WSPARCIE UCZNIÓW

Powiedzmy, że udało ci się opracować własny system nauki w domu. Masz ustalone zasady obowiązujące w rodzinie, przydatny rozkład dziennych zajęć i czynności, plan zadań do wykonania wraz z terminami i sposobem przesłania ich do nauczyciela. W miarę możliwości zorganizowałeś sobie odpowiednie warunki sprzyjające uczeniu się.

W głowie zakodowałeś zasadę; „Podczas nauki jest tylko nauka! Gry, ploteczki  i inne przyjemności mają swój czas później”. SUPER!!!

Chcesz nie tylko się uczyć, ale chcesz to robić skuteczniej! A to kolejny poziom. Jak go osiągnąć? Podpowiadam…. 

CZYNNIKI WYOBRAŻENIOWO-SKOJARZENIOWE SPRZYJAJĄCE ZAPAMIĘTYWANIU:

1. Zaangażowanie zmysłów.
2. Ruch - wyobrażenie osób lub przedmiotów w ruchu.
3. Kolor - do wyobrażeń stosuj kombinacje, wzory, jaskrawe kolory, nierealne, nietypowo zestawione.
4. Wyobrażenie wielkości-zwiększanie lub zmniejszanie rzeczywistych rozmiarów w wyobraźni.
5. Wyobrażenie ilości-dziesiątki, setki tego, co trzeba zapamiętać.
6. Atmosfera zabawy - śmieszne, karykaturalne wyobrażenia.
7. Stosowanie symboli - zamiast zwykłego wyobrażenia wstaw symboliczne np.zamiast łóżka-hamak.
8. Porządkowanie-grupowanie i ustalanie kolejności według jakiegoś kryterium, hierarchicznie.
9. Numerowanie - dodaje szczegółowości, przydatne przy porządkowaniu.

10. Pozytywne wyobrażenia-mózg chętniej je przywołuje.

11. Przesada-kolorów, ilości, kształtów, dźwięków.

MNEMOTECHNIKI-zwane systemem umieszczania. Opierają się na wyobraźni i skojarzeniach. Polegają na tworzeniu umysłowych obrazów przedmiotów i idei, które są zapamiętywane przez mało wykorzystywaną na co dzień prawą półkulę mózgu. Są efektywne (według badań G.Bowera zwiększają skuteczność zapamiętania o średnio 7 razy!). Umożliwiają skuteczne kodowanie informacji. Są w miarę uniwersalne. Oszczędzają czas. Zmniejszają lęk. Są dobrą zabawą i łatwe w opanowaniu.

RODZAJE MNEMOTECHNIK:

AKRONIMY-słowa utworzone z pierwszych liter wyrazów wchodzących w skład całej grupy np.PKO, NBP, PWN. Najbardziej wskazane do zapamiętywania obiektów konkretnych i zbliżonych do siebie. Ich odmianą są twórcze zdania-ułożenie zdania z pierwszych liter wyrazów do zapamiętania.,np. Moja wiecznie zapracowana mama jutro sama usmaży nam placki –to kolejność planet Układu Słonecznego: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun, Pluton.

AKROSTYCHY-przeciwieństwo akronimów. Tworzenie zdań, z których pierwsze litery składają się na wyraz do zapamiętania np. Sam teraz rozluźniam ekstremalne spięcie = STRES.

RYMONIMY- krótkie rymowane wierszyki ułatwiające zapamiętywanie informacji np. –uje się nie kreskuje.