foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Biblioteka Zdalna wita Was ponownie!

Kochani Uczniowie, wakacje już za pasem i powoli zbliżamy się do końca naszych spotkań online.  Mam nadzieję, że przez cały ten czas dobrze się z nami bawiliście i bawicie nadal. Czekamy już jednak z niecierpliwością na spotkania z Wami w szkole w nowym roku szkolnym. A oto kolejna garść zabaw czytelniczych dla Was.

Miłej zabawy. 

„Autorzy i bohaterowie naszych lektur”  https://learningapps.org/4283312 

„Co robimy w bibliotece”  https://learningapps.org/5117980 

„Biblioteczne memory” https://learningapps.org/11462046 

 „W bibliotece” https://learningapps.org/4600076

„Biblioteka i jej zbiory” https://learningapps.org/12729547

„Historia książki” https://learningapps.org/1606374

„Książka - moim przyjacielem” https://learningapps.org/12798475

„Kocham książki” https://learningapps.org/10308259

„Wykreślanka biblioteczna” https://learningapps.org/11301911

„Biblionerzy” https://learningapps.org/12084093

 

Opowieść o gwoździach ...

 Usiądź wygodnie i przeczytaj tę historię...

Pewnego razu, był sobie chłopiec z bardzo trudnym charakterem. Jego ojciec dał mu paczkę gwoździ i powiedział mu, żeby przybijał jeden gwóźdź do płotu w ogrodzie za każdym razem, gdy straci cierpliwość lub pokłóci się z kimś.

Pierwszego dnia chłopiec przybił 37 gwoździ do płotu w ogrodzie. W następnym tygodniu chłopiec nauczył się kontrolować i liczba wbitych gwoździ malała z dnia na dzień. Chłopiec odkrył, że łatwiej jest mu kontrolować się, niż przybijać młotkiem gwoździe do płotu.

W końcu nadszedł dzień, w którym chłopiec nie przybił ani jednego gwoździa do ogrodowego płotu. Poszedł do ojca i powiedział mu, że tego dnia nie musiał wbić żadnego gwoździa.

Ojciec powiedział mu wtedy, by wyjmował jeden gwóźdź za każdy dzień, w którym ani razu nie straci cierpliwości. Minęło wiele dni i nareszcie chłopiec mógł oznajmić ojcu, że wyjął wszystkie gwoździe z płotu.

Wtedy ojciec zaprowadził go do ogrodu i rzekł: - Synu, zachowałeś się dobrze, ale spójrz ile dziur pozostawiłeś w tym płocie. Nigdy nie będzie tak samo. Gdy pokłócisz się z kimś i powiesz mu niemiłe słowa, pozostaną rany i blizny – jak te dziury w płocie. Możesz zranić kogoś, a potem zaleczyć obrażenia, ale zawsze pozostają blizny. Nie ma znaczenia, ile razy powiesz „przepraszam” – blizny pozostaną. Rany spowodowane słowem, bolą tak samo, jak rany fizyczne.

To była wielka nauka dla małego chłopca.

 

KOLEŻANKA, KOLEGA CZY PRZYJACIÓŁKA, PRZYJACIEL

Na co dzień otoczeni jesteśmy różnymi ludźmi. W szkole, w domu, na podwórku czy na wakacjach, wszędzie spotykamy inne osoby i często nawiązujemy z nimi relacje koleżeńskie lub przyjacielskie. Z niektórymi znamy się długo, innych znamy krócej i wciąż poznajemy nowe osoby. Mówimy często: to mój znajomy, to mój kolega, to mój przyjaciel.

 Czy wiemy jednak czym różni się koleżeństwo od przyjaźni?

Najprościej mówiąc koleżeństwo łączy nas w okolicznościach, na które nie mamy wpływu. Mamy znajomych i kolegów w klasie, w bloku , na podwórku, w drużynie sportowej, na wakacjach, Z niektórymi mówimy sobie tylko „cześć”, z innymi rozmawiamy czy spotykamy się częściej, niektórych bardziej lubimy.

Spośród tych wszystkich kolegów i koleżanek, czy znajomych z biegiem czasu sami wybieramy sobie jednego czy kilka osób, z którymi szczególnie często spędzamy czas i na których zawsze możemy liczyć. Nazywamy ich przyjaciółmi.

 Ale, aby nazwać kogoś prawdziwym przyjacielem potrzeba dużo czasu na wzajemne poznanie się, poznanie swoich zainteresowań, poglądów. Z przyjaciółmi dzielimy się swoimi tajemnicami, pomagamy sobie w trudnych sytuacjach.

Przyjaciel to ktoś, komu można zaufać.

 

KOLEŻEŃSTWO 

  • Wspólne uczestnictwo w jakimś większym lub mniejszym zespole ludzi,
  • Rodzaj więzi, która wynika z przynależności do danej grupy np.: kolega z tego samego podwórka, Bezinteresowność, 
  • Szczerość,
  • Życzliwość,
  • Wyrozumiałość,
  • Solidarność,
  • Cierpliwość,
  • Gotowość do wspólnej zabawy.

PRZYJAŹŃ 

  • Pomoc w trudnych chwilach,
  • Wzajemne zwierzania,
  • Akceptacja drugiego człowieka - widzenie w nim dobra,
  • Poznawanie siebie dzięki drugiej osobie,
  • Przyjemność ze wspólnie spędzanego czasu,
  • Wierność,
  • Lojalność,
  • Bycie ze sobą na dobre i na złe,
  • Powierzanie sobie sekretów.

"TEST NA PRZYJACIELA"

  1. 1. Kiedy Twój kolega z klasy zapyta głośno kto może mu pożyczyć gumkę lub kartkę papieru? -zgłaszasz się jako pierwszy
  2. a) często
  3. b) rzadko
  4. c) jedynie jeśli go lubię
  5. d) od czasu do czasu
  6. e) nigdy
  7. 2. Czy masz wiernego przyjaciela, lub serdeczną przyjaciółkę?
  8. a) tak
  9. b) nie, ale mam wielu kolegów, wiele koleżanek
  10. c) nie
  11. d) tak, ale go zmieniam
  12. 3. Czy wydaje Ci się, że inni poszukują Twojego towarzystwa, że lubią przebywać z Tobą?
  13. a) tak
  14. b) nie
  15. c) trudno powiedzieć
  16. 4. Kiedy po jakiejś zabawie znajdujesz się daleko od Twojej grupy np. w czasie przerwy w szkole wydaje Ci się, że inni starają się:
  17. a) szukać Ciebie
  18. b) być daleko od Ciebie, lub przeciwko Tobie
  19. c) nie interesują się Tobą i zostawiają Cię zazwyczaj w spokoju,
  20. d) zależy
  21. 5. Z wymienionych poniżej cech, która jest dla Ciebie najbardziej znacząca:
  22. a) odwaga
  23. b) siła
  24. c) przyjaźń
  25. d) tolerancja
  26. e) inteligencja
  27. 6. Którą z Twoich wad uważasz za najgorszą:
  28. a) agresywność
  29. b) sztuczność
  30. c) brak zapału
  31. d) indywidualność lub egoizm
  32. e) brak ambicji osobistej
  33. 7. Do kogo zwracasz się w trudnych momentach?
  34. a) do mamy lub taty
  35. b) do brata lub siostry
  36. c) do kolegi lub koleżanki
  37. d) do nauczyciela lub jakiejś starszej osoby
  38. e) do przyjaciela lub przyjaciółki
  39. f) do starszych kolegów

ROZWIĄZANIE TESTU:

1) A-5 / B-3 / C-2 / D-1 / E-0.

 2) A-4 / B-3 / C-2 / D-3.

3) A-4 / B-1 / C-2.

4) A-5 / B-2 / C-1 / D-3.

5) A-2 / B-2 / C-5 / D-2 / E-2.

6) A-4 / B-5 / C-2 / D-1 / E-2.

7) A-1 / B-2 / C-3 / D-2 / E-4 / F-5.

WIĘCEJ NIŻ 25 PKT. Jesteś super przyjacielem. Niektórzy mogą się nawet kłócić by zjednać sobie Twoją przyjaźń, nawet jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy. Niebezpieczeństwo tkwi w tym, że wszyscy będą się ubiegać o Twoją przyjaźń a Ty w ten sposób nie będziesz w stanie być prawdziwym przyjacielem żadnego z nich, ani nie zdołasz w pełni wykorzystać drzemiących w Tobie zdolności.

OD 20 DO 25 PKT. Jesteś wspaniałym przyjacielem, zawsze skłonnym do wyświadczenia przysługi i do słuchania. Nie zapomnij jednak o zainteresowaniu się sobą i swoimi sprawami. Postępuj tak dalej i nie zapominaj aby być otwartym na innych.

OD 12 DO 19 PKT. Bądź spokojny, nikt nie będzie się kłócił aby być Twoim przyjacielem. Może dlatego, że lubisz żyć w samotności. Jeśli taki jest Twój zamiar to Twoja sprawa. Bądź jednak uważny, aby nie stał się on zasadą.

MNIEJ NIŻ 12 PKT. Uważaj! Jeśli nie zmienisz swojej postawy grozi Ci, że staniesz się prawdziwym pustelnikiem. Gdy zdasz sobie z tego sprawę może być za późno. Samotność ma gorzki smak, zwłaszcza jeśli idzie w parze z lekceważeniem innych. Postaraj się przynajmniej wsłuchiwać w drugich. Zobaczysz, że o wiele lepiej być czyimś przyjacielem, ani żyć w oderwaniu od świata.

Ile znajdziesz tytułów książek w ZACZAROWANYM KAPELUSZU?

chmura.jpg

rekwizyt.jpg

PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W BIBLIOTECE SZKOLNEJ

                               w SZKOLE PODSTAWOWEJ W BEDLNIE                                         

NA CZAS TRWANIA PANDEMII COVID-19

Postanowienia ogólne:

Biblioteka jest czynna od 01 czerwca 2020 r. 2 razy w tygodniu –

we wtorki w godz. 9.00 – 11.00 i w środy w godz. 12.00 -14.00.

  1. Bibliotekarz powinien przebywać w bibliotece szkolnej w rękawiczkach. Nie ma obowiązku zakładania maseczki jako osłony nosa i ust, jednak może nakładać maseczkę lub przyłbicę podczas wykonywania obowiązków.
  2. W bibliotece należy zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 2  metry, minimum 1,5 m). Zaleca się, aby użytkownicy nie przekraczali wyznaczonych linii (oznakowanie na podłodze), jeśli takie są wyznaczone.
  3. Zapewnia się w miarę możliwości, systematyczne wietrzenie pomieszczenia (co godzinę).
  4. Należy regularnie czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się użytkownicy, np. klamki drzwi wejściowe, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
  5. W pomieszczeniu biblioteki może przebywać maksymalnie 1 osoba odwiedzająca, w celu umożliwienia przestrzegania wymogu dotyczącego dystansu przestrzennego.
  6. Ogranicza się użytkowanie księgozbioru w wolnym dostępie do pólek.
  7. Organizacja trybu pracy zostaje dostosowana do potrzeb uczniów i nauczycieli, którzy mają potrzebę korzystania z usług biblioteki szkolnej. Godziny otwarcia biblioteki dostosowane są do potrzeb czytelników. 
  8. W przypadku pojawienia się stwierdzonego zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 wśród pracowników mających kontakt ze zbiorami, konieczne jest zachowanie kwarantanny i wyłączenie z użytkowania tej części zbiorów, z którymi pracownik miał kontakt.

Czytaj więcej: Procedury obowiązujące w bibliotece szkolnej

Drodzy uczniowie!

Przed nami XIX Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom pod hasłem: 

Cała Polska czyta dzieciom o zwierzętach”,

 po raz pierwszy zorganizowany w przestrzeni wirtualnej.

Jest to coroczna akcja przeprowadzana przez

Fundację „ABCXXI Cała Polska czyta dzieciom”.

w tym roku zaczyna się 30 maja i trwa do 7 czerwca.

xix-otcd-1080x1080-1.jpg


Gośćmi tegorocznego Tygodnia będą popularni autorzy i artyści, a także przyrodnicy, miłośnicy zwierząt i weterynarze. Nie zabraknie poczytanek, pogadanek i konkursów!

Każdy dzień poświęcamy innemu zwierzęciu. Opowiemy zarówno o naszych ukochanych domowych pupilach, jak i o dzikich gatunkach: wilkach, żubrach i niedźwiedziach.

Zapraszamy do śledzenia strony internetowej:

https://calapolskaczytadzieciom.pl/aktualnosci/program-xix-ogolnopolskiego-tygodnia-czytania-dzieciom/

Warto przy okazji przypomnieć, że czytanie młodszym dzieciom i zachęcanie starszych dzieci do lektury to same korzyści.

Codzienne czytanie dziecku przez dorosłego : 

  • buduje więź z dzieckiem będącą fundamentem jego zdrowia emocjonalnego,
  • doskonali język i ułatwia rozumienie świata, 
  • rozwija zasoby wewnętrzne dziecka, w tym inteligencję emocjonalną, poznawczą i moralną,
  • poszerza wiedzę i kładzie mocne podwaliny pod sukcesy w szkole i w życiu.
  • czytanie dobrej książki pozwala odetchnąć po ciężkim dniu, zrelaksować się, przenieść w inne światy.
  • czytanie rozwija wyobraźnię, buduje marzenia, pozwala poznać świat i jego zjawiska, daje wiedzę i radość.

pobrane.jpg

WIRTUALNE  WYCIECZKI  I  SPACERY

MUZEA W POLSCE cz. 1

Czasem trafiają się nam dni, kiedy nie chce się nic, a zwłaszcza zupełnie nie chce się wychodzić z domu w poszukiwaniu atrakcji. Często nie mamy też okazji odwiedzenia ciekawych miejsc, bo po prostu są za daleko.

Obecna sytuacja, gdy pozostajemy przymusowo w domach i niemal wszystko jest czasowo zamknięte, również uniemożliwia nam zobaczenie interesujących miejsc.

W tej sytuacji warto pamiętać o cudownej sile Internetu! Świetnym rozwiązaniem mogą być wirtualne spacery po atrakcyjnych miejscach! Wystarczy usiąść wygodnie samemu lub zaprosić do zwiedzania całą rodzinę i w zaciszu domowym odbyć wirtualną przechadzkę.

W pierwszej części naszego Mini Przewodnika Wirtualnych Atrakcji dla całej rodziny zapraszamy Was do ciekawych Muzeów w Polsce.

Gotowi? Czas więc rozpocząć spacer! Sami wybierzcie od czego zacząć i co Was interesuje! A w przyszłości może wybierzecie się tam osobiście?!

Muzeum Powstania Warszawskiego

Muzeum-Powstania-Warszawskiego_fot.-W.Z.-Panow_pzstudio.pl_.jpg

Z pewnością słyszeliście o tym Muzeum. Dzięki odwiedzeniu tego miejsca poznacie i lepiej zrozumiecie codzienność mieszkańców Warszawy w czasie Powstania warszawskiego, które było jednym z najbardziej bohaterskich czynów patriotycznych w historii naszego kraju. Teraz Muzeum Powstania Warszawskiego poprzez profil FB łączy się również on-line i codziennie są wejścia na żywo z ekspertami, dzielącymi się swoją wiedzą i pasją. W programie: wirtualne zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego, lekcje historii on-line na różnych poziomach edukacji i wykłady historyczne.

Zapraszamy na spacer po Muzeum. Link: //www.google.com/maps/@52.2323689,20.9813058,2a,61.2y,38.3h,83.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1sB2SXc5M6OloAAAQ7LvKntw!2e0!7i13312!8i6656

Zamek Królewski w Warszawie

Zamek królewski.jpg

 

Pierwotnie rezydencja książąt mazowieckich, a od XVI wieku siedziba władz I Rzeczypospolitej. W 1980 Zamek Królewski wraz ze Starym Miastem został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, w 1994 wraz z historycznym zespołem miasta z Traktem Królewskim i Wilanowem Królewskim został uznany za pomnik historii.

Zapraszamy na spacer. Link: https://www.ai360.pl/panoramy/85 

Kopalnia Soli w Wieliczce   

Wieliczka.jpg

 

Kopalnia Soli w Wieliczce to najstarsze na ziemiach polskich przedsiębiorstwo solne sięgające swoimi początkami już średniowiecza. Przez całe stulecia była źródłem bogactwa kraju i materialnym fundamentem kultury – dzisiaj jest najchętniej odwiedzanym polskim obiektem turystycznym. Kilkusetletnia eksploatacja złoża soli kamiennej ukształtowała obecny układ przestrzenny wyrobisk górniczych. Skryte pod miastem, usytuowane na dziewięciu poziomach, sięgają głębokości 327 m. Podziemna Wieliczka to blisko 300 km chodników i ok. 3000 komór.

Kopalnia Soli w Wieliczce udostępniła Trasę Muzealną Muzeum Żup Krakowskich z podziemnymi komorami, w których znajdują się obiekty muzealne, a to wszystko w niezwykłym otoczeniu solnych rzeźb.

Zapraszamy na spacer. Link: https://www.ai360.pl/panoramy/278

Muzeum Zamkowe w Pszczynie

pszczyna.jpg

            Poznaj wspaniałe wnętrza, meble i wystrój Zamku w Pszczynie. Zobacz wspaniały park i otoczenie zamkowe Muzeum mieści się w dawnej rezydencji magnackiej na Śląsku, w której zachowało się oryginalne wyposażenie i meble. Zamek jest obecnie jednym z najcenniejszych zabytków architektury rezydencjonalnej w Polsce.

Zapraszamy na spacer. Link: http://www.zamek-pszczyna.home.pl/wz/index.html

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Lotnictwo.jpg

 

Skorzystaj z okazji do zobaczenia ponad 200 eksponatów z historia lotnictwa! Modele eksponowane są w krajobrazie lotniska z początku minionego stulecia, we wnętrzach dawnych i stylizowanych przestrzeniach hangarowych.

Zapraszamy na spacer. Link: http://www.muzeumlotnictwa.pl/pano_zwiedzanie/wirtualne_zwiedzanie.php?w=p

Pozdrawiam

Jolanta Lewandowska

PRZECZYTAJ, WYSŁUCHAJ

KSIĄŻKA NA KAŻDĄ POGODĘ

99901651988.jpg

             Poznajcie Kubę i Bubę. Chociaż jak zauważycie sami, znajomość ta nie będzie należała do najłatwiejszych! Kuba i Buba nieustannie się sprzeczają! I każde z nich zawsze chce mieć rację! Gdy w ich pokoju zapada cisza, rodzice są przerażeni. To może oznaczać tylko jedno: zbliżającą się katastrofę.

            Pewnego razu ich babcia Joasia straciła resztki cierpliwości i postanowiła kupić im super książkę czyli …….podręcznik dobrego wychowania. Wtedy dopiero się zaczęło! Wieczne kłótnie o to, kto z rodzeństwa zachowuje się bardziej kulturalnie.     

            Czasami nawet zwykła mała łyżeczka może być przyczyną wielkiej awantury o to czy kładzie się ją na stole czy na spodku i czy można ją oblizać czy nie? I ciągle jest tyle pytań i wątpliwości! Dlaczego nie wypada iść do teatru w sukience z plamami po soku? Czy czytanie cudzych listów jest kulturalne? Co to takiego butonierka? Dlaczego pocałunek w rękę nazywa się „cmok-nonsens”, a życzenie komuś „smacznego” jest nieeleganckie?

             Na te, jak i na wiele innych pytań, odpowiada, w ciekawy i zabawny sposób, autor Grzegorz Kasdepke w zbiorze opowiadań o Bubie i o Kubie pt. „Bon czy ton”.

             Zabawa i uśmiech gwarantowany!

Możecie tę książkę przeczytać lub posłuchać! Podaję link, gdzie będziecie mogli wysłuchać przygód Buby i Kuby!  

Pozdrawiam

Jolanta Lewandowska

Copyright © 2020 Szkoła Podstawowa w Bedlnie Rights Reserved.