foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Dzień dobry!
Temat naszych zajęć: Bezpieczne wakacje
Jeszcze raz przypominam też o zagrożeniach zwiazanych z koronawirusem.

Wakacje to okres, w którym znajdujemy czas na zabawę, relaks i drobne szaleństwa.

Nie mamy obowiązków związanych ze szkołą i nauką, więc możemy bez ograniczeń planować najróżniejsze przygody, w których będziemy brać udział. Niektórzy spotykają się z przyjaciółmi i wspólnie świetnie się bawią, inni wybierają się na rodzinne wyjazdy. Nikt nie siedzi w domu, kiedy za oknem mamy słoneczną, piękną, zachęcającą do wyjścia pogodę. Jednak wszyscy musimy pamiętać, że dobra zabawa nie zwalnia nas z obowiązku dbania o swoje i innych bezpieczeństwo. Jak powinniśmy postępować, aby wakacje zawsze kojarzyły nam się z samymi przyjemnościami? Wystarczy wykazać zdrowy rozsądek i pamiętać o kluczowych zasadach bezpieczeństwa.

 

Oto najważniejsze zasady, którymi powinniśmy się kierować, aby bezpiecznie spędzić wakacje:

  1. Zawsze informuj rodziców, gdzie i z kim przebywasz. Przekaż im także, o której godzinie zamierzasz wrócić.
  2. Noś ze sobą numer telefonu do rodziców.
  3. Pamiętaj o zasadach bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię – przechodź na pasach dla pieszych i na zielonym świetle.
  4. Do zabawy wybieraj zawsze miejsca oddalone od jezdni.
  5. Zawsze zapinaj pasy w samochodzie.
  6. Nie rozmawiaj z obcymi.
  7. Poinformuj rodziców, gdyby ktoś Cię zaczepiał.
  8. Nie oddalaj się z nieznajomymi, nie wsiadaj z nimi do samochodu.
  9. Nie bierz słodyczy ani innych prezentów od obcych.
  10. Pamiętaj o numerach alarmowych. W razie potrzeby dzwoń i wezwij pomoc.
  11. Kąp się tylko w miejscach do tego przeznaczonych, na strzeżonych i bezpiecznych kąpieliskach.
  12. Nie wchodź do wody bez opieki osoby dorosłej.
  13. Nie pływaj w czasie burzy, mgły, gdy wieje porywisty wiatr.
  14. Pamiętaj o ochronie przed słońcem. W czasie upałów pij dużo wody i zawsze noś nakrycie głowy. Przed wyjściem na zewnątrz posmaruj się kremem z filtrem.
  15. Zadbaj o właściwy ubiór – strój z elementami odblaskowymi, kask ochronny podczas jazdy na rowerze czy odpowiednie buty w czasie wycieczki w góry.
  16. W górach nie wyruszaj w trasę, jeśli widzisz, że nadchodzi burza.
  17. Szukaj bezpiecznego schronienia podczas burzy.
  18. Podczas górskich wycieczek nie schodź ze szlaku.
  19. Nie oddalaj się bez pytania od rodziców – w nowych miejscach łatwo się zgubić.
  20. Po każdym wyjściu z miejsc zalesionych dokładnie sprawdź skórę na obecność kleszczy.
  21. Uważaj na rośliny, na których się nie znasz. Niektóre jagody, liście czy grzyby są trujące.
  22. Podczas spacerów po lesie stosuj preparaty odpędzające owady i kleszcze.
  23. Nie rozpalaj ogniska w lesie.
  24. Nie baw się z obcymi zwierzętami. Nawet przyjaźnie wyglądający pies czy kot może Cię ugryźć, gdy spróbujesz go pogłaskać.
  25. Bądź rozsądny i zachowaj umiar we wszystkim, co robisz.

Formy wypoczynku letniego dzieci i młodzieży organizator zgłasza do Kuratorium Oświaty, a szczegółowe informacje na temat organizowanego wypoczynku można znaleźć w elektronicznej bazie https://wypoczynek.men.gov.pl. Nadzór nad wypoczynkiem w zakresie sanitarno-higienicznym sprawuje Państwowa Inspekcja Sanitarna.

Więcej o bezpiecznym wypoczynku na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Do pobrania:

Dzień dobry. 

Dzisiaj będzie o kreatywności.

Jednym z elementów, który niszczy naszą dziecięcą kreatywność jest chęć dopasowania się do otoczenia. Zapytaj uczniów, co jeszcze lub kto, może wpływać negatywnie na twórcze pomysły dzieci. Prawdopodobnie padnie odpowiedź, że dorośli lub nauczyciele. I to jest niestety prawda. Na jej potwierdzenie włącz tę krótką animację.

 

 


Porozmawiajcie wspólnie o tym filmie.

Czy zastanawialiscie się kiedykolwiek nad istotą rzeczy. Dlaczego stół jest stołem, a krzesło krzesłem? Jakie funkcje pełnią te przedmioty, a jakie mogłyby pełnić.

Np. na stół w jadalni mógłby się zamienić w scenę, a gdyby krzesło odwrócić do góry nogami, byłoby karuzelą wink

Przeczytajcie!

Wisława Szymborska
„Wywiad z dzieckiem”

Mistrz od niedawna jest wśród nas.
Dlatego czai się ze wszystkich kątów.
Zasłania twarz rękami i patrzy przez szparkę.
Staje czołem do ściany, potem odwraca się nagle.

Mistrz odrzuca z niesmakiem absurdalną myśl,
że stół spuszczony z oka musi być stołem bez przerwy,
że krzesło za plecami tkwi w granicach krzesła,
i nawet nie próbuje skorzystać z okazji.

To prawda, trudno świat przyłapać na inności.
Jabłoń wraca pod okna tuż przed oka mgnieniem.
Tęczowe wróble zawsze pociemnieją w porę.
Ucho dzbanuszka złowi każdy szmer.
Szafa nocna udaje bierność szafy dziennej.
Szuflada stara się przekonać Mistrza,
że jest w niej to, co do niej wcześniej włożono.
Nawet w książce z bajkami otwartej znienacka,
królewna zawsze zdąży usiąść na obrazku.

Czują we mnie przybysza – wzdycha Mistrz –
nie chcą obcego przyjąć do wspólnej zabawy.
Bo żeby wszystko, cokolwiek istnieje,
musiało istnieć tylko w jeden sposób,
w sytuacji okropnej, bo bez wyjścia z siebie,
bez pauzy i odmiany? W pokornym stąd – dotąd?
Mucha w pułapce muchy? Mysz w potrzasku myszy?
Pies nigdy nie spuszczany z utajonego łańcucha?
Ogień, który nie może zdobyć się na nic innego,
jak sparzyć po raz drugi ufny palec Mistrza?
Czy to jest ten właściwy ostateczny świat:
rozsypane bogactwo nie do pozbierania,
bezużyteczny przepych, wzbroniona możliwość?

NIE – krzyczy Mistrz i tupie tyloma nogami
iloma rozporządza – w tak wielkiej rozpaczy,
że mało by tu było i sześciu nóg chrząszcza.


Nie rezygnuj z mistrza, którym jesteś. Jak ocalić wewnętrzne dziecko?

 

Dzień dobry.

Dzisiaj tematyka planowania przyszłości. Na filmowo. Miłego oglądania.

„Def”

reż. Ian Clark, 14 min. (2003)

Film Iana Clarka „Def” to zdobywca wielu różnych nagród, między innymi Nagrody Publiczności i Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmu dla Dzieci w Nowym Jorku. Tony, niesłyszący nastolatek, nie ma w sobie zgody na życie, które planują dla niego inni. Pasjonuje go rap i wbrew wszystkiemu chciałby się związać z nim swoją przyszłość. Inspirująca historia o bezkompromisowym podążaniu za marzeniem i realizacji własnego powołania.

Prezentacja Richarda St. Johna – Link

 

Inne filmy podejmujące temat planowania przyszłości:

  1. Billy Eliot (2000), reż. Stephen Daldry, 110’
  1. Fotograf wojenny (2001), reż. Christian Frei, 96’

http://akademiadokumentalna.pl/media/Ja-oglądam-Fotograf-wojenny.pdf

 

  1. Giovanni i jego wodny balet (2014), reż. Astrid Bussink, 17’

http://docsag.pl/pl/movies/giovanni-i-jego-wodny-balet/?dist=warszawa

  1. Szermierz (2014), reż. S. L. Wilmont, 29’

http://www.nhef.pl/edukacja/film.do?id=8371&ind=tytul%3dzestaw

  1. Punkt wyjścia(2014), reż. Michał Szcześniak, 26’

http://ninateka.pl/film/punkt-wyjscia-michal-szczesniak

  1. W krainie jaskrawych zabawek (2006), reż. Mateusz Dymek, 31’

http://ninateka.pl/film/w-krainie-jaskrawych-zabawek-30-minut-studio-munka

  1. Księżniczka i mur(2012), reż. Małgorzata Kozera, 14’

http://ninateka.pl/film/ksiezniczka-i-mur-malgorzata-kozera

  1. Gośka gola!(2007), reż. Joanna Kaczmarek, 10’

http://ninateka.pl/film/goska-gola-pierwszy-dokument-studio-munka

  1. Niepokoje (audycja radiowa)(1976), redakcja Jolanta Grzegorek, 11’

http://ninateka.pl/audio/rozglosnia-harcerska-niepokoje-audycja-o-wychowankach-zakladow-poprawczych

  1. Urodziny (2011), reż. Maciej Sobieszczański, 26’

http://ninateka.pl/film/urodziny-maciej-sobieszczanski

Kochani Uczniowie!

W Dniu Waszego Święta życzę Wam samych dobrych dni i marzeń, które się spełniają!

Wasza Pani ;)

Oto nasze dzisiejsze zajęcia:

Odczytywanie listów dzieci z różnych krajów i dyskusja nad każdym z nich.

Teksty listów:

  • List z Japonii

    Moja mama nie pracuje, wychowuje młodszą siostrę. Codziennie, gdy wracają ze spaceru, wyjmują z naszej skrzynki pocztowej listy. Wczoraj przyszły dwa listy i po obiedzie mama dała zaklejony list tacie i drugi mnie mówiąc, że to od mojej koleżanki. List był otwarty.

    Czy mama miała prawo czytać list zaadresowany do mnie?

  • List z Holandii

    Drodzy koledzy! Mam ciemny kolor skóry. Byłem wczoraj u lekarza, w poczekalni była też inna mam z białym dzieckiem. Pani doktor spojrzała na mnie i - chociaż byłem pierwszy - kazała mi czekać. Najpierw zbadała białe dziecko.

    Czy zostałem dobrze potraktowany? Było mi przykro.

  • List z Kanady

    Mam na imię Mary i jestem smutna, bo bardzo szybko się męczę. Na lekcjach wychowania fizycznego nikt nie chce ćwiczyć ze mną w parze, bo przez moje wolne tempo przegrywa. Zawsze czekam, żeby ktoś wybrał mnie do swojej drużyny, ale nikt nie chce.

    Co mam zrobić? Czy koleżanki i koledzy muszą mnie tak traktować?

  • List z Rosji

    Nazywam się Masza. Mam dwie siostry i trzech braci. Mieszkamy w niewielkim mieszkaniu, nie mam więc swojego miejsca do odrabiania lekcji i zabawy. Często jestem nieprzygotowana do lekcji, bo młodsze rodzeństwo mi przeszkadzało.

    Co możecie mi poradzić?

  • List z Polski

    Koleżanki i koledzy! Chodzę do czwartej klasy. Wczoraj chciałem opowiedzieć naszej pani i kolegom z klasy, jakie mam świetne pomysły na wycieczkę. Jednak pani nie chciała mnie wysłuchać, a jeden kolega powiedział, że ja nigdy nie mam dobrych pomysłów.

    Poczułem się bardzo źle. Dlaczego tak mnie potraktowano?

  • List z Indii

    Dzień dobry! Jestem Amelia. Mam 7 lat. Jakiś czas temu moi ubodzy rodzice oddali mnie pewnej bogatej rodzinie z miasta. Pracuję u nich od rana do wieczora - sprzątam, piorę, pilnuję dziecka, pomagam gotować, przynoszę wodę. Często jestem głodna, bo gdy zrobię coś nie na czas, nie dostaję posiłku. Bardzo tęsknię za rodzicami.

    Czy zawsze już tak będzie?

    (Teksty listów na podst. B. Brygider: Prawa dziecka - scenariusz zajęć w klasie III. "Życie Szkoły", 2000, nr 8)

    A/ Jakie prawo zostało złamane w danej sytuacji oraz jak można temu zaradzić?

    B/ Czy najważniejsze postanowienia Konwencji są przestrzegane, a jeśli nie, dlaczego tak się dzieje i jak można temu zaradzić?



    Tak więc wszystkie dzieci mają prawo:
    • do życia i prawidłowego rozwoju fizycznego, psychicznego i umysłowego;
    • do miłości i wychowania przez oboje rodziców, także gdy rodzice nie mieszkają razem;
    • do nauki, wypoczynku i pełnej opieki medycznej, gdy zajdzie taka potrzeba;
    • do wypowiedzi, własnego zdania w ważnych dla nich sprawach, w których dorośli powinni ich wysłuchać;
    • do szanowania ich godności i prywatności;
    • do życia bez przemocy i poniżenia;
    • do ochrony przed złym traktowaniem i krzywdzeniem fizycznym i psychicznym;
    • aby wszystkie sprawy w sądach i urzędach, dotyczące dzieci, uwzględniały przede wszystkim ich dobro, a dopiero potem interesy dorosłych
    Odczytanie przez ucznia wierszowanych praw dziecka zamieszczonych na zakładkach (źródło: Z. Różycka: Scenariusz apelu na temat postanowień Konwencji o Prawach Dziecka. "Wszystko dla Szkoły", 2000, nr 9)


    Niech się wreszcie każdy dowie
    i rozpowie w świecie całym,
    że dziecko to także człowiek,
    tyle, że jeszcze mały.
    Dlatego ludzie uczeni,
    którym za to należą się brawa,
    chcąc wielu dzieci los odmienić,
    spisali dla nas mądre prawa.
    Więc je na co dzień i od święta
    spróbujcie dobrze zapamiętać.
    Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
    a szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
    Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
    i mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
    Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać
    i każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
    Jeśli mam albo tata już nie mieszka z nami,
    nikt nie może mi zabronić spotykać ich czasami.
    Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
    mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
    Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
    a gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Dzień dobry.

 

Dzisiaj chciałabym, żebyście pochylili sie nad problemem niepełnosprawności.

Oto kilka filmów ukazujacych tę tematykę.

„Bro”

reż. Chris Dundon, 18 min. (2010)

Film Chrisa Dundon-Smitha „Bro” to bardzo nośny edukacyjnie materiał do pracy warsztatowej na temat niepełnosprawności.

Mark jest bratem głównego bohatera filmu, Simona. Cierpi na zespół łamliwego chromosomu X – chorobę genetyczną cechująca się obniżeniem poziomu rozwoju intelektualnego różnego stopnia. Niektóre objawy behawioralne tej choroby niekiedy pokrywają się z objawami charakterystycznymi dla autyzmu. Simon jest nowy w mieście i pomimo letniej pory unika przebywania na zewnątrz, co jest powodem frustracji dla matki chłopców. Chłopak obawia się, że pokazywanie się z niepełnosprawnym bratem przysporzy mu tylko niepowodzeń w relacjach z nowo poznanymi rówieśnikami.

Inne filmy podejmujące temat niepełnosprawności:

  1. Prezent (2014), reż. Jacob Frey, 4’

http://www.jacobfrey.de/thepresent/

  1. Bracia (2011), reż. Hilt Lochten, 15’

https://vimeo.com/84235119

  1. Rozumiemy się bez słów (2014), Eric Lartigau, 106’

https://www.youtube.com/watch?v=kSR9PdIRxlo

  1. Ze wszystkich sił(2013), reż, Nils Tavernier, 86’
  1. Chce się żyć (2013), reż. Maciej Pieprzyca 107’

https://www.youtube.com/watch?v=qHZo0LMBOw4

  1. Nienormalni (1990), reż. Jacek Bławut, 78’

http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=4212257

  1. Kuloodporni (2016), reż. Izolda Czmok-Nowak

trailer: https://www.youtube.com/watch?v=_BVSzXYpb2E

  1. Brzydkie słowa (2009), reż. Marcin Maziarzewski, 25’

https://vimeo.com/33342683

  1. Superbrat / Superbror (2009), reż. Birger Larsen, 69’

https://www.youtube.com/watch?v=UZFkyKXlgsM

  1. Napoleon in Exile (2015), reż. Michael Lukk Litwak 16’

https://www.shortoftheweek.com/2016/11/02/napoleon-in-exile/

Co Wy sadzice na ten temat?

Jakie emocje w was wywołuje?

Napiszcie, narysujcie, wyślijcie do mnie.

Pozdrawiam.

 

Copyright © 2020 Szkoła Podstawowa w Bedlnie Rights Reserved.