc go tańczą naczynia i ścierki,

wyręczamy dziś mamę, nic jej zrobić nie damy,

wiwat walczyk na cztery fajerki!

  1. 2. Garnki błyszczą jak w sklepie albo może i lepiej,

cała kuchnia jak lustro już świeci,

mama śmieje się do nas zaskoczona, zdziwiona,

nasza mama ma zdolne dzieci.

Ref.: Ten walczyk to walczyk dla mamy,

więc kwiatki w walczyku nam kwitną,

tańczy płatek przy płatku i wstążeczka przy kwiatku,

wiwat walczyk na nutę błękitną!

  1. 3. Nasza mama jest ładna, taka ładna jak żadna,

nie ma w świecie ładniejszej kobiety,

więc do taty wołamy: Podejdź, tato, do mamy

i nie czytaj już tej gazety!

Ref.: Ten walczyk to walczyk dla mamy

wyrzuć, tato, gazetę do kosza,

zaproś mamę do tańca, zaproś mamę do walca...

Wiwat walczyk w domowych bamboszach!

  1. np. Na czym był grany walczyk?; W jakim pomieszczeniu był grany walczyk?

w szeregu i drewnianą łyżkę. Podczas słuchania piosenki dzieci uderzają łyżką w

kolejny klocek lub miseczkę w tempie piosenki.  

*Karty pracy 3

                                                                        

*Karta pracy 4

     Kosmici z odkurzacza

Liliana Fabisińska

Rodzice Paulinki dostali na rocznicę ślub wspaniały prezent: odkurzacz, który

sam jeździ po całym pokoju i sam sprząta. Nie trzeba za nim chodzić, nie

trzeba nosić niewygodnej rury. Na ten prezent złożyła się cała rodzina.

– Wszyscy wiemy, że macie mnóstwo pracy i mało czasu na sprzątanie – powiedział

dziadek uroczyście, wręczając rodzicom wielką paczkę. Paulinka mogłaby

godzinami wpatrywać się w jeżdżący po podłodze statek kosmiczny. UFO

– tak nazywała ten odkurzacz, oczywiście tylko w myślach, bo nie chciała, żeby

ktoś się z niej śmiał. Wyobrażała sobie, że w środku siedzą niewidzialne ludziki,

które sprzątają ich dom swoimi malutkimi, niewidocznymi miotełkami. – Ach,

gdybym tak mogła was zobaczyć! – szepnęła kiedyś w stronę odkurzacza. A wtedy

on… (mogłaby przysiąc, że tak było) …delikatnie się poruszył i zagrzechotał!

– Chcecie urządzić sobie jakąś zabawę? – powiedziała z nadzieją w głosie. – Tak,

żeby nikt was nie zobaczył? Obiecuję, nikomu nie powiem! Możecie bawić się

przy mnie!

Ale niewidzialne ludziki nie dały się namówić. Nie wyszły ze swojego statku

kosmicznego i nie przywitały się z Paulinką. Ona jednak nie rezygnowała. Próbowała

zaskoczyć małych kosmitów z samego rana, próbowała i wieczorem,

wbiegając do pokoju na palcach, już po zgaszeniu światła.

Któregoś dnia wróciły z mamą do domu trochę wcześniej niż zwykle. Zastały

tatę przy stole. Kiwał się na krześle, czytając instrukcję obsługi.

– Coś się zepsuło? – zdenerwowała się mama.

– Nie, nie – uśmiechnął się niepewnie, jak dziecko przyłapane na gorącym

uczynku. – Po prostu… no wiecie… po prostu zupełnie nie rozumiem, jakim

cudem ten odkurzacz jeździ i sprząta całkiem sam. Szukam informacji w instrukcji.

Ale nic tam nie ma. Zaczynam już podejrzewać, że w środku siedzą jakieś

małe niewidzialne ludziki.

-Co dostali rodzice Paulinki w prezencie?;

-Nad czym zastanawiała się Paulinka?;

-W jaki sposób próbowała sprawdzić, czy w środku są ludziki?;

-Co sprawdzał tata Paulinki?;

-Jakie inne sprzęty pomagają w codziennych pracach domowych?

*Karta pracy 5

W każdej kuchni stoi

metalowa skrzynka,

w której się nie psuje

mleko ani szynka. /lodówka/

Dzięki niemu łatwiej

i lepiej się sprząta.

Wciągnie każdy pyłek

z najdalszego kąta. /odkurzacz/

Gdy włożysz do niej

brudne ubranie,

po jakimś czasie

czyste się stanie. /pralka/

Wygląda jak duża

metalowa skrzynia,

sama zmywa sztućce

i brudne naczynia. /zmywarka/

Kiedyś miało duszę,

dziś jest elektryczne.

Dzięki niemu spodnie

mają kanty śliczne. /żelazko/

Gdy się włączy silnik,

ta sprytna maszyna

trawę na trawniku

równiuteńko ścina. /kosiarka/

  1. R. zadaje dzieciom pytania, np. Co łączy te wszystkie sprzęty?; Kto może z nich

korzystać?; W jaki sposób pomagacie w domowych obowiązkach? Na koniec dzieci

wykonują ćwiczenia w KP4.12.

*Karta pracy 6

***

     Kochana Mamo, kochany Tato - zacznę zwyczajnie,

że z Wami w domu zawsze jest fajnie:

cz to w smutku, czy to w radości,

     uczycie mnie życia i miłości.

     Dzisiaj za wszystko chcę podziękować,

     Skromny bukiecik Wam podarować. MAJA ROJEWSKA

***

Moje serduszko dla Mamy bije,

Niech moja Mama 100 lat mi żyje!

Dla Ciebie Mamusiu na Dzień Matki

Z serduszka mam życzenia i te piękne kwiatki! WOJTEK

***

Mama jest lepsza od plasterka,

Mama najlepiej ból ukoi, choćby rana była wielka,

Mama dobra na wszystkie bolączki,

płacz ustaje, a ból mija, gdy Mama bierze na rączki.

Mama jest po prostu kochana

bo... wiadomo, to Mama! KORNELIA

***

Dziękuję za to wszystko,

Czym dobroć jest na ziemi,

Że Jesteś najważniejsza,

Że tego nikt nie zmieni,

Że jeden dzień najpiękniej

W mym sercu jaśnieć musi:

Dla jednych to Dzień Matki,

A dla mnie Dzień Mamusi. OLA JASIŃSKA

***

Za to, że zawsze jesteś przy mym boku,

Za to, że wskazujesz mi drogę w mroku,

Za to, że dni moje tęczą malujesz,

Dziś Mamo z całego serca Ci dziękuję! OLA NOWICKA

***

Za wszystkie cudowne chwile,

Które wspominam tak mile,

Za jesień, zimę, wiosnę i lato

Dziękuję Ci kochana Mamo i kochany Tato! MICHAŁ

***

Kochana Mamo żyj 100 lat

Dzisiaj to powie każdy szkrab

I ja Ci Mamo życzyć chcę

Byś zawsze była obok mnie

I jeszcze Ci powiem w sekrecie

Że jesteś najlepszą Mamą na świecie! KACPER ADAMIAK

     ***

     Z okazji Twojego Swieta,

     za wczoraj i dzis,

     kazdym czulym serca uderzeniem

     i kazdym z niego plynacym zyczeniem - zdrowia, sil i codziennej radosci -

     wraz ze slowami najwiekszej wdziecznosci

     za wszystkie dla mnie trudy i starania

     skladam Ci dzisiaj MAMO - podziekowania... GABRYSIA MAJCHRZAK

***

Czy to dzidziuś czy przedszkolak

Nastolatek czy małolat

Każdy dzisiaj bez wyjątku

Chce dla Mamy być w porządku

I ja dzisiaj bardzo chcę

Żebyś uśmiechnęła się

Droga Mamo dziś Twój dzień:

100 lat Mamo, kocham Cię! JULIA RUSEK

***

Dla najpiękniejszej Mamusi

Życzenia od córusi:

Wszystkiego najlepszego w dniu Twojego Święta

Zawsze bądź taka uśmiechnięta.

Kiedy urosnę chcę być taka sama

Dla swoich dzieci tak samo kochana

I taka piękna i wspaniała

Od stóp do głów cała doskonała GABRYSIA DERDOŃSKA

***

Mamusiu moja miła

Życzę Ci byś długo żyła

Przyjmij życzenia pełne miłości

Niech Ci przyniosą dużo radości

Dziękuję, że każdego dnia

Z taką miłością o mnie dbasz. PIOTREK WITKOWSKI

***

Dzień Ojca jest raz w roku,

szczęśliwy i pełen uroku.

W tym dniu pragnę złożyć Ci życzenia:

zdrowia, szczęścia i powodzenia. SZYMON URBAŃSKI

***

Ile kwiatków w maju,

Ile szczęścia w raju,

Tyle radości i słodyczy

Kochający synek życzy. ANTOŚ URBAŃSKI

***

Moje serduszko dla Mamy bije,

Niech moja Mama 100 lat mi żyje!

Dla Ciebie Mamusiu na Dzień Matki

Z serduszka mam życzenia i te piękne kwiatki! LENA

***

100 lat Mamo, dziś Twój Dzień

100 lat Mamo, kocham Cię! MAKS

***

Przyjmij więc kwiatek - do życzeń dodatek

Z okazji Dnia Matki mam słowa lepsze niż czekoladki:

Z okazji Twojego Święta

pragnę byś była uśmiechnięta

więc życzę Ci Mamo tego,

czego Ty pragniesz dla mnie - wszystkiego najlepszego!!! KACPER BARANOWSKI

***

Dziękuję Ci Mamusiu,

     przyjmij moje słowa,

     dla mnie szczęście

     to największe,

gdy jesteś wesoła. NATANIEL

                                                                                                                   Opracowała:

                                                                             Magdalena Wawrzyńska