Temat: Czym się interesuję?
-
Macie przed sobą pytania dotyczące czynności, jakie lubicie i jakich nie lubicie wykonywać. Na każde pytanie należy odpowiedzieć znakami: +, - lub ?, które wpiszecie w odpowiednie kratki arkusza odpowiedzi. Pytania są ponumerowane – każdemu pytaniu odpowiada na arkuszu kratka oznaczona tym samym numerem. Jeżeli daną czynność bardzo lubicie, wpiszcie w odpowiednią kratkę dwa plusy. Jeśli tylko lubicie, wpiszcie jeden plus. W przypadku, gdy danej czynności nie lubicie wykonywać, wpiszcie w kratkę jeden minus. Jeśli danej czynności bardzo nie lubicie wykonywać, wpiszcie dwa minusy. Jeżeli zaś danej czynności nie znacie lub nie wykonywaliście nigdy i trudno Wam odpowiedzieć na pytanie, wpiszcie w kratkę znak zapytania. Starajcie się odpowiedzieć na pytanie szczerze, nie namyślając się długo.
Wynik tego ćwiczenia wskazuje kierunek rozwoju zainteresowań zawodowych.
Instrukcja
Masz przed sobą bardzo proste pytania. Dotyczą one czynności, które lubisz i których nie lubisz wykonywać. Na każde pytanie należy odpowiedzieć, wpisując wskazane znaki: +, -, ?
w odpowiednie kratki arkusza odpowiedzi. Pytania są ponumerowane – każdemu pytaniu odpowiada na arkuszu kratka oznaczona tym samym numerem. Jeżeli daną czynność bardzo lubisz, wpisz w odpowiednią kratkę dwa plusy. Jeśli tylko lubisz, wpisz jeden plus. Jeśli danej czynności nie lubisz wykonywać, wpisz w kratkę jeden minus, jeżeli danej czynności bardzo nie lubisz wykonywać, wpisz dwa minusy. Natomiast w przypadku, gdy danej czynności nie znasz lub nie wykonywałeś nigdy i trudno Ci na pytanie odpowiedzieć, wpisz w kratkę znak zapytania.
Po wypełnieniu kwestionariusza dodaj wszystkie plusy, które zaznaczyłeś w każdej kolumnie.
Czy lubisz?
1. Uczyć się języka polskiego.
2. Wykonywać działania matematyczne.
3. Poznawać życie roślin i zwierząt.
4. Czytać czasopisma i książki o tematyce technicznej.
1. Poznawać pracę pielęgniarki, higienistki, itp.
2. Dbać o porządek w domu, klasie, szkole.
3. Chodzić na koncerty do filharmonii.
4. Należeć do szkolnego klubu sportowego.
5. Wyrażać na piśmie swoje spostrzeżenia i myśli (pisać wiersze, opowiadania, pamiętnik).
6. Uczyć się matematyki.
7. Uczyć się biologii, botaniki i zoologii.
8. Zwiedzać wystawy techniczne albo słuchać audycji o nowościach technicznych.
9. Czytać o tym, jak ludzie nauczyli się walczyć z chorobami.
10. Pomagać w gospodarstwie domowym.
11. Tańczyć w dyskotece.
12. Brać udział w zawodach sportowych.
13. Uczyć się języka obcego, próbować posługiwać się nim w rozmowie.
14. Czytać książki, czasopisma zawierające łamigłówki matematyczne.
15. Wykonywać doświadczenia biologiczne.
16. Wykonywać prace na zajęciach techniki.
17. Opiekować się chorymi, doglądać prawidłowego przyjmowania przez nich leków.
18. Szyć i haftować.
19. Śpiewać w chórze, zespole muzycznym.
20. Chodzić na górskie wycieczki.
21. Bywać w teatrze, muzeum, na wystawie sztuki.
22. Uczestniczyć w zajęciach kółka matematycznego.
23. Pracować w sadzie, ogrodzie.
24. Wykonywać remontowe prace budowlane, zwiedzać place budów.
25. Opiekować się dziećmi.
26. Dokonywać zakupów.
27. Oglądać przedstawienia baletowe.
28. Jeździć na rowerze.
29. Uczestniczyć w zajęciach kółka polonistycznego.
30. Samodzielnie rozwiązywać w domu dodatkowe zadania i przykłady z matematyki.
31. Przeprowadzać doświadczenia z roślinami.
32. Montować i naprawiać różne maszyny, przyrządy i mechanizmy.
33. Poznawać budowę organizmu człowieka.
34. Przekonywać o czymś innych ludzi.
35. Projektować wystrój swojego pokoju, klasy szkolnej.
36. Brać udział w sportowych grach zespołowych.
37. Omawiać z kolegami, koleżankami, rodziną przeczytane książki, obejrzane filmy.
38. Brać udział w olimpiadach matematycznych.
39. Uczestniczyć w zajęciach kółka biologicznego.
40. Sporządzać modele samolotów, szybowców, okrętów, itp.
41. Poznawać przyczyny powstawania różnych chorób.
42. Poznawać ludzi i obcować z nimi.
43. Grać na jakimś instrumencie.
44. Jeździć na nartach.
45. Czytać literaturę piękną.
46. Odkrywać, gdzie w otaczającym nas świecie matematyka ma praktyczne zastosowanie.
47. Obserwować naturę.
48. Wykonywać prace związane z mechaniką.
49. Czytać i opowiadać dzieciom bajki, bawić się z nimi.
50. Przygotowywać posiłki.
51. Należeć do zespołu tanecznego.
52. Grać w tenisa.
53. Czytać artykuły z dziedziny krytyki literackiej.
54. Uczyć się fizyki.
55. Czytać o odkryciach z dziedziny chemii.
56. Wykonywać rysunki techniczne.
57. Uczestniczyć w lekcjach biologii.
58. Być odpowiedzialnym za wyżywienie kolegów na obozach wędrownych i wycieczkach.
59. Projektować stroje.
60. Pływać.
61. Uczyć się historii.
62. Przeprowadzać doświadczenia z fizyki.
63. Rozwiązywać zadania z chemii.
64. Obserwować pracę różnych maszyn, zwiedzać zakłady pracy, warsztaty.
65. Poznawać pracę lekarza.
66. Prać, prasować odzież.
67. Brać udział w zajęciach kółka plastycznego.
68. Kibicować ulubionym drużynom sportowym.
69. Omawiać bieżące wydarzenia polityczne w kraju i zagranicą.
70. Czytać literaturę popularnonaukową z zakresu odkryć fizycznych.
71. Przeprowadzać doświadczenia z chemii.
72. Poznawać budowę urządzeń radiotechnicznych.
73. Wyjaśniać kolegom, jak wykonywać zadania szkolne.
74. Świadczyć różne usługi potrzebującym ludziom.
75. Słuchać muzyki, kolekcjonować ulubione nagrania.
76. Oglądać w telewizji zawody sportowe.
77. Czytać o tematyce historycznej.
78. Uczestniczyć w zajęciach kółka fizycznego.
79. Wykrywać zjawiska chemiczne w przyrodzie.
80. Naprawiać domowe urządzenia elektryczne.
81. Odpowiadać przy tablicy, występować przed klasą, szkołą.
82. Naprawiać sprzęt gospodarstwa domowego.
83. Malować pejzaże z natury.
84. Uczestniczyć w lekcjach w-f.
85. Zwiedzać muzea historyczne, poznawać zabytki.
86. Czytać książki, czasopisma dotyczące fizyki.
87. Uczyć się chemii.
88. Orientować się w schematach radiowych, telewizyjnych, magnetofonowych, itp.
89. Pełnić funkcję zastępowego, drużynowego w harcerstwie.
90. Być dyżurnym na przerwach lekcyjnych w szkole.
91. Fotografować przyrodę.
92. Grać w kometkę.
93. Brać udział w pracy społecznej.
94. Odkrywać, gdzie w otaczającym nas świecie fizyka ma praktyczne zastosowanie.
95. Uczestniczyć w zajęciach kółka chemicznego.
96. Gromadzić ciekawe artykuły z różnych czasopism o tematyce technicznej.
97. Pomagać ludziom chorym lub starym przy wykonywaniu różnych prac domowych.
98. Nakrywać do stołu i podawać potrawy rodzinie lub znajomym.
99. Brać udział w konkursach plastycznych.
100. Jeździć na rolkach.
[1] Sołtysińska G., Woroniecka J., (2006), Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu, Warszawa: KOWEZIU.