foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Drodzy Rodzice i Uczniowie!

Oto kilka propozycji do wykorzystania w czasie wolnym od pracy: filmy, zabawy, gry, zagadki.

Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo radości i spokoju w tym trudnym czasie.

Seria o Tosi i Tymku: https://www.youtube.com/channel/UCli2ZXAWqJ1__cX8gX2Rf-A

Dla młodszych i starszych zabawy w domu: https://mumandthecity.pl/zabawy-dla-dzieci-w-domu/

Układy taneczne https://www.youtube.com/user/malocakids/videos

oraz zagadki, quizy, https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,6758a9-podchwytliwe_zagadki.html oraz
https://samequizy.pl/bierzemy-pod-lupe-twoja-umiejetnosc-logicznego-myslenia/

Serdecznie pozdrawiam.

Witajcie!

Dzisiaj proponuję trening widzenia. Mam nadzieje, że wam się spodoba. Pozdrawiam serdecznie.

TRENING WIDZENIA 

( za M. Markiewiczem)

 Zasłanianie oczu

Gdy poczujesz zmęczone oczy zasłoń je.

Usiądź przy stole lub biurku, oprzyj na nim łokcie i zasłoń oczy dłońmi.

UWAGA! Nie wolno naciskać gałek ocznych.

Palce spoczywają na czole. Dłonie ułożone są tak, aby otwarte oczy nie miały dostępu światła.

Przytrzymaj ręce w ten sposób kilka minut.

 

Przyklejone oczy

Ćwiczenie to możesz wykonać na siedząco lub stojąco.

Popatrz przed siebie, znajdź coś na czym możesz zatrzymać wzrok.

Ruszaj powoli głową na boki, utrzymując wzrok w tym jednym, wybranym miejscu.

Unoś i opuszczaj głowę.

Rób to powoli, szczególnie na początku .

Mruganie i ziewanie

Mrugnij kilka razy szybko i swobodnie, po czym na chwilę zasłoń oczy rękoma.

Teraz kilkanaście mrugnięć i zasłoń.

Kilkadziesiąt mrugnięć – i zasłoń.

Ziewnij.

Swobodne mruganie i ziewanie oczyszczają i nawilżają oczy.

Wodzenie wzdłuż istniejących linii

 

Ćwiczenie możesz wykonać stojąc lub siedząc.

Patrz wzdłuż istniejących linii na suficie – obrysuj sufit wzrokiem zaczynając od lewej strony, następnie od prawej.

Połącz sufit z podłogą – prowadź wzrok w narożnikach z góry na dół, następnie z dołu do góry.

Podstawowe zasady właściwej postawy podczas pracy z komputerem

Drogie Uczennice/ Drodzy Uczniowie,

od kilku tygodni,  spędzacie więcej czasu przy komputerze. Bywa, że odczuwacie bóle głowy, kręgosłupa. Pojawiają się problemy ze wzrokiem.

Myślę, że warto poznać niebezpieczeństwa związane z pracą przy komputerze, aby nauczyć się jak rozsądnie go używać i przeciwdziałać negatywnym skutkom dla zdrowia i psychiki użytkownika.

Należy pamiętać, że dzięki prawidłowej pozycji podczas siedzenia, która najbardziej ze wszystkich pozycji obciąża kręgosłup, podejmujemy profilaktykę zespołów bólowych kręgosłupa.

Chciałbym zapoznać Was z informacjami dotyczącymi higieny pracy, nauki z komputerem/laptopem/tabletem:

  1. Starajcie się, jeśli nie ma takiej potrzeby, nie przedłużać czasu spędzanego przy komputerze. Przerwy, nawet krótkie,  są konieczne. Preferowane są krótkie przerwy po krótkich okresach pracy przy komputerze zamiast długich przerw po długich okresach pracy. Dłuższe przerwy powinny być przeznaczone na bardziej intensywne ruchowo czynności lub ćwiczenia gimnastyczne. Jest to czas na odpoczynek dla oczu, mięśni szyi, barku i dłoni.
  1. Pamiętajcie o przestrzeganiu  zasad bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w Internecie.
  2. Pamiętajcie o etykiecie językowej i kulturze w komunikacji z nauczycielami i rówieśnikami.

 Aby praca na komputerze była pożyteczna i jednocześnie przyjemna, należy spełnić następujące warunki:

  • krzesło i biurko powinny być dopasowane do twojego wzrostu;
  • klawiaturę i ekran monitora należy ustawić w odpowiedniej odległości, dostosowanej do wzrostu i wzroku użytkownika;
  • zadbaj o właściwe oświetlenie;
  • zapewnij sobie przerwy w pracy z komputerem, które pozwolą ci się zrelaksować i umożliwią odpoczynek oczom, mięśniom szyi, barku i dłoni.

Podstawowe zasady właściwej postawy podczas  pracy z komputerem:

  1. Należy opierać się plecami o oparcie krzesła, co zmniejszy zmęczenie kręgosłupa w odcinku szyjnym. Ramiona powinny zwisać swobodnie. Trzymać łokcie przy sobie lub oparte na poręczach fotela, gdyż nie obciąża to dodatkowo pleców.
  1. Głowa prosta, mięśnie karku rozluźnione, broda lekko przygięta do klatki piersiowej. Siedzisko krzesła powinno zapewnić oparcie do połowy łopatek siedzącego oraz podpórką lędźwiową. Głowę należy trzymać tak, aby szyja nie była wygięta i nie powodowało to zniekształceń odcinka szyjnego kręgosłupa.
  1. Regulować wysokość fotela, pamiętając, aby stopy swobodnie opierały się o podłogę. Nogi powinny być zgięte w kolanach pod kątem prostym.
  1. Siedzieć wygodnie, regulować oparcie. Klawiaturę ustawić nisko, aby nie powodować zgięcia rąk w nadgarstkach.
  1. Stale przysuwać się jak najbliżej do oparcia krzesła,  opierając się o podłogę całą powierzchnią stóp. Stopy trzymać ustawione swobodnie i płasko na podłodze lub na odpowiedniej podstawce – podnóżku.
  1. Klawiatura powinna być ustawiona na nieślizgającej się powierzchni i w przypadku wysokości klawiatury większej niż 3 cm, należy wyposażyć ją w odpowiednie podkładki pod nadgarstki.

Ponadto przy pracy z laptopem lub tabletem należy pamiętać, aby:

-    należy tak ustawić ekran monitora, aby unikać odbić światła od okien i oświetlenia górnego,

-    należy dobrać wielkość czcionki (zwykle ją powiększyć), aby nie obciążać nadmiernie oczu.

-    do dłuższej pracy z tabletem i laptopem należy korzystać z dołączanej klawiatury i myszki,

-  korzystanie z tabletu i laptopa przy biurku wymaga ustawienia go na podstawce w celu podniesienia jego wysokości i ustawienia kąta ok. 30-45° nachylenia ekranu (co zapobiega nadmiernemu pochylaniu się),

-  w związku z tym, że ekrany tabletów są często znacznie mniejsze niż laptopów zaleca się, aby korzystać z tabletu do przeglądania danych i korzystania z Internetu lub pisania krótkich e-maili i nie korzystać z niego dłużej niż godzinę jednorazowo (szczególnie jeśli praca z tabletem obejmuje pisanie).

Praca przy komputerze, w niewłaściwych warunkach, może być powodem różnych dolegliwości  i chorób:

  1. Długotrwałe i częste korzystanie z komputera może doprowadzić do uzależnienia                        i wpłynąć negatywnie na samopoczucie, wywołując ciągłe zmęczenie, zmianę nastrojów i zły humor oraz brak kontaktów z rówieśnikami w świecie rzeczywistym.
  1. Zbyt długie patrzenie na monitor może powodować pogorszenie wzroku.
  1. Niewłaściwa postawa, podczas siedzenia przy komputerze, może przyczynić się do zmęczenia  mięśni, bólu kręgosłupa, szyi, barku i dłoni.
  1. Długotrwała praca przy komputerze może być przyczyną choroby długotrwale obciążonych stawów.

Pamiętajcie!

Stanowisko komputerowe musi być tak przygotowane, aby zapewnić Ci bezpieczeństwo oraz przyjemną i komfortową pracę.

    (źródło: e – podręcznik. pl ,platforma edukacyjna MEN:  Jak prawidłowo pracować z komputerem)

 Dbajcie  o Siebie

Witam Państwa bardzo serdecznie!

Jak radzicie sobie Państwo i dzieci w tej wirtualnej, szkolnej rzeczywistości?
Jeżeli dzieci czują się zmęczone i potrzebują chwili wytchnienia to przesyłam ćwiczenie relaksacyjne. Niestety wymaga ono zaangażowania ze strony Rodzica, ale naprawdę warto.
Państwa zadaniem jest odczytanie tekstu treningu relaksacyjnego, który znajduje się w załączonym poniżej pliku. Dołączam także link do muzyki relaksacyjnej.

https://liblink.pl/Y8WZXkeYm3

Równolegle uruchamiamy muzykę i słowo czytane. Przed przystąpieniem proszę pamiętać o stworzeniu odpowiednich warunków: zapewnieniu ciszy, wygodnym miejscu do leżenia lub siedzenia (materace, karimaty, dywan) i wcześniejszym przewietrzeniu pomieszczenia.
Powodzenia:)

MOTYL – trening relaksacyjny

Zapraszam was do w podróż do krainy fantazji, w czasie której spotkacie pewne zwierzę. Zwierzę to rodzi się jakby dwukrotnie. Za każdym razem wygląda inaczej. Kiedy rodzi się po raz drugi, wtedy może żeglować w powietrzu na swoich przepięknych skrzydłach. Często podziwiamy wspaniałe kolory i wzory na jego skrzydłach. Nie zdradzajcie, o jakim zwierzęciu mówię. Usiądźcie spokojnie, zamknijcie oczy. Oddychajcie głęboko i spokojnie. Wyobraźcie sobie, że każdy z was jest zmęczoną małą gąsienicą. Leżycie spokojnie i cicho, otulenie mnóstwem cienkich jedwabnych nitek – jak pod chroniącą was kołdrą. Podczas gdy śpicie, wasze ciało rośnie. Wkrótce nadejdzie czas kiedy wyjdziecie ze swojej bezpiecznej otoczki jako motyle. Na wiosnę obudzicie się ze swojego snu i zobaczycie, jak przez kokon przebija kolorowe światło słońca. Światło to jest piękne i ciepłe. Macie ochotę opuścić ciemności swojego kokonu. Wyobraźcie sobie, jak kokon otwiera się z jednego końca. Bardzo powoli wychodzicie z kokonu, w którym tak długo byliście. Każdy jest teraz przepięknym motylem. Siadacie i rozpościeracie swoje skrzydła. Robicie to bardzo, bardzo powoli, ponieważ skrzydła są jeszcze wilgotne i muszą wyschnąć. Rozpościeracie skrzydła i zauważacie, że są lśniące, kolorowe i mają piękne wzorki. Czujecie siłę w swoich małych skrzydłach i chcecie sprawdzić, jak można dzięki nim latać. Zaczynacie swój pierwszy lot. Zauważacie, że możecie sterować lotem. Upajacie się uczuciem, że możecie poruszać skrzydłami. Lecicie w ciepłym słońcu. Wyglądacie jak latający kwiat. Dokąd polecicie? (1 minuta).Teraz wiecie, że możecie polegać na swoich pięknych skrzydłach. Wylądujcie gdzieś na ziemi i otulcie się skrzydłami, jak płaszczem. Przybieżcie teraz swoją ludzką postać. Zachowajcie w pamięci lekkość i piękno swojego lotu. Przeciągnijcie się, otwórzcie oczy i bądźcie znowu tutaj – orzeźwieni i pełni energii.

  1. K. Vopel, Latający dywan. Łatwiejsza nauka dzięki odprężeniu. Ćwiczenia dla dzieci od 6 do 12 roku życia, tom I

WSPARCIE UCZNIÓW

Powiedzmy, że udało ci się opracować własny system nauki w domu. Masz ustalone zasady obowiązujące w rodzinie, przydatny rozkład dziennych zajęć i czynności, plan zadań do wykonania wraz z terminami i sposobem przesłania ich do nauczyciela. W miarę możliwości zorganizowałeś sobie odpowiednie warunki sprzyjające uczeniu się.

W głowie zakodowałeś zasadę; „Podczas nauki jest tylko nauka! Gry, ploteczki  i inne przyjemności mają swój czas później”. SUPER!!!

Chcesz nie tylko się uczyć, ale chcesz to robić skuteczniej! A to kolejny poziom. Jak go osiągnąć? Podpowiadam…. 

Czytaj więcej: Mnemotechniki w uczeniu się,

Copyright © 2020 Szkoła Podstawowa w Bedlnie Rights Reserved.