13.05.2020

Zabawy logopedyczne na wesoło. Ćwiczenia artykulacyjne dla uczniów kl. IV-V

Powtarzamy sylaby:
Sza, szo, sze, szu, szy
Asz, osz, esz, usz, ysz,
Asza, osza, esze, uszu, yszy


Ćwiczymy powtarzając wyrazy: szafa, szopa, szkoła, szatnia, mysz, afisz, wieszak, kosz, koszyk, szkatułka, szminka

Przeczytaj wyraźnie i wolno wiersz. Zaprojektuj swój wymarzony szalik na chłodne dni.

,,Szalik”

Zimą, kiedy szron na szybach
i śnieżne zaspy wkoło,
z szuflady wygląda szalik;
patrzy na ciebie wesoło.
Szukasz go na dnie szafy,
w koszyku, pod poduszkami,
a on napuszony patrzy między innymi szalami.
Nie może się już doczekać,
kiedy nim szyję okręcisz
i wyjdziesz na podwórko
na łyżwach się pokręcisz.


Od lat obcokrajowcy, którzy próbują nauczyć się języka polskiego podkreślają, że to nieprawdopodobnie trudne zadanie. Są wyrazy, których nawet po kilku latach intensywnej nauki nie są w stanie wypowiedzieć. Oto dziewięć najtrudniejszych słów dla obcokrajowców. Wybór ich jest interesujący. Najtrudniej wymówić: żółć, szczęście, Pszczyna, następstw, źdźbło, bezwzględny, Szymankowszczyzna, Szczebrzeszyn i Grzegorz Brzęczyszczykiewicz. Należy przyznać, że niekiedy Polacy mają problem z wymówieniem niektórych z nich. A Ty czy potrafisz powiedzieć bezbłędnie?