foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

24.06 i 17.06  środa TEMAT: Podsumowanie wiadomości o bezkręgowcach i kręgowcach

Bezkręgowce

Cechy wspólne bezkręgowcę :

-naskórek jednowarstwowy

-brak szkieletu wewnętrznego

-szkielet zewnętrzny w postaci pancerza , muszli

-układ nerwowy położony po stronie brzusznej

-układ krwionośny położony po stronie grzbietowej

-duża grupa to pasożyty 

Bezkręgowce-podział 

Parzydełkowce: chełbia, stułbia , ukwiał , koralowce

Płazińce: tasiemiec, motylica, wypławek

Nicienie: glista, owsik, włosień spiralny

Pierścienice: nereida, dżdżownica , pijawka

Stawonogi: rak, trzmiel, pająk

Mięczaki: skójka, winniczek, mątwa

Kręgowce:

Cechy wspólne kręgowców

  • Pokrycie ciała stanowi wielowarstwowy nabłonek i wielowarstwowa skóra właściwa.

    - Szkielet osiowy tworzy struna grzbietowa zastąpiona przez czaszkę i kręgosłup (chrzęstny lub kostny).

    - Ośrodkowy układ nerwowy składa się z mózgowia (kresomózgowie, międzymózgowie, śródmózgowie, tyłomózgowie i rdzeń przedłużony) oraz rdzenia kręgowego.

    - Narządy zmysłów są różnie rozwinięte u różnych grup i są to: narząd wzroku, słuchu i równowagi, zmysłu chemicznego, dotyku oraz u kręgowców pierwotnie wodnych – linia naboczna.

    - Układ krążenia jest zamknięty, serce kilku jamiste, jeden lub dwa (u form lądowych) obiegi krwi; hemoglobina w erytrocytach.

    - Układ oddechowy związany jest z pokarmowym; występuje w postaci skrzel lub płuc.

    - Układ pokarmowy zróżnicowany na jamę gębową, gardziel, przełyk, żołądek, dwunastnicę, do której uchodzą wątroba i trzustka, jelito cienkie, jelito grube i odbyt; u wielu kręgowców występuje kloaka.

    - W układzie wydalniczym znajdują się: para nerek, moczowody, pęcherz moczowy, kloaka lub oddzielny otwór wydalniczy.



    - Rozmnażanie – rozdzielnopłciowość, jajorodność, jajożyworodność lub żyworodność.

    - Występowanie stadium larwy w rozwoju płazów.

    - Obecność błon płodowych u owodniowców (gady, ptaki, ssaki).

    - Występowanie szczęk i parzystych kończyn

 Kregowce -podział

Ryby: karp, rekin, szczupak

Płazy: żaba trawna, ropucha szara, salamandra

Gady: zaskroniec, jaszczurka, zółw

Ptaki: gołąb, pingwin, struś

Ssaki: dziobak, kangur, koń

10.06.2020  środa

temat : powtórzenie i sprawdzenie wiadomości o ptakach i ssakach


Rozpoznaj ssaka , którego zdjęcie widzisz  . Opisz je uwzględniając charakterystyczne cechy ssaków .

Dziiś  lekcja oline tak jak zawsze 9.45 wysyłam link. Proszę przygotujcie się z ptaków  i  ssaków , szczególnie Ci którzy pretendują do wyższych ocen. Do godziny 10.20 powtarzamy później wysyłam  test w pdf . Odpowiedzi piszemy na oddzielnej kartce   lub w teście ale uważajcie. 

03 czerwca 2020 środa

temat nr 27: Różnorodność ssaków i ich znaczenie. Lekcja online 

Podręcznik  str 148-154

Do zeszytu

  1. Zróżnicowanie uzębienia ssaków

- ssaki kopytne-rozbudowane zęby przedtrzonowe i trzonowe o szerokiej rozbudowanej powierzchni 

-mięsożercy –silne kły, łamacze (zęby przedtrzonowe i trzonowe)  

-gryzonie –mocne dobrze rozwinięte siekacze, najczęściej rosnące przez całe życie

2.    Modyfikacje kończyn przystosowanie do środowiska  życia-wybrane przykłady zwierząt 

-nietoperz

-kret 

-delfin

-małpa

-pies

-koń

3. Przegląd ssaków łożyskowych.

a. owadożerne

b. gryzonie

c. drapieżne

d. nietoperze

e. parzystokopytne

f. nieparzystokopytne

g. walenie

h. naczelne 

4. Znaczenie i ochrona ssaków

Do wykonania na lekcji  (można wydrukować  lub przygotować na komputrze z do wspólnego rozwiązywania na lekcji online )

 karta pracy  nr 1,

karta pracy  nr  2

 Na następną  lekcję  przygotuj się do podsumowania działu 4 ptaki i ssaki  ze szczególnym uwzględnieniem ssaków  (podręcznik  str 155-157)

27.05.2020 środa  

Temat nr 26 : Rozmnażanie się i rozwój ssaków. Lekcja online

Link wyślę do Was o godzinie 9.45

Podręcznik str. 144-147

Podział ssaków : łożyskowce, torbacze, stekowce 

1.Żyworodność u ssaków .

ŻYWORODNOŚĆ  TO SPOSÓB ROZRODU , KTÓRY POLEGA NA  ROZWOJU ZARODKA W ORGANIŹMIE MATKI .

  1. Błony płodowe : owodnia, omocznia, kosmówka
  2. Łożysko-narząd powstający z błony śluzowej macicy i kosmówki.

2.Rola łożyska

Schemat str. 145

3. Ciąża-okres rozwoju zarodka, później płodu wewnątrz ciała samicy .

4. Ssaki po urodzeniu

Bezradne, wymagają opieki, ssą mleko matki .

5. Torbacze

6. Stekowce

20.05.2020 środa

temat nr  25 Ssaki ogólna charakterystyka

Podręcznik str 138-143

Do zeszytu

1. Przystosowania ssaków do życia w różnych strefach klimatycznych.

2. Morfologia ssaka.

-elementy budowy zewnętrznej

3.  Skóra i jej wytwory

a. pokrycie ciała -włosy (wełna, sierść, futro, kolce nieliczne łuski )

b. gruczoły (potowe, łojowe, zapachowe, mleczne)

c. rogi , pazury kopyta 

4. Narządy zmysłów u wybranych ssaków

5. Uzębienie ssaków

siekacze, kły , przedtrzonowe , trzonowe (zróżnicowanie w zależności od spożywanego pokarmu)

PODSUMOWANIE

  • Ssaki to zwierzęta, które karmią swoje młode mlekiem matki; ich ciało zwykle jest pokryte włosami.
  • Wszystkie ssaki są stałocieplne.
  • Ssaki są na ogół żyworodne. U większości podczas ciąży wykształca się łożysko; tylko nieliczne są jajorodne.
  • Ssaki opiekują się potomstwem.
  • Ssaki opanowały wszystkie środowiska na Ziemi.

 

Narysuj fragment skóry i oznacz  str 141  (w kółku )

 

karta pracy załącznik 

uzupełnij wiedzę z  epodreczniki (link)

https://epodreczniki.pl/a/ssaki/D18sT1ZyF

Praca do odesłania do 03 czerwca 2020 tj. do środy za  dwa tygodnie

Przygotuj się do wykonania pracy zaliczeniowej tj. kartki pocztowej  pod nazwą „ Zwierzęta najbliższej okolicy” Kartka ze zdjęciem, rysunkiem  i opisem (pracę możesz wykonać z użyciem technik komputerowych lub ręcznie) pokazujesz wybrane zwierzę żyjące w Twoim najbliższym otoczeniu może to być wybrany przez Ciebie  ślimak, dżdżownica , owad np. biedronka, motyl ,  żaba , jaszczurka, ptak,  ssak  (z grup zwierząt , które poznawaliśmy w bieżącym roku szkolnym ).

 Co ma się znaleźć na kartce pocztowej: zwierzę które  pokazujesz  jego nazwa polska i łacińska , po drugiej stronie kartki  opis tego zwierzęcia .  Zachowaj wielkość pracy i cechy  kartki pocztowej . Wykonaj zdjęcie wykonanej pracy z  obydwu stron  prześlij na mojego emaila .

Obserwując  zwierzęta w swoim otoczeniu pamiętaj o bezpieczeństwie i rozwadze.

Copyright © 2020 Szkoła Podstawowa w Bedlnie Rights Reserved.