foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

TYDZIEŃ (DATA)

KOMPLEKSOWY TEMAT TYGODNIA

PODJĘTE DZIAŁANIA

UWAGI

       XIV

22.06.2020

DO SZKOŁY!

1.„Wspominamy” – zabawa słownikowa.                    Dzieci siedzą na dywanie. R. rozpoczyna zdanie,

a dzieci je kończą, np.:

W przedszkolu lubiłem/am, gdy…;

W przedszkolu nie lubiłem/am, gdy…;

W przedszkolu czułem/am się…

 

2. Tato, czy już lato? – słuchanie wiersza Barbary Szelągowskiej.

*Karta pracy 1

2. Praca w Cz 80–81 – rozwiązywanie krzyżówek.

3.„Letnia łąka” – zabawa dydaktyczna – manipulowanie figurami geometrycznymi

(liczmanami). Wskazane przez R. dzieci układają liczmany (kolorowe figury geometryczne o różnej wielkość) w odpowiednich polach – zbiorach. Podnoszą figury według wskazanej komendy: CZERWONE FIGURY lewy – górny;

ŻÓŁTE FIGURY prawy – górny;

ZIELONE FIGURY lewy – dolny;

NIEBIESKIE FIGURY prawy – dolny.

Przykładowa komenda: Połóż czerwony, mały, trójkąt

w lewym – górnym polu łąki. Pytania do zbiorów: Jakiego koloru jest najmniej?

Jakiego koloru jest najwięcej?

Ile jest małych figur geometrycznych?

Ile jest dużych figur geometrycznych?

Ile mamy figur czerwonych?

Ile mamy figur niebieskich?

Ile mamy figur zielonych?

Ile mamy figur żółtych?

Których kolorów figur jest po równo = tyle samo?

W którym polu są figury czerwone? Ć

W którym polu są figury zielone?

Określ, gdzie jest więcej figur geometrycznych, czy w górnej – prawej części, czy w dolnej prawej części łąki?

4.Praca w PiL 77 – odczytywanie zdań, przeliczanie figur – rozwijanie percepcji wzrokowej.

5.„W pierwszej klasie – malowanie farbami.

 

23.06.2020

 

Co zabierzemy na wakacje.

 

1„Przenieś piłkę na krążku” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Dziecko otrzymuje jedną piłkę(lub coś okrągłego) i jeden krążek lub deseczkę , talerzyk Kładzie piłkę na krążku i stara

się chodzić w różnych kierunkach tak, by piłka nie spadła. Gdy piłka spadnie,ćwiczenie może wykonać R.

2. ,,Na wakacje ruszać czas’’ – słuchanie wiersza Barbary Szelągowskiej.

*Karta pracy 2

3. „Co kojarzy się z wakacjami?” – rozwiązywanie zagadek.

*Karta pracy 3

4. Praca w PiL 78 – „Co zabieramy na wakacje?” – podpisywanie przedmiotów po śladzie.

5.„Już czytam” – gra typu memory.

Dzieci z W 50–52 wypychają obrazki, a R.

podpisuje je na oddzielnych kartonikach. Dzieci najpierw łączą w pary obrazk z odpowiednimi podpisami, potem mieszają i odwracają kartoniki na drugą stronę

– grają w grę typu memory indywidualnie lub z rodzicem.

 

24.06.2020

Bezpieczeństwo.

1.Praca w KP4.32 – opowiadanie obrazków sytuacyjnych, odczytywanie wakacyjnych

porad.

2.„Bezpieczne wakacje” – burza mózgów – rozmowa R. z dziećmi.

R. prosi dzieci by zastanowiły się nad tym, jak należy zachowywać się, gdy jesteśmy nad morzem,

jeziorem, rzeką, stawem, w górach lub w dużym mieście razem z rodzicami podczas wakacji, by nie wydarzył się wypadek i wakacje były bezpieczne.

R. dzieli karton na 3 kolumny. W pierwszej rysuje symbol wody, w drugiej – gór, w trzeciej – miasta. Gdy dzieci się zastanowią, podają swoje pomysły dla

każdego miejsca- oddzielnie (woda, góry, miasto) – wszystkie pomysły są dobre.

3„Kodeks bezpiecznych wakacji” – zabawa plastyczna nawiązująca do wcześniejszej zabawy. Dzieci w jak najprostszy sposób rysują to, co wymyśliły. Na koniec kartki z rysunkami przyklejają we właściwej kolumnie. W ten sposób powstaje Kodeks bezpiecznych wakacji.

4.„Zapamiętaj ten wzór” – zabawa dydaktyczna.

R. układa ze sznurka na dywanie

wzór fali. Dzieci chodzą wzdłuż sznurka drobnymi kroczkami. Następnie R.usuwa sznurek, a dzieci idą według zapamiętanego wzoru.

5.„Szlaczek ze sznurka” – zabawa manipulacyjna. Każde dziecko otrzymuje kawałek sznurka i narysowany na kartce szlaczek. Dzieci odtwarzają wzór szlaczka ze sznurka. Następnie układają ze sznurka szlaczek własnego pomysłu i kreślą jego kształt w powietrzu.

6. PiL 79 – rozwiązywanie działań matematycznych; kolorowanie według kodu.

7.„Podróż” – zabawa plastyczna. Każde dziecko otrzymuje dwie kartki A4. Jedną

z nich składa na pół i wydziera okno – ma zostać ramka o szerokości ok. 4 cm. Po otwarciu kartki w środku jest dziura w kształcie prostokąta (dużego). Na drugiej kartce dzieci malują farbami widok z okna pociągu. Po wyschnięciu dzieci naklejają

pierwszą kartkę z dziurą na drugą, z rysunkiem i łączą ze sobą prace tak,by powstał pociąg. R. może zrobić lokomotywę.

 

25.06.2020

Do widzenia przedszkole!

1. Żegnaj przedszkole! Witaj szkoło! – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk.

*Karta pracy 4

2.„Laurka na pożegnanie” – praca plastyczna.                 R. przygotowuje kartkę z bloku A3 i składa ją na połowę, tak jak laurkę. Rysuje linie, które stanowią krawędzie ramki. Dziecko na połowie kartki A4 rysuje swój portret oraz, jeśli potrafi, podpisuje się. Następnie wycina portret i przykleja go na dużym, złożonym

jak laurka kartonie i ozdabia ramkę, wycinając

z kolorowego papieru dowolne ornamenty.Ozdabia laurkę według własnego pomysłu.

3.Praca w Cz 82–83 – „Wszystko o Polsce – gdzie jedziemy na wakacje?”

4. Praca w PiL 80 – kolorowanie obrazka – „Dokąd pójdzie Supełek po wakacjach?”.

5.Pozęgnanie przedszkola

 

26.06.2020

 

ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO

2019/2020

 

*Karta pracy 1

Tato, czy już lato?

Barbara Szelągowska

Powiedz, proszę! Powiedz tato,

po czym można poznać lato?

Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?

Po prostu:

Po słodkich malinach;

Po bitej śmietanie z truskawkami;

Po kompocie z wiśniami;

Po życie, które na polach dojrzewa;

Po letnich ulewach;

Po słowiku, co wieczorami śpiewa;

Po boćkach uczących się latać;

Po ogródkach tonących w kwiatach;

Po świerszczach koncertujących na łące;

Po wygrzewającej się na mleczu biedronce;

Po zapachu skoszonej trawy i róż;

I... już!

Rozmowa R. z dziećmi na temat treści wiersza:

Jak myślicie, kto zadawał pytania tacie? Po czym można poznać lato? Jaką teraz mamy porę

roku?

*Karta pracy 2

Na wakacje ruszać czas

Barbary Szelągowskiej

Za dni kilka – o tej porze

będę witać polskie morze.

Bo najbardziej mi się marzy,

żeby bawić się na plaży.

A ja chciałbym dotknąć chmury

i dlatego jadę w góry.

Razem z mamą, razem z tatą

w górach lubię spędzać lato.

Ja na morze nie mam czasu,

wolę jechać het – do lasu.

I tam z dziadkiem zbierać grzyby

albo w rzece łowić ryby.

Dla mnie to najlepsza pora,

żeby wskoczyć do jeziora.

Nie chcę w upał chodzić w góry,

wolę jechać na Mazury.

Morze, góry, las i rzeka,

wszystko to już na nas czeka.

Bo zaczęło się już lato,

Jedźmy mamo, jedźmy tato.

Rozmowa R. z dziećmi na temat treści wiersza: Gdzie dzieci z wiersza pojechały

na wakacje?; Co one planowały tam robić?; A gdzie wy wybieracie się na wakacje?

*Karty pracy 3

Jakie to na drzewie

dojrzewają przysmaki,

które lubią jeść dzieci,

dorośli i szpaki. /czereśnie/

By je zerwać z drzewa

najlepiej wstać wcześnie,

bo nie tylko dzieci

lubią jeść ... /czereśnie/

Babcia pestki z nich wydłubie

i sok słodki z nich wyciśnie,

albo kompot ugotuje,

lub do ciasta doda... /wiśnie/

Gdy tylko lato się zaczyna

na krzaku dojrzewa. /malina/

Mnóstwo w niej witamin

i kształt ma kuleczki.

Najsmaczniejszy i najzdrowszy

sok z czarnej... /porzeczki/

Duża i dmuchana;

Bardzo kolorowa.

Hop! Do góry lubi latać.

To piłka… /plażowa/

Zamek z piasku z nią zbudujesz,

chociaż cała plastikowa.

Po zabawie – obok grabek

w wiaderku się chowa. /łopatka/

W wodzie zawsze je zakładam,

przez ręce, głowę.

Już się teraz nie utopię.

Bo mam koło …. /ratunkowe/

Gdy słońce mocno świeci,

to wtedy nam się marzy,

by koc szybko rozłożyć

na piaszczystej…. /plaży/

Wody wcale się nie boi;

Lubi pływać po jeziorze.

Ale są potrzebne wiosła,

By nas fala lepiej niosła. /łódka/

*Karta pracy 4

Supełek siedział w kącie i patrzył na przygotowania. W przedszkolu panowało

podniecenie. Na stołach rozkładano kolorowe obrusy, a na nich talerzyki

z ciastkami i szklanki do soków. Wszyscy uwijali się jak w ukropie, bo jeszcze

przed przyjściem rodziców miała się odbyć próba generalna pożegnalnego

przedstawienia. To był ostatni dzień przedszkola.

– Może byś tak łaskawie pomógł? – skarcił go Pak.

– Jest mi smutno – westchnął Supełek, ignorując zupełnie uwagę Paka.

Pak machnął więc łapką i pobiegł pomagać przy wieszaniu dekoracji.

Supełek wytarł oczy, które co i rusz mu wilgotniały i pociągnął nosem.

Nagle uderzyła go w głowę papierowa kulka. Rozejrzał się niespokojnie.

Od drzwi dawała mu znaki Blue. Dopiero teraz uświadomił sobie, że nie widział

jej wśród innych dzieci. Blue zdecydowanym gestem przywołała Supełka.

Niezauważony przez nikogo wyszedł więc z sali.

– Co jest? – zapytał.

– Pomyślałam, że tobie też nie podoba się całe to zamieszanie – odparła Blue,

wskazując ręką trwające w sali przygotowania.

Supełek wzruszył ramionami.

– Słuchaj, ja już postanowiłam – oświadczyła Blue. – Nie idę do żadnej szkoły.

– Jak to?

– Mam plan. Pamiętasz, jak Pani mówiła, że jesteśmy już mądrzy i wiemy, jak

się zachowywać w różnych sytuacjach, dlatego możemy iść do szkoły?

– Pamiętam – powiedział Supełek.

– To posłuchaj!

I Blue przedstawiła Supełkowi swój plan, który polegał na tym, żeby zachowywać

się dziś tak, aby Pani pomyślała, że nie wolno ani Blue, ani Supełka puścić

do szkoły.

– Ale co mamy robić? – dopytywał Supełek.

– Psocić, ile wlezie! – odparła pewnym głosem Blue. – Idziemy!

I ruszyła do sali, trzaskając drzwiami tak, że zatrzęsły się szyby w oknach.

Dzieci zwróciły się w stronę źródła tego przerażającego dźwięku, ale nic nie

powiedziały.

– Co się tak gapicie? – warknęła Blue.

I przechodząc obok osłupiałego Stasia, przebiła balonik, który ten właśnie

miał powiesić na lampie.

Supełek ruszył za nią najpierw bardzo nieśmiało, ale po chwili wyobraził

sobie szkołę, miejsce, w którym bardzo nie chciał być, więc przechodząc obok

stołu, zgarnął z talerzyków ułożone pięknie ciastka i wszystkie wpakował sobie

do buzi.

– Ej, zawołała Marysia. – Co robisz?

Supełek próbował jej powiedzieć, że je, ale buzię miał pełną pierniczków

i herbatników z czekoladą, więc zdołał wydobyć z siebie tylko mruknięcie i wypluć

sporo okruchów.

Tymczasem Blue wylała na obrus sok i właśnie gotowała się do walki

z Jackiem, który próbował uratować przed nią resztę szklanek.

– Proszę Pani!!! – zawołała Marysia tak rozpaczliwie, że Pani, która uzgadniała

coś w kuchni, wpadła do sali przerażona.

– Co się dzieje? – zapytała, widząc rozlany sok na stole, pokruszone ciastka

na podłodze i Blue gotową do walki z Jackiem.

– Sama pani widzi, że Blue i ja nie możemy iść do szkoły, bo moglibyśmy się

tam nieodpowiednio zachowywać – wyjaśnił Supełek. I na dowód swoich słów

przebił kolejny balonik.

– Róbcie wszystko dalej – powiedziała Pani do dzieci. – A Blue i Supełek idą

ze mną.

Blue ruszyła z ochotą, pewna, że miarka się przebrała i że będzie mogła

zostać w przedszkolu na długie lata.

Pani posadziła Blue i Supełka na krzesłach i zaczęła szukać czegoś w szafce.

Po chwili położyła przed przedszkolakami dwa rysunki.

– Pamiętacie to? – zapytała.

– Robiliśmy rysunki, kim będę, kiedy dorosnę – odpowiedział Supełek.

– Właśnie. Kogo przedstawia twój rysunek, Supełku? Kim jesteś na tym

rysunku?

– Lecę w kosmos na zbudowanym przez siebie statku i odkrywam nowe

planety.

– A ty, Blue? – Pani zwróciła się do dziewczynki.

– Ja buduję t– Jeśli zostaniecie w przedszkolu, będziecie powtarzać wszystko, czego się

nauczyliście do tej pory. A jeśli pójdziecie do szkoły, nauczycie się nowych rzeczy.

I dzięki tym rzeczom ty, Supełku, polecisz w kosmos, a ty, Blue, zbudujesz

wieżowiec aż do nieba – powiedziała Pani. – Musicie wybrać.

– Zależy ci na tym kosmosie? – zapytała Blue Supełka.

– Raczej tak. Chciałbym tam być. A ty i wieżowiec?

– Chciałabym go zbudować – westchnęła Blue.

Supełek i Blue powędrowali więc z powrotem do sali.

– Trzeba będzie odkurzyć – westchnął Supełek.

– I postawić talerzyki na tych plamach z soku – dodała Blue.

– Ale może nie jest tak źle chodzić do szkoły – zastanowił się Supełek.

– Może nie – odparła Blue.

I poszli pomóc w przygotowaniu pożegnania przedszkola, bo przecież czekały

już na nich wieżowce i statki kosmiczne.

Rozmowa na temat treści opowiadania: Jakie ważne wydarzenie miało się odbyć

w przedszkolu? Jak dzieci przygotowywały się do uroczystości? Jak zachowywali się

Blue i Supełek? Jak myślicie, dlaczego Blue i Supełek tak się zachowali? Co ważnego

powiedziała im pani?

                                                                                                                       Opracowała:

                                                                                                               Magdalena Wawrzyńska

TYDZIEŃ (DATA)

KOMPLEKSOWY TEMAT TYGODNIA

PODJĘTE DZIAŁANIA

UWAGI

       XIII

15.06.2020

KOLORY LATA

Żółty

1. „Co zmieniło swoje miejsce?” – zabawa dydaktyczna. R. gromadzi 7 różnych

przedmiotów tego samego koloru. Ustawia je po kolei – dzieci mają za zadanie zapamiętać ich ustawienie. Następnie prosi, aby dzieci się odwróciły, i zmienia kolejność w ustawieniu. Zadaniem dzieci jest wskazać różnice w ustawieniach.

W następnej kolejności np. R. zamienia przedmioty na figury geometryczne.

2. ,,O Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu’’ – słuchanie bajki A. Czylok.

*Karta pracy 1

3. „Podstawowe kolory i ich pochodne” – zabawa dydaktyczna – zwrócenie uwagi na występujące w bajce trzy kolory (podstawowe), które w prezencie dostał król: czerwony, niebieski, żółty.

R. przygotowuje sztalugę oraz białe kartony. Do

pojemników wlewa farby: czerwoną, żółtą i niebieską. Dzieci eksperymentują z kolorami przez nakładanie wybranych kolorów na siebie, w celu uzyskania

nowej barwy.

BARWY PODSTAWOWE: żółty, czerwony, niebieski

BARWY POCHODNE: pomarańczowy (żółty+ czerwony); zielony (żółty + niebieski); fioletowy (niebieski + czerwony)

4. „O jakim kolorze będziemy dzisiaj mówić?” – rozwiązywanie zagadek wprowadzających

w temat dnia.

*Karta pracy 2

5. „Co jeszcze kojarzy się wam z kolorem żółtym?” – zabawa słownikowa. Dzieci odpowiadają na pytanie postawione przez R. – wszystkie odpowiedzi są dobre.

6. Praca w KP4.29 – klasyfikacja według 3 cech; rozwijanie percepcji wzrokoweji sprawności manualnej.

7. Praca w Cz 78 – „Na wakacje w góry” – ćwiczenia w czytaniu.

 

16.06.2020

 Dzień wolny         od zajęć dydaktycznych

Zielony.

 Dla chętnych

1. „Jak powstaje zielony kolor?” – zabawa badawcza. R.. gromadzi farby w kolorach podstawowych – jak w pierwszym dniu tygodnia. Dzieci na kartonach mieszają kolory – mają samodzielnie odgadnąć, jak powstaje kolor zielony.

2.Zielone – słuchanie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej.

*Karta pracy 3

3. „Co jest zielone?” – zabawa słownikowa. Dzieci wymyślają na podstawie własnych doświadczeń nazwy rzeczy, które są zielone. R. zwraca uwagę na różne odcienie zieleni.

4. „Jak pachnie kolor zielony?” – zabawa badawcza. R. w „magiczne pudełko”- może być pudełko po butach wkłada pozrywaną trawę, mlecze i inne zielone rośliny. Dzieci mają zamknięte oczy i po kolei wąchają rośliny. Każde dziecko powinno odpowiedzieć na pytania: Co czujesz? Czy wąchanie tego sprawia ci przyjemność? Na koniec R.

pokazuje dzieciom zawartość pudełka.

5. „Żaba” – praca plastyczna – płaskie origami. R. daje dziecku   koła w różnych rozmiarach. Dzieci mają za zadanie odrysować koła na zielonym

papierze, następnie je wyciąć i ułożyć żabę według wzoru.

6. Praca w PiL 76 – rozwijanie sprawności manualnej, ćwiczenia w pisaniu wyrazów po śladzie.

7. „Gra w zielone” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci maszerują, podskakują

bądź biegają w zależności od rytmu podawanego przez R . (rytm mozna wyklaskać). Na przerwę

w akompaniamencie R. głośno podaje nazwę koloru, np. zielony, wówczas dzieci muszą odszukać podany kolor i dotknąć go. Jeżeli R. poda nazwę

innego koloru, wówczas dzieci stają prosto w bezruchu.

 

17.06.2020

Dzień wolny od          zajęć dydaktycznych

Niebieski.

Dla chętnych.

1. Praca w Cz 79 – „Nad Bałtykiem”.

2„Jaki kolor ma morze?” – zabawa słownikowa. Dzieci odpowiadają, wszystkie odpowiedzi są dobre. Wspólnie maja dojść do wniosku, że morze może mieć

różne odcienie koloru niebieskiego, np. w zależności od pogody – jasnoniebieski,ciemnoniebieski, błękitny, granatowy itp.

3.„Szukamy koloru niebieskiego” – zabawa dydaktyczna. R. prosi dzieci, aby znalazły jak najwięcej koloru niebieskiego. Następnie dzieci porównują odcienie i starają się je właściwie nazwać.

4. „Deszczowa pogoda” – zabawa plastyczna – korelacja muzyki z plastyką – malowanie farbami.

R. prezentuje dzieciom obrazki przedstawiające różne rodzaje chmur: białe, deszczowe, ciężkie i ciemne burzowe, z których pada deszcz.

Dzieci przyglądają się uważnie obrazkom i opowiadają, z czym kojarzą się im te

chmury oraz do czego są podobne. Dzieci wspólnie powinny dojść do wniosku, że deszcz też jest koloru niebieskiego. R. szykuje w kubeczkach niebieskie farby w różnych odcieniach. Dzieci słuchają odgłosów i malują niebieski obrazek, wykorzystując naszykowane farby.

*Karta pracy 4

5. „W porcie wodnym” – zabawa matematyczna.

R. przygotowuje liczmany w różnych

kolorach oraz cyfry i znaki matematyczne z W 48–49. Dzieci manipulują nimi, dokładają, odkładają i rozwiązują zadania.

1. Do portu przypłynęły 2 żółte statki i 7 niebieskich. Ile statków przypłynęło do portu? (2 + 7 = 9)

2. Na przystani stało 9 żaglówek, 2 odpłynęły. Ile żaglówek pozostało na przystani?

(9 – 2 = 7) itd. – według pomysłu R.

6. „Co pływa, a co tonie?” – zabawa badawcza.

R. pokazuje dzieciom różne przedmioty:

metalowy klucz, piłkę gumową, korek, kawałek drewnianej deseczki następnie nalewa wody do wielkiej miski. R. zadaje dzieciom pytania:

Co stanie się z przedmiotami w wodzie?;

Które z nich zatoną?;

Które z nich będą pływały?;

Dlaczego jedne toną, a inne pływają?

Następnie dzieci wkładają przedmioty do miski z wodą i obserwują ich zachowanie.

 

18.06.2020

Dzień wolny od         zajęć dydaktycznych

Różowy bądź czerwony.

Dla chętnych.

1. „Co ma czerwony kolor?” – zabawa słownikowa. Dzieci na podstawie własnych doświadczeń odpowiadają na pytanie. Wyszukują przedmiotów w kolorze czerwonym w najbliższym otoczeniu (mogą je narysować).

2. „Ile czereśni mamy w koszyku?” – zabawa matematyczna. R. ma przygotowane

dla siebie 10 liczmanów, które na niby są czereśniami, oraz pudełko lub koszyk.

Każde dziecko ma 10 fasolek, cyfry i znaki matematyczne z W 48–49. Dzieci manipulują fasolkami, dokładają, odkładają i rozwiązują

zadania.

R. najpierw wkłada liczmany do koszyka (po 1 lub 2), informuje dzieci, ile „czereśni” wkłada i za każdym razem zadaje pytanie: Ile czereśni jest w koszyku? Dzieci odpowiadają od razu lub pomagają sobie, wkładając fasolki do swojego pudeeczka , koła , na bok –przeliczają, a następnie kładą właściwy kartonik z cyfrą. Gdy wszystkie liczmany są już w koszyku, R. wyjmuje kilka „czereśni” i zadaje pytanie: Ile czereśni zostało w koszyku? Dzieci przeliczają zabrane liczmany i liczą w pamięci lub przy pomocy liczmanów, ile „czereśni” zostało w koszyku. Dzieci wykonują to samo

działanie na fasolkach, podpisują je odpowiednim kartonikiem z liczbą. Na końcu układają działanie z cyfr i znaków matematycznych (W 48–49).    

3. Praca w KP4.30 – ćwiczenia w czytaniu; dopasowywanie wyrazu do obrazka.    

4.   Owocowo-warzywne zagadki” – rozwiązywanie zagadek.

*Karta pracy  

 

5.„Jaki to owoc?” – zabawa dydaktyczna – puzzle do złożenia. R. przygotowuje obrazki czerwonych owoców: truskawki, wiśnie. Każdy obrazek dziecko tnie na 6 części. Następnie układa na czas- może konkurować z rodzicem.

*Karta pracy 6

6. „Sałatka owocowa” – zajęcia kulinarne. R. gromadzi różne czerwone owoce (truskawki, arbuz, porzeczki i inne), jogurt naturalny, miętę, miód. Dzieci myją

owoce, obierają, kroją na kawałki; z jogurtu, mięty i miodu robią sos, którym polewają deser.

Pamiętają o zasadach higienicznej pracy i bezpieczeństwa podczas krojenia.

Wspólna degustacja sałatki.

 

19.06.2020

Tęczowy świat.

1. Kraina tęczy – praca z wierszem Agnieszki Karcz.

*Karta pracy 7

 

2. „Układanie tęczy” – zabawa dydaktyczna. R. pokazuje obrazek przedstawiający tęczę. Na stole dla dziecka jest przygotowanych 7 pasków

papieru w kolorach tęczy (fioletowe, ciemnoniebieskie, niebieskie, zielone, żółte, pomarańczowe, czerwone). Zadaniem dzieci jest dobrze przyjrzeć się obrazkowi

z tęczą i ułożyć swoje paski w dokładnie takiej samej kolejności-bez patrzenia.

*Karta pracy 8

3.Praca w KP4.31 – dopasowywanie obrazka do koloru tęczy; rozwijanie logicznego myślenia.

4. „Kolorowa łąka” – zabawa dydaktyczna – manipulowanie figurami geometrycznymi

(liczmanami).Dzieci układają liczmany (kolorowe

figury geometryczne o różnej wielkość) w odpowiednich polach – zbiorach.

Podnoszą figury według wskazanej komendy: CZERWONE FIGURY lewy –

górny ŻÓŁTE FIGURY prawy – górny; ZIELONE FIGURY lewy – dolny NIEBIESKIE

FIGURY prawy – dolny. Przykładowa komenda: Połóż mi czerwony,mały, trójkąt w lewym – górnym polu łąki. Pytania do zbiorów: Jakiego koloru jest

najmniej? Jakiego koloru jest najwięcej? Ile jest małych figur geometrycznych? Ile jest dużych figur geometrycznych? Ile mamy figur czerwonych? Ile mamy figur niebieskich?

Ile mamy figur zielonych? Ile mamy figur żółtych? Których kolorów figur jest po równo = tyle samo? W którym polu są figury czerwone? W którym polu są

figury zielone? Określ, gdzie jest więcej figur geometrycznych, czy w górnej – prawej

części, czy w dolnej prawej części łąki?

 

*Karta pracy 1

O Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu

  1. A. Czylok

Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”,

nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego,

iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze

bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury

i wrota.

Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać

ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi

dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie

inaczej.

Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko

mieszka wspaniały kucharz – czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić

na troski króla i poddanych. Słynie on ze wspaniałych wypieków. Kucharz ów

mieszka w „Kolorowej Krainie”, w której wszystko mieni się różnymi barwami.

Wypieki kucharza Kolorucha wyróżniają się smakiem oraz ozdobione są lukrem

w kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, a nawet pomarańczowym, fioletowym,

zielonym czy brązowym. Ludzie w tej krainie są bardzo weseli oraz uwielbiają

kolorowe wypieki kucharza Kolorucha. Wybrał się więc król na swoim rumaku

w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to

wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od

czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie:

barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony

z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawiłkrólowi, co ma

zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają

w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią ludzi. Jednak klucz do

zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości.

Wróciwszy do królestwa, król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała

słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy

domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował

niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo,

jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znów narzekać

i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowym. Król czuł się bezsilny,

wpadał raz w rozpacz, raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący

upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą

żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się, stworzyły nowy kolor

– zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni

i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy.

A gdy zmieszał wszystkie barwy, otrzymał brązowy.

Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu

barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby

Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy

więcej nie byli smutni.

Rozmowa R. z dziećmi na temat treści opowiadania:

Jak dawno temu wyglądała Biała Kraina?; Jacy byli ludzie w tej krainie?; Co postanowił

zrobić król?; Jakie kolory dostał król od czarnoksiężnika?; Czy te kolory wystarczyły, by

pomalować całą krainę?; Czy czarnoksiężnik podpowiedział królowi, jak wykorzystać

kolory?;W jaki sposób król rozwiązał zagadkę i czego się dowiedział?

*Karta pracy 2

W lato pięknie cię opali,

W zimę trzyma się w oddali,

Mieszka w niebie, jest gorące.

Każde dziecko lubi. /słońce/

Wyrósł na drodze

Na jednej nodze.

Wygląda jak słońce,

Ma ziarnek tysiące. /słonecznik/

Nie widać ich w ciągu dnia,

Chociaż są nad nami.

Można je zobaczyć tylko wieczorami. /gwiazdy/

Barwy żółtej ona cała,

Do herbaty doskonała.

Jest w niej dużo witaminy.

Kwaśny w smaku sok z …. /cytryny/

Roślina to taka, co kolby posiada.

Można prażyć jej nasiona, a potem je zjadać.

Ja jem często w kinie popcorn, przyznać się nie wstydzę.

W domu także można zrobić pyszną… /kukurydzę/

Na koniec R. zadaje dzieciom pytanie: Co wspólnego mają te wszystkie rzeczy?

(kolor żółty)

*Karty pracy 3

Zielone

Małgorzata Strzałkowska

Grasz w zielone?

Gram!

Masz zielone?

Mam!

Mam pączki,

listki,

gałązki,

zarośla,

łąki i drzewa,

ogrody,

w których wśród liści

zielony agrest

dojrzewa –

świat cały

po horyzont

zielenią

wokół się mieni,

więc mogę grać

w zielone

aż do jesieni!

Rozmowa R. z dziećmi na temat treści wiersza: W jaką grę gra bohater wiersza?;

Jaki kolor występuje w wierszu?; Co jest zielone?; Dlaczego to jest gra, w która

można grać tylko do jesieni?

*Karta pracy 4

*Karta pracy 5

Na małych krzaczkach

w promieniach słonka dojrzewają.

Są słodkie i pyszne

i czerwony kolor mają. /truskawki/

Jest warzywem bardzo znanym,

Do kanapek dodawanym.

Czerwień jego jest kolorem,

A nazwany… /pomidorem/

Czerwone, pachnące, słonkiem malowane,

Przyniosę ich z lasu w lecie pełny dzbanek. /maliny/

*Karta pracy 6

Obrazek do swobodnego pocięcia na 6 części.

                                                                                                                

*Karta pracy 7

Kraina tęczy

Agnieszka Karcz

Gdy na niebie słońce świeci,

Ziemia moknie w ciepłym deszczu.

To pojawia się nad światem

Droga do krainy tęczy.

Wielki pas wstęg kolorowych,

Które w kształcie są półkola.

Jeden koniec się wyłania,

drugi kończy tuż na ziemią.

Barwy widoczne tej drogi są,

Każda ze wstęg ma barwę swą.

Aż w siedmiu kolorach mienią się,

I swoim pięknem dzielą się.

Kolor czerwony to znak gorąca.

Kolor pomarańczowy to cytrusów barwa.

Kolor żółty to słońca promień.

Kolor zielony to traw i lasów barwa.

Kolor niebieski to symbol nieba.

Kolor granatowy to głębia morza.

Kolor fioletowy to lawendy zapach.

Spójrz na niebo i policz sama.

  1. R. zadaje dzieciom pytania: Kiedy powstaje tęcza?; Jakie kolory w niej występują?;

W jakiej porze roku tęczę na niebie możemy zaobserwować najczęściej?; Z czym

kojarzą się wam kolory występujące w tęczy?

*Karta pracy 8

                                                                                                                  

                                                                                                                     Opracowała:

                                                                                                            Magdalena Wawrzyńska

                                        POKAZ MODY PODCZAS ŚWIĘTOWANIA DNIA DZIECKA.

 WSPANIAŁE MODELKI Z ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO PREZENTUJĄ WŁASNORĘCZNIE ZDOBIONE KAPELUSZE.Gabrysia

Czytaj więcej:   Z OKAZJI DNIA DZIECKA-ZDALNY POKAZ MODY Z UDZIAŁEM DZIECI Z ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO.

TYDZIEŃ (DATA)

KOMPLEKSOWY TEMAT TYGODNIA

PODJĘTE DZIAŁANIA

UWAGI

           XI

01.06.2020

DZIEŃ DZIECKA.

Święto dzieci.

1.„Zabawa na z” – działanie dzieci. Dzieci wyszukują w gazetach litery z, Z, naklejają je na kartkę A4. Następnie rysują przedmioty, które zaczynają się na głoskę ,,z’’ – robią słownik obrazkowo-literowy.

2.„H jak hamak” – zabawa dydaktyczna; wprowadzenie litery h, H z wykorzystaniem

KP4.19.

Rozwiązanaie zagadki jako wprowadzenie do tematu.

*Karta pracy 1

3„Ręce na huśtawce” – zabawa ruchowa rozwijająca dużą motorykę. Dzieci poruszają się podskokami przy melodii piosenki Dobrze z tatą iść.

*Karta pracy 2 – link do piosenki

Na przerwę w muzyce naśladują ruchy rąk R., ilustrując treść rymowanki:

W dół i w górę, w dół i w górę,

na huśtawce lecę w chmury – dzieci trzymają wyprostowane ręce przed sobą,

opuszczają je w dół i podnoszą do góry.

W lewo, w prawo, w lewo, w prawo

na hamaku mam zabawę – dzieci trzymają ręce wyciągnięte do przodu i zataczają

nimi koła w lewą i prawą stronę naprzemiennie.

ZABAWY NA DZIEŃ DZIECKA

-„Wesołe kapelusze” – zabawa twórcza.

Dzieci ozdabiają swoje nakrycia głowy za pomocą kolorowej pasmanterii, resztek materiałów

według własnej inwencji i pomysłu. Na koniec prezentują swoje wytwory na „kapeluszowej rewii mody”-sesja zdjęciowa.

–– „Przedszkolny idol” – konkurs piosenki.

Dzieci indywidualnie przedstawiają swoje umiejętności wokalne podczas występów-nagrywanie filmów

––Malowanie farbami na temat „Kolorowy świat marzeń”.

–– Bańki mydlane – R. przygotowuje dla dziecka słomki, patyczki do dmuchania baniek, wodę pojemniki oraz mydło w płynie. Dzieci samodzielnie

przygotowują roztwór, którym później bawią się w dowolny sposób.

 

02.06.2020

 

Prawa dzieci.

 

1.„Domino sylabowe” – zabawa dydaktyczna. Dzieci dobierają się w parę z rodzicem. Każde

ma komplet sylab z W 50–54. Dziecko rozpoczyna zabawę, kładąc dowolną sylabę. Rodzic dokłada swoją tak, by powstał dowolny wyraz.

Dzieci dokładają sylaby na zmianę. Ostatnia sylaba wyrazu jest zarazem pierwszą sylabą następnego wyrazu – dzieci układają wyrazy dwusylabowe.

2„Mam prawo do...” – zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza Jarosława Poloczka z wykorzystaniem KP4.20. Dzieci odpowiadają na pytanie R.:

Co to znaczy, że mamy do czegoś prawo?

Dzieci podają swoje pomysły – nie oceniamy

wypowiedzi dzieci.

R. wyjaśnia, że jest organizacja,

która dba o to, by dzieci miały swoje prawa – UNICEF. Ludzie pracujący w tej

organizacji spisali wszystkie prawa dziecka i stworzyli KONWENCJĘ PRAW DZIECKA. Jeśli jakiemuś dziecku dzieje się krzywda, to może się poskarżyć

do RZECZNIKA PRAW DZIECKA.

*Karta pracy 3

3.„Paluszkowe zabawy” – zabawy grafomotoryczne z wykorzystaniem PiL 72.

„Ręce na huśtawce” – zabawa ruchowo-słuchowo-wzrokowa rozwijająca dużą motorykę –R. prezentuje dzieciom literę h pisaną na kartonie. Dzieci

opowiadają, jak wygląda, z jakich części się składa. Następnie R., recytując rymowankę :

W dół i w górę, w dół i w górę, na huśtawce lecę w chmury. W lewo,w prawo, w lewo, w prawo na hamaku mam zabawę, wodzi palcem po kształcie

litery. Potem to samo robią dzieci. Kreślą kształt litery w powietrzu, na tackach z kaszą manną, palcem na kartkach formatu A4 i na koniec malują farbami na czystych kartkach A4. Następnie wykonują ćwiczenia w PiL 72.

*Karta pracy 4

4.„Szczęśliwy świat dzieci” – zabawa plastyczna; malowanie farbami. R. stawia przed dziećmi pudełko z wyciętym kształtem dziurki od klucza. Zaprasza dzieci

do zajrzenia przez dziurkę od klucza do krainy szczęśliwych dzieci i wyobrażenia sobie, co tam mogłyby zobaczyć. Następnie dzieci malują to, co sobie wyobraziły.

Po wykonaniu pracy dzieci opowiadają o tym, co namalowały.

 

03.06.2020

Dzieci na świecie.

1.Nowa dziewczynka – rozmowa z dziećmi na temat opowiadania; wykonanie ćwiczeń

w KP4.21.

*Karta pracy 5

2.Dobrze z tatą iść – osłuchanie z piosenką.

*/Karta pracy 6

3.„Koledzy z dalekich krajów” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem Cz 74.

R. prezentuje rysunki lub fotografie dzieci o różnych kolorach skóry, włosów,różnie ubranych – mogą być ubrane w stroje tradycyjne. R. zadaje dzieciom

pytania: Czym różnią się te dzieci? Co mają takiego samego? – tutaj należy tak

pokierować rozmową, by dzieci stwierdziły, że wszystkie dzieci chcą być szczęśliwe i kochane, mają rodziców, lubią się bawić, chcą poznawać nowe osoby, uczyć się itp.Na koniec dzieci odczytują tekst w Cz 74 i opisują, jak może wyglądać

ratownik Hirek.

*Karta pracy 7

4„Mój kolega z innego kraju…” – zabawa plastyczna. Dzieci rysują kredkami pastelowymi lub świecowymi wyobrażonego kolegę z innego kraju. Po skończeniu pracy opowiadają,jak może mieć na imię, co lubi, gdzie mieszka itp.

 

04.06.2020

Gdy jest nam nudno.

1.„Mój sposób na nudę” – rozmowa z dziećmi, dywanik pomysłów. R. zadaje dzieciom pytanie: Co to jest nuda?; Co można robić, żeby się nie nudzić? Dzieci odpowiadają,a R. zapisuje każdy pomysł na kolorowych paskach papieru. Następnie dzieci układają pomysły jeden pod drugim.

2.„Zabawy z Supełkiem” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.22. R. wykorzystuje

sylwetę Supełka, 10 sylwet dzieci oraz komplet cyfr i znaków matematycznych z W. Każde dziecko ma komplet cyfr i znaków. R. wciela się w Supełka

i opowiada dzieciom: Mam dziś nudny dzień, choć zapowiadał się bardzo wesoło. Dziś po południu mieli przyjść do mnie koledzy – pokazuje 10 sylwet. Ilu

ich jest? Dzieci liczą i wybierają właściwą liczbę. Ale dwóch kolegów uprzedziło mnie, że nie przyjdzie – odsuwa dwie sylwety. Prosi, by dzieci ułożyły to, co przed chwilą zrobił Supełek, ale jest potrzebny do tego znak odjąć. Prezentuje go, a dzieci szukają takiego znaku w swoich kompletach i układają za liczbą 10.

Ilu będę miał gości? Dzieci liczą. R. mówi: 10 odjąć 2 równa się 8. Dzieci kończą

układanie działania: 10 – 2 = 8. Zbierają wszystkie liczby i znaki, a zostawiają tylko liczbę 8. Ale to nie koniec – potem zadzwoniło jeszcze 2, że są chorzy i też

nie przyjdą. R. odsuwa dwie sylwety: 8 odjąć dwa? Ilu zostało? Ułóżcie kartoniki.

Dzieci układają, a następnie wspólnie czytają: 8 – 2 = 6. Po kilku takich ćwiczeniach dzieci wykonują ćwiczenia w KP4.22.

3.„Czytam i liczę” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem PiL 73. Dzieci wykonują

ćwiczenia w PiL 73. Samodzielnie odczytują zdania, wpisują liczby i przeliczają na palcach.

4.„Lubię” – zabawa plastyczna. Dzieci rysują na kartkach siebie podczas ulubionego zajęcia.

Po wykonaniu pracy, opowiadają o jej treści i nadają jej tytuł.

 

05.06.2020

Mój przyjaciel.

1.„Supełek na Hawajach” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem Cz 75. Dzieci najpierw starają się odczytać tekst, a następnie odpowiadają na pytania R.: Dokąd wybiera się Supełek?; Co zabrał Supełek do plecaka?; Jak nazywa się taniec,który jest tańczony na Hawajach?; Jak ma na imię dziewczynka, która tańczy taniec Hula?

2.„Przyjaciele Pak i Supełek” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4.23.

3.„Taniec Hula” – zabawa ruchowa. Jeśli dzieci mają obręcze hula-hop i starają się obracać je na biodrach, jeśli nie udają ,że kręcą jak przy hula-hop.

 

 

*Karta pracy 1

Wakacyjna to huśtawka,

obozowy hit harcerzy.

Hulaj dusza – można chrapać,

niech spróbuje, kto nie wierzy.

Huśtał się w nim bez wahania,

hardy Hubert, a tymczasem,

wpadł huragan, zachwiał drzewem,

druh na ziemię spadł z hałasem. /hamak/

  1. N. odwołuje się do wyrazu hamak i wprowadza literę h, H zgodnie ze schematem

zaprezentowanym przy poprzednich literach.

*Karta pracy 2

    

*Karty pracy 3

Jarosław Poloczek

Mam prawo do życia, do bycia, do chcenia.

Mam prawo do miłości, radości i tworzenia.

Mam prawo do nauki, wiedzy i wiary.

Mam prawo do marzeń, do snu i zabawy.

Mam prawo do chleba, ubrania, pokoju.

Mam prawo do gniewu i złego nastroju.

To wszystko jest takie poważne, dorosłe,

powiem to jak dziecko, zwyczajnie,

najprościej.

Chcę się bawić w piaskownicy,

dom zbudować dla dżdżownicy.

Z kolegami w piłkę grać i niczego się nie bać.

Latem lizać zimne lody,

stać na deszczu dla ochłody.

Chcę, na łące zrywać kwiaty

i przytulać się do taty.

Zimą toczyć śnieżne kule.

Chcę, by mi czytano bajkę,

o kocie, co palił fajkę.

Chcę też domek mieć na drzewie

i co jeszcze chcę mieć, nie wiem.

Ale jedno wiem na pewno, to chcę mieć:

bez wojen, głodu i bicia,

bez strachu, smutku i łez.

*Karta pracy 4

*Karta pracy 5

Nowa dziewczynka

Olga Masiuk

Supełek i Pak przyszli pierwsi do przedszkola i usiedli na dywanie, czekając

aż nadejdą pozostałe dzieci. Nagle Supełek szturchnął w ramię Paka:

– Patrz! – i kazał mu spojrzeć w kierunku drzwi, przez które weszła właśnie

dziewczynka z jakąś kobietą. Pani podeszła do nich i zaczęły rozmawiać. Dziewczynka

odsunęła się nieco i nieśmiało rozglądała się wokół.

– Ale jest opalona, co? – zwrócił się Supełek do Paka.

– Jesteś niemądry. Ona ma taką skórę – pouczył Supełka Pak.

– Jak to? Taką brązową? – zdziwił się Supełek. – Takiej nie widziałem.

– A ty jakiego masz koloru? – zapytał Pak.

– No… niebieską.

– Właśnie – odpowiedział Pak. – Nie taka znowu częsta. A ja mam żółtą. Też

wyglądamy inaczej niż większość dzieci w przedszkolu.

Supełek spojrzał uważnie na swoje łapki. Rzeczywiście. Nigdy się nad tym nie

zastanawiał. Tymczasem dziewczynka przyglądała się dzieciom wchodzącym

do sali. Kobieta, która rozmawiała z Panią, podeszła do niej, pocałowała ją

w policzek i pomachała ręką. Widać było, że dziewczynka chciała wykonać krok,

żeby pójść za kobietą, ale wzięła głęboki oddech i została na miejscu.

W powietrzu zawisło jakieś napięcie, bo wszystkie dzieci bez słowa usiadły

na dywanie i przyglądały się tej nowej. Ona zaś, łapiąc ich spojrzenia, czuła się

chyba nieco przerażona. Na szczęście Pani wzięła ją za rękę i przyprowadziła

do dzieci.

– To jest Mia – powiedziała Pani.

– Cześć – Blue wstała i wyciągnęła rękę.

Mia z uśmiechem uścisnęła dłoń i z pewnym trudem powtórzyła: „Część”.

– Mia bardzo słabo mówi po polsku. Jest w Polsce od niedawna. Mówi trochę

po angielsku.

– Ja też mówię po angielsku – ucieszył się Staś. – Hał ju du du? – Zapytał.

– Hau hau – to nie po angielsku – skrzywiła się Marysia.

Wszystkie dzieci wybuchnęły śmiechem. Mia, widząc, że wszyscy się śmieją,

także się uśmiechnęła.

– Widzicie – powiedziała Pani – udało nam się porozumieć. Spróbujmy się

teraz przedstawić. I dzieciaki wymieniały swoje imiona, a Mia próbowała je powtarzać.

– Jestem Supełek – powiedział Supełek i wyciągnął w stronę Mii niebieską

łapkę.

Mia chętnie ją uścisnęła i powiedziała:

– Upeł.

– Nie. Nie supeł, ponieważ jestem jeszcze mały. SU – PE – ŁEK.

– Supełek – powtórzyła w dużym skupieniu Mia.

– Już chciałbym, żeby znała tyle słów, żebym mógł ją zapytać, skąd jest i co

lubi. Szkoda, że się nie uczę angielskiego – westchnął Supełek.

– Widzisz, może teraz zechcesz dołączyć na zajęcia z innymi – powiedziała

Pani. – Mia mogłaby ci wtedy powiedzieć wszystko o sobie.

– Teraz ja – Pak odsunął Supełka – Jestem Pak – przedstawił się i wykonał

elegancki ukłon.

– Pak – powtórzyła bardzo wyraźnie Mia.

– Póki co musimy opracować jakiś system porozumiewania się – powiedziała

Blue.

– I szybkiego uczenia Mii nowych słów – dodał Staś.

– Potem się nad tym zastanowimy – zawołała Marysia. – Chodźcie teraz pograć

w piłkę. Możemy iść na plac? – zapytała Panią.

– Chodźmy – odpowiedziała Pani.

– Idziemy grać w piłkę – zwróciła się do Mii Marysia, wskazując na gumową

kulę, którą Jacek już trzymał.

Mia pokiwała głową.

Na przedszkolnym placu było bardzo przyjemnie. Słońce prażyło już lekko.

Dzieci rozdzieliły się na dwie drużyny. Mia trafiła do drużyny Supełka, Blue

i Marysi. Jacek stanął na bramce. Piłka turlała się szybko po boisku to w jedną, to

w drugą stronę. Wciąż jednak nie było bramki. W końcu potoczyła się pod nogi

Supełka. Nie wypuszczając piłki, Supełek przedarł się przez pole przeciwnika.

Metr przed bramką zwolnił. Był otoczony przez dzieci z drużyny przeciwnej.

Nagle zobaczył, że Mia macha do niego ręką. Skierował w jej stronę piłkę, która

przeleciała między nogami kolegów. Mia odebrała ją i mocnym kopnięciem

posłała prosto do bramki.

– Goool!!! – wykrzyknęła Blue.

– Goool! – wrzasnął Supełek.

– Goool! – zawołała Mia.

I wszyscy zawodnicy zwycięskiej drużyny rzucili się sobie na szyję.

– Czasem nie trzeba znać zbyt wielu słów, żeby strzelić komuś bramkę – westchnął

Pak, który był w przegranej drużynie.

Dzieci odpowiadają na pytania R., np.: Kto zjawił się w przedszkolu?; Jak wyglądała

nowa dziewczynka?; Jak miała na imię nowa dziewczynka?; Wybierzcie

właściwy wyraz (dzieci wybierają wyraz Mia spośród innych, np. Pak, Supełek, Maja);

Jaki kłopot miały dzieci i Mia?; Jak zachowały się dzieci w stosunku do nowej

dziewczynki?; Jak myślicie, czy z każdym człowiekiem można się porozumieć?

Po skończonej rozmowie dzieci wykonują ćwiczenia w KP4.21.

*Karta pracy 6

Dobrze z tatą iść

sł. Wanda Chotomska, muz. Adam Markiewicz

Ten nasz tata to okropnie fajny facet,

nie chciał draki, więc dzieciaki, wziął na spacer.

Ref.: Dobrze z tatą iść, dobrze z tatą iść.

Teraz pewnie dla ochłody

zaprowadzi nas na lody,

zimne lody dla ochłody,

zimne lody dla ochłody,

to jest myśl.

Choć nasz tata robi strasznie duże kroki

i nie patrzy wcale na nas, lecz w obłoki.

Ref.: Dobrze …

Chociaż tata teraz wcale nas nie słucha

bo mu słońce właśnie szepce coś do ucha.

Ref.: Dobrze …

–– Aktywne słuchanie piosenki. Dzieci podczas słuchania piosenki rytmicznie

uderzają dłońmi o kolana, siedząc w siadzie skrzyżnym.

–– Rozmowa na temat treści piosenki. Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące

tekstu piosenki: Dokąd tata wziął dzieci? Jakie były lody? Gdzie patrzył tata?

Które słowa w piosence rymują się?

*Karta pracy 7

                                                                                                                  

                                                                                                                 Opracowała:

                                                                             Magdalena Wawrzyńska

Copyright © 2020 Szkoła Podstawowa w Bedlnie Rights Reserved.